Bukefalos 28 år!

Bortsprugna katter

T

Tant Gredelin

Det har varit en konstig kattdag för mig och jag känner att jag måste ventilera och be om råd.

Jag har två crx hon kastrater som går ut på små rundor, men de trivs bäst inomhus och är aldrig borta länge eller går speciellt långt. Nu gick min gamle katt ut efter frukost och har inte kommit tillbaka och jag är så klart utom mig av oro, har varit runt och letat men inte sett några spår av henne. Ska börja sätta upp lappar och sånt imorgon.

Nu till den andra delen. Hur vet man om en katt är övergiven? Det har sprungit in en främmande katt i huset idag. Det är inget direkt konstigt med det. Det har hänt förut eftersom här finns kattlucka. Jag brukar bara schasa ut dem och vara hyfsat otrevlig för att de inte ska uppmuntras att komma tillbaka och efter några gånger har det aldrig varit något problem. Kattluckan finns i källaren och först såg jag inte katten och började prata vänligt, då började den jama helt hysteriskt och desperat. Jag tog ett fiskespö och vallade försiktigt ut den och den försvann livrädd. Senare var den tillbaka igen och när jag pratade för att hitta den började den genast jama desperat igen, denna gången var jag tvungen att lyfta den över källarbråte för att få fram den till luckan, så jag lät den lukta på mig och klappade den lite för att inte bli riven. Den börjar genast spinna hysteriskt, men jag lyfter den till luckan och schasar iväg den.

När jag är ute och letar efter min egen katt senare kommer den galloperande och är fruktansvärt kontaktsökande, det finns ju trevliga katten men den här känns så hysterisk på nått sätt jag aldrig sett en katt vara förut förutom vid två tillfällen då katterna varit just övergivna. Så då började jag fundera på om det var en bortsprungen katt och kände mer på den. Jag tyckte den har extremt tjock "vinteraktig" päls (som om den levt ute) men jag kan ha fel eftersom jag bara kännt på crx på senare år. Den hade en fästing och jag tyckte den kändes smal under den tjocka pälsen. Vägde den, vuxen katt 3kg, men pälsen är glansig ögonen och öronen är inte kladdiga. Jag gav den mat när jag tyckte den kändes smal, jag vet, inte jättesmart, den kastade verkligen i sig maten, den verkade vrålhungrig. Nu springer den utanför huset och vrålar och försöker bryta sig in. Den struntar i de andra katten och vill bara till mig, vilket också är lite konstigt. Men hur vet man egentligen om en katt är bortsprungen och man borde göra nått? Min magkänsla säger att den här katten inte bara är på socialt besök utan att den är desperat. men sen vill jag ju inte uppmuntra den OM den nu bara är ute på promenad och har 400 meter hem, den ser inte vanvårdad ut, dock har den nån fästing.

Och det kanske inte är en tillfällighet att dessa två sakerna hänt samtidigt, tror ni min katt kan ha blivit bortskrämd av den nya? Och inte vågar komma hem förrän den försvunnit? Då borde hon iof kommit fram när jag var ute och kallade?

Vad ska jag göra? Förlåt om inlägget är rörigt. jag är lite upprörd just nu :(
 
Sv: Bortsprugna katter

Hör med polisen och eventuella katthem i närheten om någon katt med liknande signalement saknas. Du kan även anmäla att din katt är försvunnen till dem så hör de av sig till dig om någon anmäler den som upphittad.
Om din katt bara är bortsprungen (stöld kan vara en risk när det gäller raskatter) så är det smartast att leta i skymning och gryning då det är troligast att den väljer att komma fram då om den har blivit skrämd.
Håller tummarna för att din kisse kommer tillbaka!
 
Sv: Bortsprugna katter

Tack för svar! Jo jag läste nån check lista på vad man bör göra om ens katt är försvunnen och betar av den, har ringt polisen om båda katterna, inget signalement passar gäst katten, och min katt är anmäld försvunnen hon är ju tack och lov chippad. Inget signalement passar ej heller på de bortsprungna katterna på annonserna på katthemmet. Tittade närmare på den igen. Den är nedsudlad med fästingar och har rivsår över allt (rädslan är ju att dessa tillkommit efter slagsmål med min katt. "you think I look bad you should see the other cat :cry:) och är en okastrerad omärkt hane :crazy: Är helt säker på att den kommer från ett hem men inget nytt under solen att okastrerade hankatter springer iväg denna tid. Mina sympatier sjönk för ägaren, det är ju för deras skull man är försiktig med att "ta hand om" lösspringande katter. Gästkatten har flyttat in helt och hållet i källaren och fösöker göra allt för att krypa upp i knäet när den ser en, så problemet för mig är att jag är rädd att det är den som skrämt iväg min hona och att hon inte vågar komma hem så länge den stryker runt huset och bor i ingången in. Jag har därför lämnat in en förfrågan hos katthemmet om att de kan ta den. Förhoppningsvis ringer väl ägaren dit så att de kan återförenas annars behöver katten ha någon som tar hand om den. Ska sätta upp lappar om båda katterna i affärerna och hoppas någon ser också.
 
Sv: Bortsprugna katter

oj, läste mina inlägg igen och ser att jag yrar en del, är lite uppriven antar jag.

Det jag undrar mer konkret;

Är en vuxen hus- hankatt underviktig vid 3kg? (Han har enormt stora tassar och kraftiga ben om det gör någon skillnad)

Att mata eller inte mata? det är frågan. Ska jag bara ignorera den och hoppas att den försvinner och om katthemmet har plats för den ta den dit om den inte försvinner ändå.

Eller ska jag mata och ställa in mig på att den stannar tills katthemmet har plats för den? Känns grymt att inte mata en katt som beter sig som den håller på att svälta ihjäl, men samtidigt så har den ju glansig päls och kanske bara en kort promenad hem, man vet ju att katter har en tendens att vara lite dramaqueens när det kommer till mat :grin:

Flyttar katter in hos främlingar och beter sig desperat även om de har ett bra hem?
 
Sv: Bortsprugna katter

Våran katt är också borta...
Han har varit borta i 4 dagar nu och så länge har han aldrig varit borta :cry:
 
Sv: Bortsprugna katter

Jag tycker 3 kg låter väldigt lite men man får ju gå efter hur han känns i hullet, om revbenen och höftknölarna känns väldigt tydligt.
Jag skulle mata den till vidare, krasst sett så tänker jag att en ägare som inte märker sin katt får skylla sig själv om någon tar hand om den. Om man bryr sig om att ens katt kommer tillbaka ifall den gått vilse så är det självklart att man märker den.
Hoppas dock att den har en ägare som inte helt sonika kastat ut den.
 
Sv: Bortsprugna katter

Hon har kommit tillbaka! :banana:

var ute och letade efter henne nu på kvällen och kom på att det finns en lagerbyggnad i närheten. Hjärtat stannade när jag först tyckte mig höra ett svar, men mycket svagt, trodde nästan att jag inbillat mig var så mycket fåglar som kvittrade så det var jättesvårt att höra. Stod och skrek vid en dörr en stund och tillslut fick jag höra ett vrål, och där genom det bucklade glaset skymtade jag en grå skugga :love: lättnaden går knappt att beskriva. Nu är hon utsläppt och matad. Hon mår bra, hade lite fästingar och såg ut som om hon varit med i biggest looser, men tack och lov :bump:


Jezzy; tråkigt att höra :( känns verkligen fruktansvärt och man känner sig så maktlös. Det var tack vare denna listan jag hittade min katt, den kan kanske vara till hjälp http://kattpolisen.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=458aae8b-c935-486b-b5f1-c3da80293c0c

tappa inte hoppet, din katt finns ju där någonstans, och går därför också att hitta


Heulwen; Det jag varit rädd för är att den har skrämt bort min katt och har därför inte viljat uppmuntra den att stanna. Därför har känslorna varit så dubbla, schasa bort en desperat svältande katt känns ju..... fel :crazy: Men nu är min katt tillbaka och de VAR bara en tillfällighet att han dök upp exakt samtidigt som min försvann :eek:

Så nu har mina utegångsförbud och jag kan mata hittekatten med gott samvete. Kände lite nogrannare runt just höftbenen och jädrar, han är bara ett skelett :cry: tycker synd om den att gå helt själv i källaren men nu har den mat, vatten, varm torrt och en fäll att ligga på så jag antar att det är bättre än inget. Eftersom det är pestigt med ovälkommen gäst har jag kallat honom pesten i mitt huvud, men det är faktiskt en väldigt trevligt katt och det är ju inte dens fel att den blivit övergiven, så han får heta Pästen när han bor här :)
 
Sv: Bortsprugna katter

Fast är det en utekatt så har den nog bara gått på en längre vårprommenad i det fina vädret. Det gör mina utekatter i alla fall
 
Sv: Bortsprugna katter

Tack så mycket;) vi har varit och letat i skogen närmast odd och i en stor hage där det finns ett skjul (stav)
Men han var inte där...
Men vi har två katter och för två dagar sen så försvann den andra i en dag och när han kom tillbaka (onsdag kväll) så luktade han JÄTTE mycket mossa och han kan ju ha hittat Diezel.
Han kanske sitter i nått träd som våran förra katt gjorde och kom inte ner:p
Så idag ska jag följa efter våran andra katt turbo och se om han leder mig dit:D
 
Sv: Bortsprugna katter

*kl*

här kommer två bilder på rymlingen :)

4588802220_d176980dfb.jpg


4588804672_386b0e93bd.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 361
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 353
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp