Bukefalos 28 år!

Bortglömda stygn

Salandge

Trådstartare
Jag fick hem en av mina hästar som har varit hos en tränare ett par månader. Under tiden där blev han kastrerad, i januari, allt gick bra utan komplikationer. När jag skulle titta hur det såg ut i skapet såg jag att det satt kvar två stygn, ett i början av såret och ett längst upp mellan benen. Stygnen har vuxit fast. Kan man på något sätt få loss dom själv, har provat att klippa och dra, men jag törs inte dra så hårt, är rädd att dra sönder huden. Eller är det bäst att ta ut vet, och hur går han till väga isåfall?
 
Du kan prova "rugga" loss dom först..sen måste du klippa av stynet så det kan löpa bort...drar du bara rakt ut så har du inte sönder något, är du osäker så ta kontakt med vet...

Vad var det för ett klantarsel du lämnade din häst till :crazy:
 
Jag får prova... Vill det sig inte ringer jag vet,vill som sagt inte förvärra något...

I allt annat har tränaren varit bra, om det inte varit för den här missen skulle jag inte klagat på något alls... men, men... Klantigt!!
 
Stygnen behöver inte vara "glömda" Ofta syr veterinären med stygn som löser upp sig själva så småningom.
Min hund blev sydd för några veckor sedan(inflamerad talgkörtel) enl. vet. så kunde jag ta stygnen efter 10 dagar om jag ville, annars så ordnar det sig själv ! :cool:
 
Men hur snart är så småningom? Det är ju över två månader sedan kastreringen utfördes så nog borde väl stygnen trillat av?
 
man brukar ju sy med tråd som lossnar av sig själv?? prova att ta tvål och varmtvatten och tvätta först och sen pilla ,,så kanske dom lossnar.
Eller ring vet.
 
Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar för tråden att lösa upp sig. Ring din vet. och hör dig för. Annars så är det ju lätt att plocka dom själva. Klipp under knuten, dra försiktigt. Lös upp dem milt grönsåpavatten om de sitter fast. Lycka till
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 481
Senast: Dino
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 904
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 609
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp