Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Först vill jag bara korrigera att det var min fd hovslagare som inte gillade barfotahästar, inte TS.

Det ligger säkert en del i vad du säger om ömmande, det vore intressant att någon gång testa med en pulsmätare. Men jag påstår ändå att min häst ömmar på grus men gärna busar runt i hagen.

Vad skulle du rekommendera till en häst vars hovar inte håller att sätta söm i? Det tar någon vecka, sedan åker skorna av tillsammans med allt horn utanför sömmarna. Sidokappor hjälper inte. Har plastat i nödfall.
Det mesta i form av tillskott, smörjor osv är testat utan resultat. Varje medel är testat i minst 8 månader. När vi tog av skorna ömmade hästen även i hagen, men nu endast på grus ( ja, jag hävdar envist att det är så).

Eftersom du säger att boots är ett dåligt alternativ, vad är ett bättre alternativ.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Ifall ditt resonemang stämmer, att en häst som ömmar på grusväg alltid är mer eller mindre öm även i hage eller ridhus så är det väl många unghästar som "skos när de börjar ridas för att de ömmar/sliter för mkt" som rent teoretiskt varit ömma redan under uppväxten på lösdrift eller var de nu gått. För att inte tala om alla de hästar som skos av när de släpps på bete, eller alla fölston som skos av.

Finns det studier gjorda på hästar med pulsmätare i syfte att utröna ömhet på olika underlag? Skulle i så fall vara väldigt intressant läsning, du får gärna länka eller skriva var man kan få tag i artikeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag köper inte ditt resonemang men jag är ingen tankeläsare så det kan hända att jag har fel. Däremot vet jag hur jag själv funkar och jag hävdar envist att jag inte ömmar det minsta på slätt och/eller mjukt underlag, däremot tycker jag att det är obehagligt att gå barfota på grusväg. Om jag har mina gympaskor på mig fixar jag dock grusvägen galant.
Jag må vara naiv, men när jag ser mina hästar springa i hagen ser de inte det minsta ömma ut.

Jag är nyfiken, en skodd häst som reagerar på stenar på grusvägen, är den också öm i hagen precis som du tror att barfotahästarna är?

...men om nu TS vill prova att ha sin häst barfota och det verkligen går så kanske TS istället för att köpa boots för drygt 2.000:- kunna tänka sig att ge sin Hovis en liten skälig reseersättning för dom pengarna så tror jag allting löser sig på bästa sätt.

Det måste det väl ändå vara upp till hovslagaren att ta ut en skälig reseersättning?!
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag har provat
Boa - lätta att sätta på, fungerar rätt bra, emn är lite klumpiga.
Easy boots epics - favoriten! Lätta att få på, sitter bra (om man spärrar spännet med en liten sprint!)
Easy Boots Bare - har jag inte lyckats få på ännu, så de bara ligger. Jag visste det skulle vara svårt att få på dem, men det är stört omöjligt ... :cry:
Cavallo Simple boot - jättelätt att sätta på och spänna, men passar bara runda hovar. Min häst har lite för avlånga hovar för att de ska sitta riktigt bra. Sedan är strumpan väldigt sladdrig och utan den "gnussar" det lite i karleden. Inget skav, men det kanske kan bli ...

Hoppas att du hittar några bra boots som passar dig och hästen!
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Vänta lite nu,,,, utifrån "efterkommande" information som inte alls delgavs i startinlägget så har jag missuppfattat TS syfte med tråden. Därför vill jag i det fallet be TS om ursäkt.

Visst anser jag som alla andra seriösa hovisar att barfora är bäst (om det funkar) med då pratar jag om barfota !

"Dåndimpen" får jag bara när man profilerar för barfotagång samtidigt som börjar diskutera Boots för att kunna rida sin häst. En häst som kan gå barfota kan även ridas barfota och kan den inte ridas barfota så har den av en eller annan orsak inte hovar att kunna gå barfota med. Svårare än så är inte verkligheten även om vissa barfotagrupper verkar krångla till det genom att påstå motsattsen.

Ingen hästägare ska försöka lura i mig att en barfotahäst endast ömmar när den rids men inte i hagen för det är ren lögn lika stor är lögnen när man påstår att den endast ömmar på grus väg men inte på gräset. Den ömmar på precis alla underlag, skillnaden är bara att den ömmar mer ju hårdare underlag den går på och ju större belastning (läs ryttaren) den utsätts för och det är tyvärr inte ovanligt att liten ömmhet för många i dag är helt omöjligt att se.

Ett mkt enkelt sätt att ta del av detta är helt enkelt att sätta en pulsmätare på hästen i vila och sedan ledahästen på olika underlag för att ta del av hjärtrytmen. På en barfotahäst som kan gå barfota ökas inte hjärtrytmen nämnvärt utifrån olika underlag men på en barfotahäst som inte kan bör vara barfota så kommer hjärtrytmen att markant öka beroende på hur öm den blir i hovarna utifrån underlaget. Detta ska göras helt utan ryttare för att inte ryttarens tyngd ska ge onaturlig ökad belastning på hovarna för då blir inte resultatet korrekt utifrån endast hästens belastning.

"Dåndimpen" får jag bara oxå när man påstår att man tjänar mer på en skoning än en verkning, pengar är inte allt utan kroppen har oxå sitt pris. Jag förstår TS hovis problem med långa resor och få hästar i samma stall men om nu TS vill prova att ha sin häst barfota och det verkligen går så kanske TS istället för att köpa boots för drygt 2.000:- kunna tänka sig att ge sin Hovis en liten skälig reseersättning för dom pengarna så tror jag allting löser sig på bästa sätt.

Eftersom jag personligen anser boots som ett av dom sämsta alternativen för en häst som ska gå barfota för att den ska kunna gå barfota så har jag inget mer i denna tråd att göra. Ännu mindre råda till mer eftertänksamhet.

Ok då vet vi vad du tycker. :) Var och en får givetvis tycka vad den vill och jag håller faktiskt med dig i en hel del.

Men jag kan inte hålla med dig om att boots alltid är av ondo. Finns tillfälle när de är till nytta. Min egen häst fick t ex lamellrandsröta i ganska lindrig form. Eller ja, det hade väl kunnat bli värre om jag inte hade varit så förbaskat petig med att alltid hålla koll på hovarna.

Min hovis rensade upp i fårorna och sen skötte jag om det eftr konstens alla regler. I hagen på dagen (oj, jag kan rimma! :p) kom det nästan inget skit alls i fårorna eftersom våra gräshagar är välbevuxna med tjockt gräs men däremot vid ridning. Så bootsen åkte på vid ridning tills lamellrötan var borta och det har funkat jättebra.

Sen kan jag inte hålla med dig om att en häst som ömmar på grusväg även ömmar i gräshagen. Det beror förstås på hur hagen ser ut men det är väl ändå skillnad på mjukt gräs och knaggliga stenar?

Vår häst går på grusvägar utan problem men på vissa ställen har kommundj*veln :devil: lagt ut makadam och där är det väl inte konstigt om hästen ömmar? Stora vassa stenar som går ända upp i sulan :crazy: Så du menar att om min häst ömmar där så ömmar han även på alla andra underlag - vanlig grusväg utan stora stenar, asfalt, gräs, ridbana? Eller hur menar du? Vill tillägga också att min häst inte på något sätt är plattfotad utan rätt så välvd i sulorna och detta är naturligt, alltså ingen som har varit där och karvat :)

Sen kan nog jag också tycka att man kanske inte behöver köpa dyra boots det första man gör när man tar av skorna. Har man turen att ha en hovslagare som förstår att man inte kan "tjoppa av" fötterna på hästen lika hårt som när den ska ha skor och som dessutom är noga med avrundningen så är chansen stor att det kan lyckas. Däremot kan det finnas vissa tillfälle när skydd behövs.


Jag vet att du i någon äldre tråd sagt hur viktigt detta är men tyvärr så är inte alla hovslagare lika noga som du.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag har provat
Boa - lätta att sätta på, fungerar rätt bra, emn är lite klumpiga.
Easy boots epics - favoriten! Lätta att få på, sitter bra (om man spärrar spännet med en liten sprint!)
Easy Boots Bare - har jag inte lyckats få på ännu, så de bara ligger. Jag visste det skulle vara svårt att få på dem, men det är stört omöjligt ... :cry:
Cavallo Simple boot - jättelätt att sätta på och spänna, men passar bara runda hovar. Min häst har lite för avlånga hovar för att de ska sitta riktigt bra. Sedan är strumpan väldigt sladdrig och utan den "gnussar" det lite i karleden. Inget skav, men det kanske kan bli ...

Hoppas att du hittar några bra boots som passar dig och hästen!

tack så hemskt mkt för infon väldigt bra.
jag tänker främst på cavallo, tycker de verkar bra på nåt sätt, enkla lixom, men min häst har nu(han e fortfarande skodd) rättså breda hovar men de är långa i tån, menar du att de inte passar då?
tror med tiden att hans hovar kommer bli bättre och kortare och säkert bredda sig ännu mer, då kommer de kanske passar ännu bättre?
tycker du jag ska vänta med att beställa boots tills hoven blivit verkad som den kommer vara i längden eller ska jag beställa boots direkt när han blivit verkad efter skoavtagningen och ha boots som är anpassade efter hur hovarna är då?
svårt..
de kan väl ändra str med ju mer man verkar dem eller?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det här måste du förklara närmare, för nu hänger då inte jag med?:confused:

men min häst har nu(han e fortfarande skodd) rättså breda hovar men de är långa i tån,

tror med tiden att hans hovar kommer bli bättre och kortare och säkert bredda sig ännu mer,
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Cavallo är jätte-enkla att få på och spänna, men hästens hov måste vara lika bred som lång (mätt från "tå-spetsen" till hörnstödets bakre anläggning, om man säger så)

Tyvärr är det så att man måste köpa nya boots vartefter hovformen ändras (om den nu gör det).
Men att vänta tills hoven har anpassat sig till barfotagång är lite dumt, eftersom det är under tiden bootsen behövs bäst.
Precis när du skor av kan hästen vara öm, och behöver boots, så då måste man skaffa ett eller två par som passar precis då.
Men var noga när du mäter, så att det blir rätt storlek!

Det blir lite dyrt, men det är ju inte gratis att sko heller :smirk:
Du kanske kan köpa begagnade?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Seriösa hovslagare ser varje häst som en individ och accepterar att en del hovar inte passar i järnskor. Dessa hovslagare delar med sig av sina erfarenheter och hjälper till att få ett bra barfotaliv.
Sedan har vi den andra typen av hovslagare. En skodd häst ger mer i inkomst, ju fler som går över till barfota ju mindre pengar till hovslagaren. Kunskap och sunt förnuft kommer då i andra hand.

Hur mycket kostar det att verka en barfotahäst?...
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Hur mycket kostar det att verka en barfotahäst?...

det är jätte olika beroende vad hovslagaren har för priser.

Min tar 250 kr. Men rekommendationerna från Hovslagarförbundet är nog lite mer men de jag pratat med följer inte det.

Såg nu att deras rekommendation är 400 kr för normaltung häst.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

ja vad förstod du inte hihi det var väl så klart det kunde bli?
att min häst antagligen har längre hovar än vad de är breda men att de är av den bredare modellen men tyvärr har min förra hovis verkat väldigt dåligt i tån så han har fått väldigt långa tår, därför tror jag att med barfota verkning så kommer han att få kortare hovar och bättre överrullning och troligen bredda sig ännu mer.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Har jag förstått det hela rätt nu, du har alltså haft en hovis som uppenbarligen inte kan göra det jobb han är där för. Min fråga är således, är denna person utbildad? Sen tolkar jag det som att du tror att detta kommer att lösa sig med att sko av hästen, vet du det tror inte jag. I varje fall kommer du att ha en hel del begränsningar i användandet av din häst, och om det är ok för dig så ska du absolut sko av.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Har jag förstått det hela rätt nu, du har alltså haft en hovis som uppenbarligen inte kan göra det jobb han är där för. Min fråga är således, är denna person utbildad? Sen tolkar jag det som att du tror att detta kommer att lösa sig med att sko av hästen, vet du det tror inte jag. I varje fall kommer du att ha en hel del begränsningar i användandet av din häst, och om det är ok för dig så ska du absolut sko av.

Nu vet inte jag om jag har förstått det hela rätt men så som jag har uppfattat det så har inte Ts några egentliga stora problem med sin hästs fötter? Jag fattade det som att Ts helt enkelt bara vill prova om det går att ha barfota ....och går det sen inte så går det inte men man vet ju inte förrän man provat.

Så jag förstår inte vad det skulle vara som inte "skulle lösa sig" med barfota. Jag har inte sett att Ts vill ha barfota pga något problem? Eller har jag missat något? :)

Apropå utbildad hovslagare så är det ingen garanti för att verkningen blir ok. Jag går själv till utbildade tandläkare etc och det finns de som gör ett bra jobb och de som gör ett sämre jobb. Givetvis tycker jag man ska anlita utbildade och kunniga personer men det är absolut ingen garanti.

Långa tår respektive korta tår på hästar kan verkligen variera mellan olika hovslagare, utbildade eller ej. Jag har själv erfarenhet av båda sorterna och de var utbildade.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Glömde citera, men detta inlägg syftar på Coaris inlägg om det omoraliska/onödiga i att använda boots på en häst som man vill ha barfota.

Jag har en barfotahäst, han ömmar inte det minsta, spelar ingen roll vilket underlag han går på. Jag rider honom på grusvägar och hans hovar klarar det.
Ändå använder jag boots på vintern- endast för att kunna rida när det är halt ute. Jag rider alltså endast med broddade boots, för det blir halt med barfotahovar, ändock inte lika halt som med järnskor utan broddar, men ändå- man kan ju inte riskera att hästen halkar och bryter benet.
I hagen struntar jag i att ha boots med broddar även pga halka, för då har hästen inte min tyngd att balansera upp och ta hänsyn till.

Jag förstår inte riktigt ditt motstånd för det finns inga rum för undantag.
Hur ska vi med barfotahästar rida på vintern om det är omoraliskt med boots på en barfotahäst? (har inte tillgång till ridhus...)
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Nu vet inte jag om jag har förstått det hela rätt men så som jag har uppfattat det så har inte Ts några egentliga stora problem med sin hästs fötter?

Och så uppfattade jag det och trodde också från början, men sen läser jag detta.

men min häst har nu(han e fortfarande skodd) rättså breda hovar men de är långa i tån,

tror med tiden att hans hovar kommer bli bättre och kortare och säkert bredda sig ännu mer,

Därav min fråga, och svaret blev ju därefter, nämligen.

att min häst antagligen har längre hovar än vad de är breda men att de är av den bredare modellen men tyvärr har min förra hovis verkat väldigt dåligt i tån så han har fått väldigt långa tår, därför tror jag att med barfota verkning så kommer han att få kortare hovar och bättre överrullning och troligen bredda sig ännu mer.

Apropå utbildad hovslagare så är det ingen garanti för att verkningen blir ok.

Vilket också är sant, men har hovisen ingen utbildning alls så vet dom kanske inte ens om vad de håller på med och varför. Här har vi nämligen en klassisk hovvårdsfråga, det handlar inte om skor enbart utan personen som utför hovvården. Jag skulle inte ens fundera tanken på att ta kontakt med en sk barfotaverkare i detta läge, och det kanske de här trådarna kan ge svar på varför.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=740322&highlight=ska+det+h%E4nda+n%E5got+snart

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772&highlight=ska+det+h%E4nda+n%E5got+snart

Får hästägaren problem under avskoningen, finns ingen hjälp att få utan man står där helt ensam. Ansvaret ligger helt och fullt på hästägaren och ingen annan, anlitas en hovslagare ansluten till hovslagareföreningen så har man ändå en möjlighet att via den vägen få hjälp om det sk*ter sig sas.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är ju din skyldighet som hästägare att vintertid om väglaget är sådant, skydda din häst mot halka. För mig är det självklart att man använder boots för en sådan sak, men då kan man knappast anse att bootsen är till för att skyddar hoven utan skyddar mot halka.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är ju din skyldighet som hästägare att vintertid om väglaget är sådant, skydda din häst mot halka. För mig är det självklart att man använder boots för en sådan sak, men då kan man knappast anse att bootsen är till för att skyddar hoven utan skyddar mot halka.

Ja precis! förstod det som att coari tyckte nåt annat men han menar alltså att det är dumt att använda för att skydda hoven då en bra barfotahäst ska kunna gå barfota.
Medans jag tänker: skydda hästen mot halka.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Men inte har väl Ts någonstans sagt att h*n tänker kontakta en s k barfotaverkare?

Ibland säger jag också "barfotaverkad" om min häst eftersom han är verkad för barfotagång vilket jag anser är skillnad från skoningsverkning. Och jag har vanlig hovis :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
699
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 971
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 696
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp