Bukefalos 28 år!

Bordercollie tråden!

fijja

Trådstartare
Har inte sett någon BC tråd, så startar en själv.

Så in med bilder och prestentationer med era bordercollisar. Sen kan vi väl tjattra och skriva hur det går i träning/tävling osv.

Så jag börjar med min.

Seglinges Wii
Blir 4 år i november.

Tog över honom vid årskiftet 12-13, och vi har varit mycket lyckliga sen dess.

Vi tävlar främst agility. Nu håller vi även på med lydnad och ska debutera i ettan i vinter är det tänkt.
Och så håller vi naturligtvis på med fårskallar :P Just nu går det hellre än bra. Killen är lite het på gröten när det gäller fåren och jag är nybörjare. Än så länge har vi gått en grundkurs och så har vi bokat upp oss på vallningslektioner hela vintern :bump:
Tanken är ju att ta ett VP först och främst.

Vi ska faktiskt hem till uppfödaren i morgonbitti (som bara bor 20 minuter bort) och valla lite.
Ska försöka få lite filmat.

Nu lite bilder på min fantastiska älskling!

428377_10151664508745452_1192949132_n.jpg

1378519_10152279594807656_1747070039_n.jpg

1392782_10152253174467656_1288622564_n.jpg
 
Sv: Bordercollie tråden!

Här bor:

GK VALLH PR Krydds Boss, 090910, ZoloP-Yerba.
536885_10151493348483666_1437905142_n.jpg


En glad skit som vallar hellre än bra. Min första vallhund som tyvärr fått ta en del träningsmisstag. Tack vare stor praktisk erfarenhet så är han användbar i arbete, men djurkänslan brister en del. Har dessutom sin färg emot sig, så kommer inte tävlas mer än för skojs skull. Favoritmoment och något han faktiskt är bra på är delning! Används annars till specialsök och spår, något han gillar massor.

GK VALLH PR Knutstas Ida, 090107, Inter- Red Zoe.
431053_10150574279928666_1616702821_n.jpg


Löjligt intelligent liten tik med äckligt stor motor. Än har ingen sett Ida trött... Stark och självklar mot djuren men lite bristande självkänsla i kombination med stort kontrollbehov gör att hon lätt går upp i stress. Fungerar kanon till rutinjobb, ihopsamling på stora ytor och annat som inte kräver precision. Vill aldrig stanna;) Tränad inom specialsök och lever numera som ensamhund hos mina föräldrar, då hon stressar upp sig av att vakta de övriga hundarna.

GK VALLH PR Kärstas Fridolf, 111002, Whimsey (Buck)- Roia.
560174_10151486950048666_253992532_n.jpg


Mattes hjälte- alltid 110% i alla lägen! När jag är sjuk så vakar han vid sängen, när jag jobbar så är han med och hjälper till, när jag ber om något så slår han knut på sig för att utföra. Otroligt begåvad vallhund som redan vid två års ålder jobbar som en dröm. Lydig men "streetsmart" vid fåren, alltid 100% god djurhantering, även efter ett hårt pass och på 600 meters avstånd. Att köra Fridolf är som att valla telepatiskt :love: På lördag startar vi i uttagningstävlingen till unghundslandslaget. Tränas även inom specialsök och spår, och älskar allt matte ber om.

Kärstas Frodo, 111002, Whimsey (Buck)-Roia.
1385917_10151842144393666_1946903624_n.jpg


Han är, inte helt oförtjänt, ökänd som "damphunden". Frittes kullbror som jag efter ett halvårs vånda köpte tillbaka när han var ett år gammal. Då hade han hunnit med närmare ett tiotal flyttar mellan olika potentiella köpare och instruktörer. Han var, milt uttryckt, ganska stressad. Efter ett års konsekvent träning av off-knapp, samarbete och trygghet så är han nu en jättego och väldigt kärvänlig liten hund, som älskar att ligga på rygg(!) i famnen. Under hösten har han dessutom nått en mental mognad som har hjälpt oss i vallningen så nu är han riktigt behaglig att köra. Flyttar på precis vad som helst, och tar aldrig slut. Lydig men med en konstant utstrålning av vansinne;) Planen är att ta VP till våren och sen köra upp honom till IK2. Om inte annat så för att trycka till den dumma karln till tränare som haft honom innan mig, och som uttryckte "Den hunden är det nått fel på, den är helt oträningsbar!"
 
Senast ändrad:
Sv: Bordercollie tråden!

kl

Varit och vallat nu på morgonen hos uppfödaren.
Himmel så svårt det är!

Wick blir rätt så olydig, och verkar tycka 'kan själv' (vilket han iofs bitvis har rätt i) och när det uppstår frustration så gör han utfall mot fåren, varvat med att gå så fint i hagen. Han går naturligtvis då, för fårens säkerhet, fortfarande i lina.

Jag tror att utfallen kommer för att han är rädd att tappa dom och gör därför en rusning.

Så planen är nu att åka dit och mängdträna så han får känna att han har kontroll. Ska dit i morgon igen. Så nu ska jag skaka av mig känslan att jag är värdelös och ta nya tag :p

Helst av allt så skulle jag typ vilja lämna över vallningen med honom till någon annan, och träna på en mer erfaren hund själv, för att få in känslan.

Men samtidigt är det helt fantastiskt. Han går så fint emellanåt, så otroligt att se det dom verkligen är gjorda för. Instinkten är makalös verkligen.
Hur det än gick, så har jag en otroligt nöjd hund vid mina fötter just nu, och jag ska inte ge upp. Jag ska bli bättre.
Har filmat, så det kommer, men måste vila lite nu, har jobbat i natt.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Jag är nybliven Border Collie ägare :)
Jag har en tik som snart är 6 mån.
Finnbogårdens Mystik född 130502 Windanns Eye- Movallarens Rom

Våra planer är att hålla på med vallning och agility. Hon verkar dessutom ha en väldigt bra nos så det kommer även få spåra en del.
Idag så har vi varit och vallat för tredje gången. Det är så himla roligt för det händer saker varje gång vi åker dit. Idag hade hon verkligen tänt till. Hittade balanspunkt och bara gick rakt mot fåren med en härlig stil! Både jag och instruktören tappade hakan och jag fick höra att hon kommer kunna gå riktigt långt i vallningen! :o Gäller bara att förvalta henne väl, nybörjare som jag är...

Vi går även en puppy class online kurs för Silvia Trkman som förberedelse för agiltykarriären :) Hon tänker mycke även om det går lite väl fort ibland ;)
Jag tror att du och jag Fijja tränar för samma tränare i agilityn dessutom :)

1170893_10151642227644033_463574630_n.jpg


577746_10151614270504033_2006568059_n.jpg


Slänger in en kass film från förra vallpasset också :)
http://www.youtube.com/watch?v=aPIOTz8_apA
 
Sv: Bordercollie tråden!

En så pass vit hund kan få reaktioner från fåren. Inget katastrofalt, och inget som en bra hund inte kan kompensera för.

I Boss fall blir det dock jobbigt, eftersom han inte är en jättebra vallhund. På nya storbesättningen jag jobbade på i somras höll han på att bli dödad - 170 tackor kände inte igen att han var vallhund och ringade in honom med avsikt att puckla på rovdjuret. Ingen av mina andra hundar hade samma problem. När han har fått valla ett tag på nya djur så accepterar de snabbt hans pondus dock. Men jag har lärt mig att inte skicka in honom själv i storflockar!

Dessutom är det ganska många vallhundar som på lite avstånd tror att han är ett får:o
 
Sv: Bordercollie tråden!

Han ÄR fin, och jag skulle inte byta bort honom mot nått, men jag kommer ändå inte köpa en likadan till:D
 
Sv: Bordercollie tråden!

Blir dom ofta övertecknade? Eller brukar uppfödarna tänka sig för färgmässigt? Hur ser hans föräldrar ut? Och syskonen?

Eh.. Jag gillar frågor :angel:
 
Sv: Bordercollie tråden!

I hans fall så ligger det inte så mycket tanke bakom. De är inte jätteovanligt med vita, de dyker upp ibland. Tyvärr finns tre kullar med samma kombo som Boss, och det har ploppat upp många med mycket vitt, men ingen med direkt vallanlag att skryta över :(
 
Sv: Bordercollie tråden!

Det är för stor skaderisk i jobbet att ha en massa saker på hunden, och på tävling ska det sökas dispens. Så illa är det inte, och inte så viktigt heller. Jag har bättre hundar att tävla med;)
 
Sv: Bordercollie tråden!

Det är för stor skaderisk i jobbet att ha en massa saker på hunden, och på tävling ska det sökas dispens. Så illa är det inte, och inte så viktigt heller. Jag har bättre hundar att tävla med;)

Du får köra Boss i ett svart henna-bad;)
 
Sv: Bordercollie tråden!

Åh, vilken hund tränar du med då? Vilken klubb tillhör du?
Nu tränar jag ju iofs för lite olika instruktörer, men har ju två som jag tränar iaf något som kan likna regelbundet för :P
Jag skickar ett PM förresten :)

Vilken sötkorv din lilla bc är :love:
Önskar mig också en valp, men ska vänta minst ett år, måste lära mig mer först, särskilt när det gäller vallningen.
 
Sv: Bordercollie tråden!

En av mina första såg ut så, han hade inga som helst problem med att kommunicera med får o nöt.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Jag ser när vi är på nya besättningar att han får ett mer överraskat bemötande än de andra hundarna. Det i kombination med hans bristande djurkänsla gör att det alltid blir ett sämre upptag än med en normalfärgad och normabegåvad hund. Det blir samma subila effekt som när man tar in en BC på besättning van vid kelpie osv.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Nu blev jag också nyfiken, reagerar hundarna och eller andra får annorlunda på svarta eller mörkgrå får? Fläckinga (som Jacob) stöter de väl knappast på?
(Ja, jag är intresserad av husdjursraser, framför allt lantraser)

Funderar också på vid vilken ålder en normalbegåvad resp superbegåvad hund hos en rutinerad förare brukar vara klar för vallprov.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Jag vet hundar som tom vallar plastfår, att de skulle bry sig om fårens färg har jag aldrig märkt:D Fridolf vallade glatt getter på första kommandot, och det skulle inte krävas speciellt mycket mer för att trigga på kor. För fären handlar ju vallning om att de ska ha respekt men inte vara rädda för hunden, det vill säga man behåller deras skepsis mot andra rovdjur - och andra hundar!
547451_10151504215658666_235684430_n.jpg


Superbegåvning sitter inte så mycket i tidig mognad, en hund som gör VP vid ett års ålder är inte nödvändigtvis bättre som vuxen än en som är redo för VP först som treåring. Jag vet faktiskt inte om det finns statistik på vid vilken ålder VP tas. När jag pratar med folk så är det "normalt" att gå VP mellan 2-4 års ålder. De flesta rutinerade förare tar VP under hundens andra levnadsår (i samband med att man tävlingsdebuterar Ik1 eller Ik2)
 
Senast ändrad:
Sv: Bordercollie tråden!

Åhå vilken underbar bild, haha!

kl

I dag har vi vallat igen. I dag gick vi bara och föste runt fåren för att han ska få en känsla om att han faktiskt har kontroll. Gick rätt bra, bitvis ser han riktigt häftig ut.

På eftermiddagen tränade jag lite lydnad. Det här är tredje passet, och bestämde mig för att filma lite. Fick klippa rätt hårt då jag mest var utanför bild ;)

http://youtu.be/pJ8LKvAREF8
 
Sv: Bordercollie tråden!

Jag hör egentligen inte alls till tråden men vilken fantastisk, liten hårboll du har skuttande i hälarna :rofl:

:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp