Bukefalos 28 år!

Bordercollie tråden!

Sv: Bordercollie tråden!

Jag hör egentligen inte alls till tråden men vilken fantastisk, liten hårboll du har skuttande i hälarna :rofl:

:love:

Hahaha, ja. Hon behöver lite extra motion, så hon passar på :P Någonstans i bakgrunden kan man även se min pudel. En vän kallade filmen 'konstnärlig' haha.
 
Sv: Bordercollie tråden!

KL

Har två stora BC, Nalle 6 år och Fred 9 månader som jag mest tränar mest vallning med. Har inte hållit på så länge, ca 2 år. Började med Nalle när han var 4,5 år så han har fått stå ut med en hel del misstag från min sida, speciellt gällande höger och vänster! Trodde ett tag att det kommer aldrig gå att lära sig... Han kroppsvallar främst och har väl inte så jättebra djurkänsla kombinerat med att han väldigt lätt blir stressad när djuren ökar tempo. För att stoppa dem börjar han då springa fortare alldeles för nära fåren (har svårt för flankeringar) vilket resulterar i att fåren springer fortare och han får ännu mera bråttom.

Fred är tvärtom, mkt trevlig och lätt i fårhagen. Väldigt lyhörd för både förare och får så det ska bli spännande att se vad det blir av honom!

Fred som valp :)
photo.php


Fred med bagglamm
photo.php


Nalle
photo.php
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=113280795388834&set=a.108317989218448.11284.100001207411629&type=3&theater
Hoppas bilderna syns!

Hur sjutton får jag bilderna att synas, tyckte ju att jag gjorde som man ska!
 
Sv: Bordercollie tråden!

KL

Har två stora BC, Nalle 6 år och Fred 9 månader som jag mest tränar mest vallning med. Har inte hållit på så länge, ca 2 år. Började med Nalle när han var 4,5 år så han har fått stå ut med en hel del misstag från min sida, speciellt gällande höger och vänster! Trodde ett tag att det kommer aldrig gå att lära sig... Han kroppsvallar främst och har väl inte så jättebra djurkänsla kombinerat med att han väldigt lätt blir stressad när djuren ökar tempo. För att stoppa dem börjar han då springa fortare alldeles för nära fåren (har svårt för flankeringar) vilket resulterar i att fåren springer fortare och han får ännu mera bråttom.

Fred är tvärtom, mkt trevlig och lätt i fårhagen. Väldigt lyhörd för både förare och får så det ska bli spännande att se vad det blir av honom!

Fred som valp :)
17761_528983493818560_609567407_n.jpg


Fred med bagglamm
1395354_628684980515077_67083325_n.jpg


Nalle
405082_467177506665826_159411202_n.jpg


37488_113280795388834_6695411_n.jpg

Hoppas bilderna syns!

Hjälpte dig med bildlänkarna, du måste länka bildens adress, inte till sidan där bilden visas! Om adressen slutar på *.jpg är du rätt ute! Fina killar har du, vad är det för stam på dem?

Förövrigt dör jag snart av söta valpbilder, inte snällt alls att visa sånt. Jag har tvingat mig till att vänta med nytillskott tills i vår! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bordercollie tråden!

Nalle är undan Illers Milla och efter Bladnoch
och Fred (Nisses Fred), Nisses Trix och Chip.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Förövrigt dör jag snart av söta valpbilder, inte snällt alls att visa sånt. Jag har tvingat mig till att vänta med nytillskott tills i vår! ;)

Och jag har bestämt mig för att vänta tills våren efter nästa :down:
Men det är för att jag har satt som mål att ha klarat av ett VP först. Så hoppas Wick sköter det från sin sida nu :p
 
Sv: Bordercollie tråden!

Fick i våras äran att förvalta denna fina hunden :love:
https://lh5.googleusercontent.com/z4_1fnAOq105VeaUXEVKGZIS4VeOR4Ca5-pdXqSXSw=w276-h207-p-no
https://lh5.googleusercontent.com/Ci_QITfn92lGmo1bFeB5QQZphnI5uWtQfYCsPkPKEg=w276-h207-p-no
GK VALLH PR JMS BC ZITO 7år Förutom VP så har han gått elit lydnad.
Min första hund och han har blivit en ständig följeslagare i stallet, på motionsrundan och vid fjällvandringar. Vi har även testat lite spår och agility.
Vågar mig kanske på lite vallning så småningom om jag hittar en bra tränare.
 
Senast ändrad:
Sv: Bordercollie tråden!

Idag deltog vi i uttaget till Nordic Nursery. Öppet för hundar som ej fyllt tre år.

Dagen bestod av två Ik2-banor med 300 m. hämt (förlagt mellan två skogsdungar ute på ett gärde, så utgången blev timglasformad= utmaning!), 300 m drivning, delning fålla och singling. Alla hundar gick två gånger och de sammanlagda poängen räknades.

Fritte och jag gjorde klart vår bästa tävlingsprestation hittills, men min orutin på att köra bana lyser igenom så tiden tog slut i fållan båda våra race. Vi lyckades skrapa ihop strax över 100 poäng av 220 möjliga, och kom väl näst sist eller nått:D

Men OJ vad vi har lärt oss mycket idag, vad kul vi har haft och vad stolt jag är över min coola kille. Han såg förresten rätt stolt ut själv efter sitt andra race
1396054_10151857814613666_542650178_n.jpg
 
Sv: Bordercollie tråden!

Åhå vilken underbar bild, haha!

kl

I dag har vi vallat igen. I dag gick vi bara och föste runt fåren för att han ska få en känsla om att han faktiskt har kontroll. Gick rätt bra, bitvis ser han riktigt häftig ut.

På eftermiddagen tränade jag lite lydnad. Det här är tredje passet, och bestämde mig för att filma lite. Fick klippa rätt hårt då jag mest var utanför bild ;)

http://youtu.be/pJ8LKvAREF8

Hahah. gud vad jag skrattade åt hårbollen som dök upp lite här och var :laugh: !
 
Sv: Bordercollie tråden!

Kul :D
Så skönt att åka hem från tävling med en skön känsla oavsett resultatlistan.

Delvis knapp.

Vallning nu igen i morgon.
Inser att det är bristen på kontakt mellan oss i hagen som ställer till det.
I övrigt har vi världens bästa kontakt, han är så lydig och gör alltid sitt bästa för att vara mig till lags. Men inte i fårhagen. Jag har honom liksom inte i hand.

Jag tror jag skulle behöva träna lydnad/kontaktövningar i fårhagen utan att egentligen integrera med fåren sas. Det är ju lite trist att åka ända till min tränare för att 'bara' pyssla med det, så nu funderar jag. Jag har en granne som har får... undrar om jag skulle våga fråga om jag bara får vara där och träna just detta, naturligtvis i lina och inte valla fåren öht.
För jag känner nog att det är det som behövs, för att vi ska hitta varandra även där.

Vallning är svårt :p
 
Sv: Bordercollie tråden!

Du ska inte ha kontakt med hunden i vallningen! Däremot vill man ha en avslappnad attityd, är hunden allt för uppe i varv så "hörs" inte föraren...

Men absolut INTE en massa kontakt- och lydnadsövningar i fårhagen innan vallningen är väldigt etablerad!
 
Sv: Bordercollie tråden!

Ok!
Jag har varit hos ett par olika och tränat, och dom har tyckt att lydnad i hagen runt får skulle vara en bra ide?

Jag köper dock det du säger med kontakten, faktiskt. Det är ju inte så att vi kommer vara några meter i från varandra bara i hagen i framtiden.

Lite det jag menar med kontakt är att han inte lyssnar på mig alls i hagen, och jag vet inte riktigt hur jag ska nå fram till honom. Han är så extremt lydig annars, så den här attityden han får i hagen är så otroligt främmande för mig, och därför också svår att hantera.

Han är en tuff och orädd hund, vilket jag antar är bra ändå, iom att jag är nybörjare, han skiter ju i att jag gör fel, å andra sidan verkar han skita i att jag gör rätt också :p

Är en liten halvdagskurs jag ska på i morgon hos en klubbkompis, har inte tränat för henne förut. Så ska bli roligt.

Sen ska det ju sägas, vi har inte vallat så mycket alls, och för varje gång så har det blivit bättre. Så jag kanske bara ska ha tålamod, och åka och träna så ofta jag kan.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Ah, jag trodde du tänkte på kontakt-och lydnadsövningar modell bruks. Det är aja baja i början;) Självklart ska du ha så pass mycket lydnad att inkallningen fungerar tex.

Att vara hos fåren ofta i början är jätteviktigt. Och att gå till får utan att det faktiskt blir nån träning, för att avdramatisera det lite.
 
Sv: Bordercollie tråden!

Ja, ska försöka vara hos fåren så ofta jag kan. Han blir ju väldigt till sig när vi kommer dit, som sagt han fick testa på lite när han var runt året, sen tror jag inte att han fick göra så mycket mer förrän han kom till mig då som 3 åring.

Kul att lära sig något nytt är det iaf, och det är sjukt häftigt att få se honom göra det han är skapt för. Så otroliga instinkter dom har!
 
Sv: Bordercollie tråden!

Är så lycklig!! Har varit och vallat hela förmiddagen och det gick så bra :D

Jag lyckades spräcka bubblan han har varit i och han började äntligen svara på beröm och korrigering :bump:

Påt igen på onsdag :D
 
Sv: Bordercollie tråden!

KL
Var hos mamma i helgen och passade på att träna lite på hennes flock på ca 40 tackor. Roligt och nyttigt att träna på lite flera individer :) Fred flyttar dem utan som helst problem och när de försökt dra hem så gick han snabbt upp och stoppade dem när jag bad om det, han börjar bli riktigt duktig på höger och vänster! Råkade även göra ett 50-metershämt vilket vi inte alls tränat på och han gick som han aldrig gjort ngt annat, gick ut jättefint, håll bågen och gjorde tydligt upptag för att sen smyga fram :) Dock vill han gärna gå för fort när han kommer lite närmre så detta måste tränas på! Nalle är inte så bra på att hämta, flytta och driv så många samtidigt så det var nyttigt för honom men för att inte helt deppa ihop över hans oförmåga att driva så tränade vi lite delning vilket han tycker är skitkul! Även fösningen går betydligt bättre än drivningen och han tom visar lite eye när han föser!
960062_634510376599204_1419648870_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp