Bomstorlekar verkar vara SÅ olika..

T

Thuja

Hur kan de vara det egentligen? TRodde att det var måttet mellan man mätte efter? Ska köpa en ny dressyrsadel till ett av mina ston och mätte på allroundsadeln och där vara det 29 cm (den ligger kanonbra på henne) Men då jag frågade sadelprovaren sa han att en 30 i den sadeln jag tänkt mig borde passa. Nu var det ju inte SÅ stor skillnad men hur kan det egentligen skilja sig - det borde ju vara samma mått? :confused:
 
29-30-31 osv är de centimeter det är mellan två punkter ett visst antal tum ner mot ortspetsarna, olika tillverkare har olika antal tum neråt, och då blir ju centimetrarna olika... :crazy:
Man blir så trött... :smirk:
 
aha! Bra förklarat! Jag frågade säljaren och hon sa 30 så dte fick bli en sådan. Håll tummarna!
 
Själva vidden på sadeln tycker jag är svårare att mäta än vinkeln på hästen.

Kolla på stalleldhestra.nu
 
Storlekarna ÄR en djungel eftersom tillverkarna mäter på olika sätt och namnger dom på olika sätt.
Sen har vi ochså hur panelerna ser ut, så i samma märke så kan du ha olika storlekar på olika sadlar.
Det sätt man mäter hästen på är däremot ungefär lika samt ryttarens storlek.
Så stirra dig inte blind på bomvidder utan prova olika vidder tills du hittar rätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
854
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 219
Senast: FannyN
·
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 315
Senast: Nattfjäril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp