Bukefalos 28 år!

Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gullan86

Trådstartare
jag undrar vilka olika sorter av boots/tofflor det finns till barfotahästar och hur de fungerar. om man kan tappa dem/om de kan snurra om de på nåt sätt kan skada hästen.

kan man använda enbart såna boots vid ridning och ha hästen barfota i hagen men aldrig rida den barfota eller ska man helst växla? tex rida barfota i skogen och ha boots på grusväg?

är det bättre att rida hästen barfota med boots på än att rida hästen skodd? eller ett tredje alternativ, är helt barfota bäst:) vad tycker tror och vet ni?

vilka boots rekomenderar ni som har varit bäst, som går att brodda det är viktigt.
vart kan man köpa dem och vad brukar de kosta/väga. och hur passar man ut ett par.

brukar hästen reagera när den får såna tofflor/boots på sig första gången? kan de få skav? ska man mäta när hoven är nyverkad? finns det då utrymme för hoven att växa lite?

h**ks säljer ett par va? kostar de 1649kr st eller per par?

hur ofta verkar ni era hästar gör ni det själva?

tacksam för massa svar då jag funderar på att ta av skorna på min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

Vad är din egen erfarenhet och varför funderar du på att ta av skorna på din häst???

Du måste ju ha en plan utifrån dina många frågor.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Vad är din egen erfarenhet och varför funderar du på att ta av skorna på din häst???

Du måste ju ha en plan utifrån dina många frågor.

plan? hihi måste man ha en sån?
jag känner bara att jag vill göra det så bra som det bara går för min häst och eftersom jag inte vet så mkt om detta så vill jag ha hjälp av de som vet.

fungerar han bra barfota så ser jag ingen anledning till att ha järnskor på honom men om järnskor är enda och bästa alternatviet så måste jag ju ha han skodd.

vill veta så mkt som möjligt som detta bara så jag vet vad jag ger mej in på.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

puttar.
ingen som använder sig av boots här? eller har jag lagt tråden fel?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Barfota är helt klart bäst - OM hästen klarar av att gå barfota utan att ömma. Inte alla klarar det.

Ang. boots har jag hört av hovisar här (fast kommer inte ihåg vilka:P) att de inte är bra då de gör hoven/ytan som ligger mot marken bredare, och det i sin tur orsakar skadlig belastning. Jag vet inte själv hur det ligger till med den saken, har inte greppat hur de menade till 100% :p Dessutom har jag ju sett boots som är liksom fasade inåt, så att sulan (på booten) inte blir större än hoven iaf...
En annan poäng är att bootsen låser hoven mer än en sko och ger tryckskador på/innanför hovväggen eftersom de går runt om hela hoven. Det kan jag tänka mig.
Jag har inte mycket erfarenhet av boots själv.. men rätt sort och storlek skaver nog inte, sen är det säkert vissa som gör det.
Fördelen är väl att hästen slipper gå skodd de 22-23 timmarna per dygn som den egentligen inte behöver skor, utan att behöva ömma de 1-2 timmarna när vi rider och den behöver dem.

Huruvida man ska växla eller inte beror väl helt och hållet på hur mycket hästen klarar utan att ömma. Sen ska väl barfotahästar gå på grus/hårt underlag en liten stund varje dag för att ''härda'' hovarna. Men inte med ryttare om den inte klarar det utan att ömma naturligtvis.. och ömmar den mycket på hårda underlag utan ryttare eller ömmar öht trots att den borde vants vid det, så bör man nog sko den.

Det är iaf mina tankar och åsikter om ämnet.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag har easy boots epics på min häst.
Orsaken till att jag började med det var att hans hovkvalité är så dålig att det inte går att järnsko. Men det är en lång historia så jag ger dig bara mina åsikter om bootsen nu.

Man provar ut dem genom att mäta hoven nyverkad. Bootsen passar även när det är dags att verka igen, i alla fall har det varit så på min häst.
Jag använder dom vid arbete men ej i hagen, det finns en liten risk att dom kan fastna i saker, speciellt i en naturhage. Åker vi till ridhuset eller tar en tur på bara mjukt underlag struntar jag i dom.

Det har hänt en gång på tre års tid att han tappat en boot. Det var när han blev skrämd och fick panik.

Vi har haft dom på alla typer av underlag, även berg och det går jättebra, däremot bör du ta av dom om du ska bada med hästen, det är enda gången det har blivit skav här. Men jag är också väldigt noga med att göra rent ordentligt.

Bootsen går att brodda och det är tveklöst det bästa om man jämför med järnskor vintertid. Det är helt omöjligt att få snöstyltor med boots. Vill du däremot ha hästen broddad i hagen är järnskorna bättre eftersom man inte kan ha bootsen på hela tiden. Du kan inte ta bort broddarna igen utan att få in grus underifrån, så det behövs två uppsättningar boots.

I början var min häst lite snubblig, men det gick snart över, han lärde sig på en halvtimma eller så. Nu är han aldrig snubblig längre även om jag inte använt bootsen på flera veckor.

Nu verkar jag var sjätte vecka men när jag just tagit av skorna var det varannan vecka ett tag. Det behövs lite mer koll just när man plockat av skorna. Fast det var ju inte verkning egentligen, utan mer en koll hur han såg ut och lite finputs.

Jag håller inte med om att bootsen låser hoven och kan ge tryckskador. Det är bara under som dom är hårda, och även om man spänner hårt så finns det en viss flexibilitet kvar i sidled.

Det som är negativt är att det är ganska bökigt att hålla på med. Järnskor är enklare, i alla fall sommartid. På vintern är det ju enklare att sätta på en boot som är broddad och klar än att stå och skruva i alla broddarna.

Hoppas att du fått svar på en del av dina frågor i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots till barfotahästar!

tack för era åsikter, tar gära emot fler vill skaffa sig en bättre uppfattning och höra era historier hur det gått för er.

någon har kanske testat att ha hästen barfota men sen vartvugen att sko den för att det inte funkade?

ni som har era hästar barfota använder ni er av vanliga hovslagare då hur verkar de hoven? har ni testat olika med olika resultat?verkar de hoven som när en sko skall sättas på eller på nåt annat sätt?
 
Sv: Boots till barfotahästar!

tack för era åsikter, tar gära emot fler vill skaffa sig en bättre uppfattning och höra era historier hur det gått för er.

någon har kanske testat att ha hästen barfota men sen vartvugen att sko den för att det inte funkade?

ni som har era hästar barfota använder ni er av vanliga hovslagare då hur verkar de hoven? har ni testat olika med olika resultat?verkar de hoven som när en sko skall sättas på eller på nåt annat sätt?

Jamen du har ju en plan med din tråd.

När kommer reklamen???
 
Sv: Boots till barfotahästar!

vist finns det en del utan skor. jag ansetr själv att alla hästar kan gå barfota, dock tar det TID för en del, o mindra tid för en annan del, emn alltid tid.

vi har/haft en bunt hästar som vi skott av eller alltid haft barfota, o det har fungerat bra i de alla fallen, dock så tog en utav islänningarna (utav 4 st) ca 2 år på sig, men nu går det bra...

vi har haft boots i 2 år, har boa boots, fungerar jätte bra! väldigt nöjd med dem, billigt, dock en jobbig klup summa, emn man kan väl itne få altl antar jag...:smirk:

vi har bootsen på när vi vet vi ska rida åt det hållet där vi har mkt grusväg, eller iaf i början, nu behövs det itne så mkt, kanske när de e nyverkade nån gång ibland, men annars så har vi dem främst för den allra värsta halkan i januair februari, annars så står de typ bara o sammlar dam.

det sägs att hästarna kan få skav, precis som vi när vi har nya skor, men jag har itne märkt av något sådant, emn vi har hållt stenkoll, vi var så oroliga i början :o
hästarna har inte visat så mtk tycken eller tänken på dem första gången undrar lite, går ltie skumt i början (max 100 meter) sen allt fint! :)

lycka till nu! :bump:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Travarn är barfota, verkad av vanlig hovis och mig själv. (hovis kollar regelbundet så att jag inte förstör honom fullständigt) men travarn jobar inte direkt nu. Ska rida in honom så småningom när min hästrädsla är bättre, tills dess är det tömkörning, lek och promenader som gäller. :P
Nordisen måste ha skor, funkar inte ens barfota i hagen men med skor mår han prima.

Jag börjar också undra vart reklamen tar vägen nu..:P
 
Sv: Boots till barfotahästar!

tack för era åsikter, tar gära emot fler vill skaffa sig en bättre uppfattning och höra era historier hur det gått för er.

någon har kanske testat att ha hästen barfota men sen vartvugen att sko den för att det inte funkade?

ni som har era hästar barfota använder ni er av vanliga hovslagare då hur verkar de hoven? har ni testat olika med olika resultat?verkar de hoven som när en sko skall sättas på eller på nåt annat sätt?

Min häst kan inte gå barfota, inte om man ämnar att rida iaf :) Visst skulle hon kunna gå barfota och sen boots när jag ville rida, men jag tycker inte att boots verkar riktigt så bra, dessutom vill jag att min häst ska gå broddad i hagen, och man kan ju knappast ha bootsen på så länge, och jag skulle inte vilja att hon gick med dom i hage i 10 timmar heller.

Hon ömmar alldeles för mycket utan skor, provade ett tag när jag inte red så mycket, hade då en hovis (utbildad förstås) som var väldigt mycket för barfota och var väldigt noga. Men hästen ömmade iaf på grusväg, och jag har inte lust att bara rida på ängar eller ridbana. Så bekvämast för oss är skor.

Dessutom så behöver hon specialskor på bakfötterna för att hon har veka kotor. Tror inte att det skulle va någon bra ide att låta henne gå barfota med dom kotorna om man tävlar/tränar mycket.


Lite luddigt!
 
Sv: Boots till barfotahästar!

I Sverige kan du idag få tag på:
Easyboot original, Epics, Bare och Grip (variationer på samma grundmodell)
Boaboots
Old Macs
Cavallo Simple boot
Swiss Horseboot

Dessutom kan du få tag på en del andra boots runtom i världen som exempelvis:
Sabre Sneaker
HorseSneaker
Hoofwing
Dallmer
Marquis
Davis barrier boot
Bosana
Turf King
Horsemocs
Toledo

I övrigt var det lite för många och komplexa frågor för att jag skall orka svara på dem alla men som tur är är vi många på detta forum som har verklig erfarenhet av barfota och det finns dessutom en hel del liknande trådar sedan förut samt artiklar och texter på andra ställen på nätet.

Jag själv rider med Easyboot Epics och Bare på de underlag där de behövs och skippar dem annars.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

halft knapplån..

Har sett skor till shettisar som ser ut som cowboy boots och t.om. högklackade sandaletter.. :eek:
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Så det är dom du rekomenderar??? Får man fråga på vilka underlag du skippar dom.

Frågan var inte till mig men eftersom jag själv använder Easyboot Bare ibland så vill jag gärna svara. :)

Min häst går barfota - verkad av vanlig utbildad hovslagare. Hästen går obehindrat på de flesta underlag men ibland behövs skydd och då använder jag bootsen.

I mitt fall "skippar" jag bootsen på gräs, grus, asfalt, ridbana etc. Men behöver dem om jag ska rida där kommunen lagt ut makadam.

Hade dem även på vid ridning när hästen tidigare hade lite lamellrandsröta för att inte för mycket stenar och skit skulle tryckas in i fårorna.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Det är väl olika vad som funkar för olika hästar och olika människor, men jag trivs bra med mina.

Ena hästen behöver bara boots vintertid för broddarnas skull (jag har alltså aldrig boots på honom när det inte är snö eller is) och den andra hästen behöver bara boots när vi rider på grusväg sommartid eller vid ishalka. Där skippar vi alltså bootsen när vi rider på ridbanan och de skogsturer där vi inte stöter på grusväg.
 
Sv: Boots till barfotahästar!

Jamen du har ju en plan med din tråd.

När kommer reklamen???

va? vad menar du?
hörde att du var hovslagare synd att du inte vill dela med dig av dina erfarenheter det behövs ju verkligen här där åsikterna och erfarenheterna är så skilda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
678
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp