Bordsservering julbord?

Jag får beställa in tre tallrikar med hummer istället för sillen, lutfisken och den kalla fisken. :idea::up::d


Säg till i förväg så fixar de något annat till dig.

Jag ska på några julbord nu i adventstider (så blir det när jobbet och alla föreningar bjuder in) och de restauranger som inte erbjuder buffé är enkelt att kontakta.

Jag är vegetarian så varför bära in köttbullar och sill till mig liksom --- sicket matslöseri att jag bara ska sitta och glo på en tallrik vars innehåll sedan slängs.
 
Finns det ingen mat du inte skulle klara av att äta?

Nu var det inte jag som skrev det men jag kan svara ändå. Nä, det finns inte speciellt mycket mat jag inte klarar av att äta. Det finns mat jag älskar, mat jag tycker om, mat jag kan äta (men utan större glädje men inte större besvär heller) och så några enstaka saker jag inte äter (men inget som är så äckligt att jag skulle spy eller må dåligt av det). Jag äter det mesta. Men med varierande glädje naturligtvis. Men äter det gör jag.

Det finns sånt jag aldrig hade tillagat själv eller själv valt att äta men som jag äter om jag blir bjuden på det. Falukorv är ett sånt exempel. Lagar det aldrig. Väljer det definitivt aldrig men bjuder någon så äter jag snällt och säger inget negativt om det.
 
Nu var det inte jag som skrev det men jag kan svara ändå. Nä, det finns inte speciellt mycket mat jag inte klarar av att äta. Det finns mat jag älskar, mat jag tycker om, mat jag kan äta (men utan större glädje men inte större besvär heller) och så några enstaka saker jag inte äter (men inget som är så äckligt att jag skulle spy eller må dåligt av det). Jag äter det mesta. Men med varierande glädje naturligtvis. Men äter det gör jag.

Det finns sånt jag aldrig hade tillagat själv eller själv valt att äta men som jag äter om jag blir bjuden på det. Falukorv är ett sånt exempel. Lagar det aldrig. Väljer det definitivt aldrig men bjuder någon så äter jag snällt och säger inget negativt om det.

Så blir du bjuden på rå tjurpenis, larver eller något annat gott så äter du snällt? Min poäng är, jag tror alla har saker som dom absolut inte kan tänka sig att äta. Sen VAD och hur många saker det är varierar så klart från person till person. Men bara för att man själv inte har problem med julbord så känns det ganska dumt att säga åt andra att "det är bara se glad ut och äta" när det finns saker man själv inte skulle kunna tänka sig att äta (saker som det finns andra människor som glatt smaskar i sig, som rå tjurpenis och larver till exempel :))
 
Så blir du bjuden på rå tjurpenis, larver eller något annat gott så äter du snällt? Min poäng är, jag tror alla har saker som dom absolut inte kan tänka sig att äta. Sen VAD och hur många saker det är varierar så klart från person till person. Men bara för att man själv inte har problem med julbord så känns det ganska dumt att säga åt andra att "det är bara se glad ut och äta" när det finns saker man själv inte skulle kunna tänka sig att äta (saker som det finns andra människor som glatt smaskar i sig, som rå tjurpenis och larver till exempel :))

Jag har aldrig sagt åt någon att de ska äta och se glada ut. Det var det andra som gjorde.
 
Gäller det samma om man är ex vegetarian?

Då gissar jag att en så pass känd restaurang som Operakällaren har vegetariska alternativ som man kan få om man meddelar detta i förväg. På mitt jobb får vi jullunch från betydligt enklare kök och där finns vegetariska alternativ till alla de som meddelat detta i förväg.
 
Här tänker jag vett och etikett. Man äter!
Inte agerar som ett barn och petar i maten.
Se det som en trevlig upplevelse, långt ifrån alla som får möjlighet att äta julbord på operakällaren.

Alltså det är ju bara att kolla i tråden om äckligaste maten när man var barn så ser man vad den där attityden till mat gör med en person. Många har maträtter eller typer av mat som helt enkelt inte går att få ner eller ens lukta på ibland även som vuxen, det är absolut inte vett och etikett att tvinga någon att äta något sådant.
 
Jag skulle gissa på inkokt lax, den enda laxrätten jag faktiskt är en aning skeptisk emot. Annars äter vi lax i alla former året runt. Jag älskar gravad lax och barnens favorit är varmrökt lax. Just varmrökt fisk gör vi relativt ofta, sen kan det variera vilken slags fisk. :)
Då kan jag informera att den är okej, lite geleaktig :cautious: men ätbar :p
Jag älskar annars lax också :D
 
Finns det ingen mat du inte skulle klara av att äta?

Nu vet jag att du inte frågade mig, men nej, det finns nog inget som jag ABSOLUT inte skulle kunna klara av att äta, åtminstone inte av det vi normalt kallar "mat". Jag har till och med fått i mig surströmming, även om jag verkligen inte tycker om det. Visst finns det flertalet rätter jag inte äter om jag själv väljer helt fritt, men även dessa skulle jag utan problem KUNNA äta om de ställdes framför mig.

Däremot - om jag blev bjuden på julbord med åtta (!!!) serveringsomgångar skulle jag nog bli lite kräsnare, helt enkelt av anledningen att jag ändå inte skulle orka äta upp allt, så då skulle jag sikta in mig på det jag gillar :D
 
Finns det ingen mat du inte skulle klara av att äta?

Njae, inte vad jag kommer på just nu. Självklart finns det mat jag inte tycker är speciellt god, men blir jag bjuden så äter jag.

Åtta serveringstillfällen fanns här. Säger inte att man ska vräka i sig det man inte tycker om. Man behöver inte ens äta upp allt på tallriken, men tycker ändå att man provar och äter åtminstonde litegrann. Tycker som sagt att det hör till vett och etikett.
 
Med så mycket fisk och skaldjur före kött skulle jag inte lita på att de kunde hålla isär serveringsbesticken, så det blev ingen middag för mig där.
 
Njae, inte vad jag kommer på just nu. Självklart finns det mat jag inte tycker är speciellt god, men blir jag bjuden så äter jag.

Åtta serveringstillfällen fanns här. Säger inte att man ska vräka i sig det man inte tycker om. Man behöver inte ens äta upp allt på tallriken, men tycker ändå att man provar och äter åtminstonde litegrann. Tycker som sagt att det hör till vett och etikett.
För att kocken eller serveringspersonalen tar illa upp annars? Varför peta runt i maten istället för att informera att man inte vill ha den så slängs det mindre, den mat jag "petar runt i" slängs, den mat som inte serveras till mig kan de servera någon annan.

Snacka om matsvinn!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Enligt barnmorskan så ska man undvika rå fisk men hur farligt är det egentligen? Vad kan hända? Julen närmar sig och jag kommer inte...
Svar
10
· Visningar
3 267
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp