Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

va? vad menar du?
hörde att du var hovslagare synd att du inte vill dela med dig av dina erfarenheter det behövs ju verkligen här där åsikterna och erfarenheterna är så skilda.


Tycker du?? Jag tycker vi är rörande överens i frågan.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Varför frågar du inte din hovslagare..? H*n kan säkert svara på dina frågor.

Och H**ks har en kundtjänst, det är bara att kontakta och fråga ang. priset på bootsen.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

I Sverige kan du idag få tag på:
Easyboot original, Epics, Bare och Grip (variationer på samma grundmodell)
Boaboots
Old Macs
Cavallo Simple boot
Swiss Horseboot

Dessutom kan du få tag på en del andra boots runtom i världen som exempelvis:
Sabre Sneaker
HorseSneaker
Hoofwing
Dallmer
Marquis
Davis barrier boot
Bosana
Turf King
Horsemocs
Toledo

I övrigt var det lite för många och komplexa frågor för att jag skall orka svara på dem alla men som tur är är vi många på detta forum som har verklig erfarenhet av barfota och det finns dessutom en hel del liknande trådar sedan förut samt artiklar och texter på andra ställen på nätet.

Jag själv rider med Easyboot Epics och Bare på de underlag där de behövs och skippar dem annars.

tack, detta var väldigt bra info...vet du möjligen vart man kan köpa cavallo simple boot? och om du eller någon annan råkar veta om de är bra?
om de är att föredra framför tex easyboot??? kan man brodda cavallo?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Varför frågar du inte din hovslagare..? H*n kan säkert svara på dina frågor.

Och H**ks har en kundtjänst, det är bara att kontakta och fråga ang. priset på bootsen.

om man hade haft svar på alla sina frågor genom folk i omgivningen tror du då att buke ens funnits:smirk:

och angående h**ks så har jag mailat och de har INTE svarat:devil:

så, skulle nån ni vilja vara lika trevliga som resten av de som svarat här istället för att bara(nu menar jag den såkallade hovslagaren härinne med, som knappas gör sig kunder på den attityden) gå in för att jävlas, eller vad ni nu försöker. trist attityd säger jag bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Det står i hööks-katalogen att priset avser par. Jag har ingen erfarenhet av deras boots, men jag tror inte att dom går att brodda.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det där var väl ett dåligt inlägg, varför inte svara utifrån dina kunskaper som hovslagare istället.

Tack! :bow:

Det börjar bli så himla tråkigt att folk inte kan fråga om hur man kan gå till väga för att ha sin häst barfota utan att vissa ska starta häxjakt och bara skriva dumma inlägg.

Har själv haft en del frågor tidigare men man drar sig för det för man vet att en viss hovslagare dyker upp som "gubben i lådan" och är spydig. :(
 
Sv: Boots till barfotahästar!

*Kl*

Litet sidospår, hoppas ok ts.

Kan det vara en idé att köpa en (eller kanske två) boots att ha om hästen tappar en sko och inte kan komma på ett par dagar? Eller är det bara en onödigt utgift?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

om man hade haft svar på alla sina frågor genom folk i omgivningen tror du då att buke ens funnits:smirk:

och angående h**ks så har jag mailat och de har INTE svarat:devil:

så, skulle nån ni vilja vara lika trevliga som resten av de som svarat här istället för att bara(nu menar jag den såkallade hovslagaren härinne med, som knappas gör sig kunder på den attityden) gå in för att jävlas, eller vad ni nu försöker. trist attityd säger jag bara.

På vilket sätt hade jag en "trist attityd" i mitt inlägg? :confused: Någon som vaknat på fel sida idag?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Easy boot epics är outstanding (inte provat Grip dock, men de är säkert ännu bättre).
Inget skav, sitter bra, inga lösa delar som spännen som går upp, går att brodda.

Hoppat endel med epics med förra hästen (tävlat upp till 1 m) och det funkade bra. Han trampade av den ena vid några tillfällen men det berodde mest på att det var dags att spänna åt den (den framhoven är lite mindre än den andra).
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Har själv haft en del frågor tidigare men man drar sig för det för man vet att en viss hovslagare dyker upp som "gubben i lådan" och är spydig. :(

Seriösa hovslagare ser varje häst som en individ och accepterar att en del hovar inte passar i järnskor. Dessa hovslagare delar med sig av sina erfarenheter och hjälper till att få ett bra barfotaliv.
Sedan har vi den andra typen av hovslagare. En skodd häst ger mer i inkomst, ju fler som går över till barfota ju mindre pengar till hovslagaren. Kunskap och sunt förnuft kommer då i andra hand.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Tolkar jag dig rätt nu, du menar alltså om hovis avråder från att låta hästen vara utan skor så är det av strikt ekonomisk natur?:confused:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

jag håller med dig en del men samtidigt så vet jag också att faktiskt många hovisar tycker att det är bra om en häst kan gå barfota.

Jag har nog aldrig stött på någon som kategoriskt säger att hästar ska ha skor.

Till och med coari har uttalat sig positivt om att gå barfota om det funkar men samtidigt verkar han ibland drabbats av någon sorts fobi mot ordet barfota!?

Jag respekterar definitivt hans motvilja mot diverse alternativmetoder så som Strasser och dyligt men så fort någon frågar om hur man bäst provar att sko av så får han "stora dåndimpen" :smirk: Det är detta jag tycker är så tråkigt.

Ts i denna tråden t ex ställer inga konstiga frågor enligt mig. Hon vill prova barfota (ja, varför inte?) och vill ha tips från andra för att inte göra fel. Jättebra tycker jag! :bump:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ja, jag har dessvärre råkat ut för det, därmed inte sagt att det gäller alla.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det måste vara ena korkade :devil: , eftersom de skulle tjäna mer på 3-4 verkningar på samma tid som en skoning tar och dessutom spara sin kropp.:rofl:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Hovslagaren jag syftar på ansåg att det blir för många resor med liten förtänst om han ska åka runt enbart för att verka.:crazy:

Detta gör att när en hovslagare är kategoriskt negativ till barfotagång blir jag tveksam till hur seriös denne egentligen är.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är klart, ska man åka till varje häst så blir det ju större omkostnader än inkomster. Fast jag har bara kontakt med hovisar som har flera hästar i samma stall, så därför uppfattade jag ett sådant uttalande som ganska korkat. Sen ligger väl ganska mycket i saken, att många hästägare inte är villiga att betala för en bra hovvård. Har man då skaffat sig en hovis som skor för en 500 hundring, så måste ju verknings kostnaden stå i realitet med en skoning. Då blir det vääääldigt liten inkomst.:eek:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag har provat Easy Bare.
Båda mina hästar (med olika storlekar) passade inte i någon Easy Bare storlek. Den ena stl får jag inte på, nästa stl glappar.
Det går inte att spänna in till sista hålet i spännena. Konstruktions fel?
Har även provat med att lägga i Comfortpads som skulle ge en storlek mindre, men icke!
 
Sv: Boots till barfotahästar!

du har inte testat någon annan modell av boots då tex de som ser mer ut som människo tennis skor typ, alltså cavallo, old mac och ev boa???
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Easy boot epics är outstanding (inte provat Grip dock, men de är säkert ännu bättre).
Inget skav, sitter bra, inga lösa delar som spännen som går upp, går att brodda.

Hoppat endel med epics med förra hästen (tävlat upp till 1 m) och det funkade bra. Han trampade av den ena vid några tillfällen men det berodde mest på att det var dags att spänna åt den (den framhoven är lite mindre än den andra).

Det är Bare jag tycker är bra (vara ett tag sn jag använde skor, min nuvarande häst går barfota fram utanprobplem men skos bak).
Även epics funkar hyfsat men går lättare upp pga spännet.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Till och med coari har uttalat sig positivt om att gå barfota om det funkar men samtidigt verkar han ibland drabbats av någon sorts fobi mot ordet barfota!?

Jag respekterar definitivt hans motvilja mot diverse alternativmetoder så som Strasser och dyligt men så fort någon frågar om hur man bäst provar att sko av så får han "stora dåndimpen" :smirk: Det är detta jag tycker är så tråkigt.

Ts i denna tråden t ex ställer inga konstiga frågor enligt mig. Hon vill prova barfota (ja, varför inte?) och vill ha tips från andra för att inte göra fel. Jättebra tycker jag! :bump:

Vänta lite nu,,,, utifrån "efterkommande" information som inte alls delgavs i startinlägget så har jag missuppfattat TS syfte med tråden. Därför vill jag i det fallet be TS om ursäkt.

Visst anser jag som alla andra seriösa hovisar att barfora är bäst (om det funkar) med då pratar jag om barfota !

"Dåndimpen" får jag bara när man profilerar för barfotagång samtidigt som börjar diskutera Boots för att kunna rida sin häst. En häst som kan gå barfota kan även ridas barfota och kan den inte ridas barfota så har den av en eller annan orsak inte hovar att kunna gå barfota med. Svårare än så är inte verkligheten även om vissa barfotagrupper verkar krångla till det genom att påstå motsattsen.

Ingen hästägare ska försöka lura i mig att en barfotahäst endast ömmar när den rids men inte i hagen för det är ren lögn lika stor är lögnen när man påstår att den endast ömmar på grus väg men inte på gräset. Den ömmar på precis alla underlag, skillnaden är bara att den ömmar mer ju hårdare underlag den går på och ju större belastning (läs ryttaren) den utsätts för och det är tyvärr inte ovanligt att liten ömmhet för många i dag är helt omöjligt att se.

Ett mkt enkelt sätt att ta del av detta är helt enkelt att sätta en pulsmätare på hästen i vila och sedan ledahästen på olika underlag för att ta del av hjärtrytmen. På en barfotahäst som kan gå barfota ökas inte hjärtrytmen nämnvärt utifrån olika underlag men på en barfotahäst som inte kan bör vara barfota så kommer hjärtrytmen att markant öka beroende på hur öm den blir i hovarna utifrån underlaget. Detta ska göras helt utan ryttare för att inte ryttarens tyngd ska ge onaturlig ökad belastning på hovarna för då blir inte resultatet korrekt utifrån endast hästens belastning.

"Dåndimpen" får jag bara oxå när man påstår att man tjänar mer på en skoning än en verkning, pengar är inte allt utan kroppen har oxå sitt pris. Jag förstår TS hovis problem med långa resor och få hästar i samma stall men om nu TS vill prova att ha sin häst barfota och det verkligen går så kanske TS istället för att köpa boots för drygt 2.000:- kunna tänka sig att ge sin Hovis en liten skälig reseersättning för dom pengarna så tror jag allting löser sig på bästa sätt.

Eftersom jag personligen anser boots som ett av dom sämsta alternativen för en häst som ska gå barfota för att den ska kunna gå barfota så har jag inget mer i denna tråd att göra. Ännu mindre råda till mer eftertänksamhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
707
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 992
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 712
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp