Bordsservering julbord?

Mia_R

Trådstartare
Jag äter väldigt lite julmat då jag oftast är själv på jularna eller som i år ska jobba. Nu är jag dock bjuden på julbord på Operakällaren så det kan ju bli kul att testa något nytt, men när jag kollat det jag hittat på nätet verkar det vara bordsservering? :confused: Jag vill ju välja själv vad jag ska äta, inte få redan upplagda tallrikar med sånt jag definitivt inte vill ha.

Har någon ätit julbord på Operakällaren och vet om de har ett traditionellt julbord där man själv väljer maten eller hur gör man om man inte vill ha det de serverar? Jag har inget som helst intresse av att äta inlagd sill, strömming eller lax i någon form. Jag går ju inte heller ut för att äta mig mätt på potatis och vilket slöseri att servera mat som lämnas orörd på tallriken. :cautious:

"Ambitionen är att alla gäster ska få en upplevelse liknande en avsmakningsmeny bestående av 8 serveringar och alla gäster vid bordet rekommenderas att äta i samma takt för bästa upplevelse.

1. Hummer och löjrom,
2. Sill och strömming,
3. Kalla fiskar och skaldjur,
4. Lutfisken,
5. Kallskuret,
6. Det småvarma,
7. Dessertostar från Androuets Osthandel,
8. Operakällarens stora Dessertbuffé. "


Tallrik 2 och 4 kommer jag inte att äta någonting alls av, tallrik 3 beror det på vad det är för skaldjur men fisken vill jag inte ha. Lax är bland det tråkigaste som finns oavsett tillagningssätt. :yuck:
 
Det julbord jag varit på med bordsservering har varit ett av det bästa jag någonsin ätit. Maten där serverades på serveringsfat, inte på tallrikar till var och en. Mycket fräschare än gående bord och garanterat inte samma matsvinn. Om jag inte minns helt galet var det också möjligt att få lite påfyllning om det var något vi ville ha mer av men det behövdes verkligen inte.
Nu äter jag iofs fisk men är å andra sidan inte jätteintresserad av det småvarma. Du kan ju kolla hur bordsserveringen går till men jag tror att de räknar med att alla inte kommer att äta allt och jag är rätt övertygad om att du inte kommer att behöva äta dig mätt på potatis. :)
 
Jag har varit på Operakällaren flera gånger - bästa julbordet enligt mig! Tallrik 1 och 4 serverades vid bordet. Resten var buffé som vanligt. Vi brukar hoppa tallrik 4 dock och det var bara att säga till att man inte vill ha den. Jag vet dock inte om de ändrat till nu, var något år sedan jag var där - så fråga för säkerhets skull, det är ju lite konstigt uttryckt, men vet att de haft lappar med ”rundor”/tallrikar när vi varit där också, men det varit buffé
 
Här tänker jag vett och etikett. Man äter!
Inte agerar som ett barn och petar i maten.
Se det som en trevlig upplevelse, långt ifrån alla som får möjlighet att äta julbord på operakällaren.
 
Här tänker jag vett och etikett. Man äter!
Inte agerar som ett barn och petar i maten.
Se det som en trevlig upplevelse, långt ifrån alla som får möjlighet att äta julbord på operakällaren.
Varför ska jag äta mat jag inte tycker om, till det priset oavsett om det är jag som betalar eller inte? På ett julbord/smörgåsbord avgör jag själv vad jag äter, äter du av allt?
Säger du samma sak till en vegan, vegetarian, jude eller muslim, en allergiker? "Ät julskinka nu och sluta peta i maten."
 
Nu har jag inte varit på operakällaren men den gången vi hade julbord med jobbet på nån herrgård och det var bordsservering var det värsta, sämsta julbordet ever och för mig är hela konceptet fel.
Jag åt inte vissa av rätterna heller så då satt man bara där.. typ...
Åkte hem hungrig
 
Fast nu var inte det här ett buffébord vad jag förstod. Självklart äter jag inte allt på en buffé. Men här var det taggarna utåt direkt när ts såg menyn. Det värsta jag vet är trams med mat. Man gillar inte allt, så är det. Men man kan ge det en chans.
 
Fast nu var inte det här ett buffébord vad jag förstod. Självklart äter jag inte allt på en buffé. Men här var det taggarna utåt direkt när ts såg menyn. Det värsta jag vet är trams med mat. Man gillar inte allt, så är det. Men man kan ge det en chans.
Jag kan lova dig att jag varken snyter mig i servetten, stoppar kniven i munnen eller har armbågarna på bordet, jag äter inte heller från andras tallrikar eller kommer skjuta ärtor över matsalen med en sked om du nu tror att jag leker med maten eller inte vet hur man uppför sig i övrigt. :meh:

Om du läst vad andra skrivit så är det ett julbord, så det kommer finnas annan mat än enbart tallrikarna så jag kan göra andra val själv. O_o
 
Jag kan lova dig att jag varken snyter mig i servetten, stoppar kniven i munnen eller har armbågarna på bordet, jag äter inte heller från andras tallrikar eller kommer skjuta ärtor över matsalen med en sked om du nu tror att jag leker med maten. :meh:

Nej det tror jag inte heller.
 
Nä? Kall lax kan man äta när som helst!
Hos oss äts det bara vid högtiderna. Resten av året äts den varm. Möjligen är det skönt att slippa stressa och se till att den håller sig varm på högtiderna dock.
Men jag vänjer mig inte riktigt då det blir så sällan :cautious: Men äter det, det är ganska gott ändå. (Fast stekt lax i ugn är bäst :love:)
 
En dum fråga ... Men jag har undrat.
Är det vanligt med julbord på/via jobbet? Jag har inte jobbat tillräckligt länge för att veta "hur man brukar göra" och det känns dumt att fråga :o Jag har nämligen inte hört något om det på jobbet och blev lite förvånad.

Tillägg: Förlåt TS för att jag tog över din tråd här lite grann, fick uppfattningen att det var via ditt jobb så jag tänkte att det var ett samband. Upptäckte sedan att det kanske inte var så :o
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Enligt barnmorskan så ska man undvika rå fisk men hur farligt är det egentligen? Vad kan hända? Julen närmar sig och jag kommer inte...
Svar
10
· Visningar
3 269
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp