Bukefalos 28 år!

Border collie

Annie_92

Trådstartare
Hej alla!
Jag har sedan barnsben fått höra att border collies måste få utlopp för sina vallningsinstinkter och om man ska skaffa en border så ska man ha den till vallning, annars får man en hund som istället vill valla allt och alla, och hur man än sysselsätter den med andra aktiviteter så är det inte nog för att det ska bli en lycklig hund. Men nu på senare år har jag märkt att det födds upp border collies som inte är "vallningborders". Detta måste väl vara något som kommit på senare år,(?) och har det i så fall verkligen gått nog lång tid i aveln, för att en border ska vara lämplig att användas enbart till t.ex. lydnad och sällskap?
Vill gärna höra era tankar runt detta, då jag är alldeles säker på att det finns folk som har mycket bättre koll runt detta än mig och kanske själva har en "vallningsborder" eller en som inte är det.:)

Mvh, Annie
 
Sv: Border collie

Sådana bc's är oreggade pga föräldrarna inte själva vallar aktivt och gått vp, men riktigt så lätt tar man inte bort vallanlagen, så jag anser det vara en aning vilseledande att sälja dessa som ickevallande bc's..
 
Sv: Border collie

Jag känner en som har sina BC:s till lydnad och sök. Det verkar fungera bra i alla fall. Jag vet inte om de någon gång testat att valla får.
 
Sv: Border collie

Min gamla hund såldes som "icke-vallande sällskaps BC". I mina ögon är det bullshit, han älskar att valla.

Tänder man inte hunden på får, kan den tända själv på precis vad som helst som rör sig. Bilar, barn, cyklar, andra hundar, katter... Om hunden får valla regelbundet är det lättare att få kontroll på "ohyfsvallandet", iaf enligt min erfarenhet.

Jag skulle aldrig köpa en sk. sällskapsBC på blocket. För det första tycker jag att det är oseriöst att medvetet avla bort en av de absolut viktigaste rasegenskaperna. För det andra så tror jag att det är just vallinstinkten som gör att BCn är så otroligt signalkänslig och härlig att arbeta med.
Sen innebär blandrasavel att hundarna inte kontrolleras på samma sätt som rasavel inom föreningen, vilket lockar till sig skumma människor med tveksamma avsikter. Av nån anledning är det gott om BCs med oreggade föräldrar som utlovas att bli "jättegoa ickevallande sällskapshundar", men väldigt ont om fina valpar efter meriterade föräldrar. Bra hundar behöver man inte rea ut på nätet, de blir sålda ändå!

Och hur ska du som valpköpare veta att just din valp inte kommer få stark vallinstinkt? Det är omöjligt att avgöra så länge de är så små! Det finns massor av mycket kompetenta uppfödare som har reggade hundar med genomförda vallprov, som kan tänka sig att sälja valpar till aktiva, ickevallande hem, även om de gärna ser att man tar VP. Då har man bra insikt i linjerna, mentaliteten på hundarna bakom och en bra aning om ungefär hur valpen kommer utvecklas.

SKa du köpa BC, så gör det via rasföreningen! Stöd inte krängandet av oreggade hundar på blocket.

/Migo
 
Sv: Border collie

Min tik är inte renrasig, 50% BC och 50% Shetland sheepdog..
Hon vallar inte alls, förutom att springa runt familjen lite. Hon är min hund, trots make och barn, så går jag iväg överger hon allt för att följa i mina hasor. Men det är ju väldigt individuellt, hon kunde lika gärna ha varit "supervallig"! Man vet inte vad man får. Agility; ja skitkul!:bump:, springa brevid häst/skoter/4hjuling; ja, lydnad; ja. Vallning; nej.

Provade på getfarmen, när hon fick syn på killingarna klättrade hon upp i min famn.:rofl:
Hade jag inte haft möjlighet att ha henne även om hon blivit en vallig hund skulle jag nog inte köpt henne dock..

26080562.jpg


(Himmel vilket vimsigt inlägg, tittar på tv samtidigt.. Ursäkta. Simultanförmågan 2000. :p)
 
Sv: Border collie

Till "lydnad och sällskap"? Ja, om du med lydnad menar att man är elitsatsande som redan tagit fram en eller flera hundar till Elit och kan lägga x antal timmar per dag på träning.

BC är arbetsnarkomaner. De kan leva ett bra liv utan att valla om de får utlopp för sin energi, både fysiskt och mentalt, men det allra bästa livet för en BC är som vallare.
 
Sv: Border collie

Det föds upp mycket oreggat skit, o det är inget nytt.
O andra sidan så kan det födas valpar med sämre vallanlag även från mycket välgenomtänkta parningar.

Vill man ha en reggad BC som inte vallar så får man importera en.
Exempelvis en sån här:
ziggysx.jpg

ziggyp1x.jpg

(bilder från: http://www.psonet.com/pikkupaimenen/vanhat/confchamps.htm )
Dom kan reggas i Sverige o tävlas med, duger iaf till utställning, dock kan de bara ställas ut på Internationella utställningar.

Får de avkomma så lär de knappast bli reggade eftersom båda föräldrar måste ha godkänt Vallprov för att få regga avkomma.

Att avla på BCs utan vallningsinstinkter är lika intelligent o lika produktivt som att kasta ut ungen med badvattnet. Fö ser dom inte ens ut som BCs.
:angel:
 
Sv: Border collie

Jag har en oreggad BC, en omplaceringshund som jag fick när han var 5 månader.
Hans uppfödare tar flera kullar om året, ingen är reggad....
Jag har frågat varför, men svarat är att hon vill föra en viss hunds gener vidare för att denna hunden var så klok, bra i psyket.. (och säkert för att han var kändis)

Min hund är världens lugnaste, visst, han älskar att träna och arbeta med skallen!
Men han klättrar inte på väggarna av att gå korta promenader några dagar i rad ifall jag är sjuk.

Några riktiga "vallbeteenden" har han aldrig visat.

Han är en underbar hund!
Men nämnas skall är att jag aldrig skulle köpa en BC till, i mina ögon är dom gjorda för att valla och att "stödja den oreggade aveln" är fel enligt mig.

Nu var det av privata omständigheter och lite dumdristighet som jag fick honom, glad är jag över det ;)
 
Sv: Border collie

Vi har en person här i närheten som föder upp sk "sällskaps-BC":mad:. Hon använde bl a en 18 månaders hane som täckhund (men hallå!). Typ massproduktion...Varför måste man ha just en BC om man nu absolut inte vill valla med den? Att köpa hund från en sådan "uppfödare" är att understödja en oseriös avel tycker jag.

Min egen BC mår bäst när vi kan ägna oss åt vallning. Jag märker det nu när vi knappast kan valla för all snö att hon inte får samma stimulans som annars. Vi tränar tävlingslydnad för att ha något att göra men inget ger henne samma lugn som ett pass i fårhagen. Hon hjälper till vid fodringen av fåren men hon vill mer (och jag också).

Den hund jag har träffat från "uppfödaren" i texten ovan är väldigt trevlig, inte tu tal om den saken. Han har inte samma gas som min hund men verkar ganska enkel att ha. Jag tycker bara att det finns redan så många hundraser så varför uppfinna en till? Nej, vill man ha en BC så ska det vara en BC, annars kan man välja något annat!
 
Sv: Border collie

Men då skulle jag vilja säga en sak..
'
Jag har i hela mitt liv velat ha en border collie då jag växte upp med en border collie/kelpie tik och underbarare hund finns inte! Hon dog dock när jag var 16 år :(
Men nu säger som sagt alla att man helst ska valla med sin hund. Ok det kan jag förstå men HUR? Jag har försökt hitta en "vallningsklubb/skola" där man kan gå och få lära sig hur man vallar och sånt men hittar inget?! För innan jag i så fall skaffar en border collie så skulle jag vilja veta hur vallning går till och kanske få pröva på det.
Men var kan man göra det?

Det är de som är den stora frågan.. För jag vet att det finns många som köper bc och har dom som sällskap/bruks hundar men det är kanske för att de inte är så lätt att lära sig om vallning.. bara en gissning.

För som sagt så är min högsta önskan att äga en border collie tik med bra mentalitet som jag då ska köra vallning, agility, lydnad med.
 
Senast ändrad:
Sv: Border collie

Hur? Genom att gå med i rasföreningen och skaffa sig kontakter där man kan låna/hyra får att valla med, samt gå en hel del kurser.

Bäst är så klart att ha egna får att träna på mellan kurserna, men det är lite svårt om man bor i stan;)

Hur man vallar, det måste man lära sig på kurser, irl, av skickliga instruktörer. Det är minst lika svårt som att rida;)

/Migo
hemkommen efter heldag i grannens fårfålla.
 
Sv: Border collie

Jag som precis håller på att lära mig att valla med min första BC men har ridit sedan barnsben tycker att valla är svårare:cry:men så är jag nog ingen naturbegåvning;)
 
Sv: Border collie

så du menar att jag ska bli medlem på skånes vallklubb? för jag vill som sagt veta mer om vallning och så innan jag köper en bc. Men räcker det om man bara vallar på träningar och inte hemma? då jag också bor i stan.
 
Sv: Border collie

När jag stod inför mitt valpköp så kontaktade jag en av personerna i avelsrådet (SVAK)i länet (råkar bo granne med mig...). Min erfarenhet är att de är mycket hjälpsamma och man är varmt välkommen att "staketvalla" på nån kurs eller träning för att bilda sig en uppfattning om vad det handlar om. Jag behövde aldrig gå med i föreningen för att vara välkommen som "publik", utan gjorde det först när valpen var införskaffad och jag visste att jag kommer vilja delta på lokalklubbens arrangemang lite mer regelbundet.

Om jag var du skulle jag alltså kontakta någon aktiv i lokalklubben och höra vad denne tycker, både om medlemsskap, kurser, vilka kullar som finns just nu osv.

/Migo
 
Sv: Border collie

Jag tycker det är galet svårt att hålla rätt på både får, hund och mig själv- speciellt nu i knölig, traktorskottad fålla:crazy::D Inte helt lätt att backa i bra tempo i balanseringsarbetet eftersom man tenderar att snubbla en hel del:p

Jag tror dock att det, precis som ridning, bilkörning och annat motoriskt, blir lättare (jag tröstar mig med det iaf;)). Om jag börjat rida nu skulle det nog kännas lika hopplöst svårt...

/Migo
som ska spendera morgondagen i sällskap av en massa BC valpar:love:
 
Sv: Border collie

Jag har två border collie, en som är typiskt vallare men inte "psycovallare" som min sambo säger. Han har en av och på knapp. (han är oreggad) Hna kan vara men i stallet och vallar inte hästarna men katterna står han och stirrar på lite. Den andra Är reggad har vallande föräldrar men bara en i den kullen har vallning så de övriga såldes bara till icke vallare-ska också säga att av den kullen så hörde 150 intresserade av sig! är inte ett dugg vallig och dessutom så saknar han det där typiska kloka BC sättet som den andra har. (jag säger han är bara en "hund") Jag skulle gärna prova vallning men här finns inget, så det är agility och lydnad som gäller. Jag skulle tro att nästan hälften av alla BC jag mött är icke reggade pga vallningskravet.
Men jag stöttar vallningskravet för som sagt fattas vallningsinstinkten så blir det bara en "hund och inte en BC.
 
Sv: Border collie

Jag måste bara få göra göra några :banana::banana::bump::banana::banana: -

Idag tände Boss på fåren och balanserade jättefint:love::love:
 
Sv: Border collie

Graattis :)


Men hur långt innan man ska köpa hund kan man kolla uppfödare och sånt? Vet inte riktigt när jag ska köpa en border collie men vet att jag SKA hah och då köra vallning, agility och lydnad + så kommer den få följa med mig överallt då jag har en stor familj lite var som helst :D
Men som sagt jag vet inte riktigt när jag kan och har tid till att köpa en bc men kan man ändå leta uppfödare och kanske ta och prata med dom?

För jag vill ha en choklad/vit border collie tik som ska ha bra mentalitet, höfter och kroppsform i släkten.
 
Sv: Border collie

Börja leta i god tid, och var beredd att köpa när rätt hund dyker upp! Det skiljer _väldigt_ mycket på olika linjer, både i stressgräns, vallningsteknik, kroppstyp, hårlag, öron, färg... Jag letade runt i några månader innan jag "krockade" med Boss, och visste på ett ungefär att jag ville ha en av den lite större modellen, friska föräldrar, välpälsad och med hög stresströskel. Jag ville dessutom att hunden skulle ha rätt mycket tryck och självkänsla, jag har redan en vek hane här hemma...

Jag köpte Boss, trots att han var lite dyrare än jag tänkt mig, och lev.klar lite tidigare än jag tänkt mig - just för att han stämde in på det jag ville ha och "klicket" fanns där mellan oss.

För att kunna bilda sig en bra uppfattning om vilken typ av hund man söker, måste man ju ut och träffa en del olika. Då är det väldigt givande att åka som staketvallare och se hur olika linjer jobbar, hur de beter sig utanför arbete osv. Våga prata med folk och fråga om deras hundar!
Jag känner idag att jag gott hade kunnat titta ännu mer än vad jag gjorde innan mitt valpköp, även om jag antagligen inte skulle valt annorlunda.
Nästa valp kommer nog bli av en lite "snabbare" linje med närmre till stress och lite mer skärpa. De verkar förjäkla kul att arbeta med, även om det är en utmaning;)

/Migo
 
Sv: Border collie

Ja jag ska också försöka åka och titta på lite vallnings tävlingar och så för att se och träffa lite olika typer av border collies.
Fast vet redan att jag vill ha en border collie med rätt så tålig stress gräns.
Sen en av mina viktigaste "punkter" är att den måste ha bra mentalitet! känner en bc som har ett av de hemskaste "huvud" jag vet. Han är skiftar väldigt mycket mellan att vara dominant och undergiven och tål nästan ingenting. Absolut ingen hund jag vill ha!

Så mina viktigaste punkter är :

Mentalitet ( bra huvud, stress tålig, vänlig)
Hälsa ( kroppen som höfter tex)
Färg (helst choklad/vit)
Vallning (Är inte för tillfället super intresserad utav vallning utan ska mest göra det för att hunden ska må bra och kan vara en kul gren)

men tror du inte att uppfödare kommer se mig som oseriös om jag kommer redan nu och undrar lite över deras mål med uppföningen m.m?

För vill verkligen hitta hunden för mig :d
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 158
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 623
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp