Ett billigt sätt att testa om bosal är ett alternativ är att rida i repgrimma med repet knutet under hakan med en loop som tygel. Det fungerar likartat (inte riktigt men "close enough" för att testa). En bra bosal är ofta dyr. Den ska ha en råhudskärna och sen ska flätningen vara gjord på ett speciellt sätt. Det finns mycket information om bosal på nätet. :)
Ridning på bosal kräver nästan att hästen går att rida helt för säte och ben med lös tygel eftersom de snabbt blir tunga och okänsliga om man måste rida mycket med handen.
 
Håller med ovanstående. Bosal är väldigt skarpt. varför vill du testa det? :-) vill du rida westernklasser? Annars är det ju allra bäst att rida med så svagt bettlöst som möjligt.
 
Ridning på bosal kräver nästan att hästen går att rida helt för säte och ben med lös tygel eftersom de snabbt blir tunga och okänsliga om man måste rida mycket med handen.

Intressant! :)
Jag som hört talas om relativt många som rider in på bosal och sedan övergår på bett.
Vid inridning torde hästen inte vara i nivå att rida helt med säte och ben!
 
Intressant! :)
Jag som hört talas om relativt många som rider in på bosal och sedan övergår på bett.
Vid inridning torde hästen inte vara i nivå att rida helt med säte och ben!

Min erfarenhet av bosal är ringa men jag tyckte att den fungerade bra just med den unga hästen eftersom det är väldigt tydligt åt vilket håll huvudet förväntas flyttas. Mycket tydligare än med exempelvis sidepull. Som jag förstått det är det som du skriver som bosalen används i västra USA (bland dem som ägnar sig åt vaquero-traditionen), bosal till unghästen, sedan bosal och ståndbett och till sist bara stångbett.
 
En bosal är inte särskilt skarp, skarpare än repgrimma, ja.
Bosal finns i olika material och tjocklekar, en del väldigt milda och andra skarpare.
Men det krävs andra tekniker än att bara dra i tyglarna, dels för fiadoren under hakan. Men även man inte vill ha en framtunga okänslig häst.
Jag tycker det är ett tydligt men milt verktyg, sparar gärna munnen till att hästen har kommit en biti sin utbildning och bettet mer används för form och kontakt.
 
Min erfarenhet av bosal är ringa men jag tyckte att den fungerade bra just med den unga hästen eftersom det är väldigt tydligt åt vilket håll huvudet förväntas flyttas. Mycket tydligare än med exempelvis sidepull. Som jag förstått det är det som du skriver som bosalen används i västra USA (bland dem som ägnar sig åt vaquero-traditionen), bosal till unghästen, sedan bosal och ståndbett och till sist bara stångbett.

Är inte sidepull tydligare än bosal när det gäller åt vilket håll hästen ska flytta huvudet..? Var på en föreläsning om bett och olika huvudlag, har för mig att han sa att sidepull lär hästen att böja huvudet åt sidorna, och bosalen lär den sen att sänka huvudet. Men jag kan ju såklart ha missförstått! Tycker detta är intressant så är bara nyfiken :)

Personligen tycker jag sidepull är lättare, rider på bosal ibland för tränare, och som Pilot skriver krävs det lite annan teknik, som jag inte fått in snitsen på än. Kan ju vara det som gör att jag tycker det är svårare :p
 
Är inte sidepull tydligare än bosal när det gäller åt vilket håll hästen ska flytta huvudet..? Var på en föreläsning om bett och olika huvudlag, har för mig att han sa att sidepull lär hästen att böja huvudet åt sidorna, och bosalen lär den sen att sänka huvudet. Men jag kan ju såklart ha missförstått! Tycker detta är intressant så är bara nyfiken :)

På bosal kan man inte ta ledande tygeltag, i och med att "tyglarna" är under hästens haka och inte vid sidorna av huvudet.
Sidepull och bosal har helt olika funktion och används på olika sätt.

Vi har nog varit på samma föreläsning du och jag ;)
 
Bosal kräver en del teknik och känsla så är det inget man är bekant med ska man nog inte börja med det. Jag rider med bosal ibland och hästen har lätt för att förstå vad som förväntas.
 
Intressant! :)
Jag som hört talas om relativt många som rider in på bosal och sedan övergår på bett.
Vid inridning torde hästen inte vara i nivå att rida helt med säte och ben!
Det var mer lös tygel som borde ha betonats(hade bråttom) och att man inte bör ha ständigt tygelkontakt.

Jag ska rida in på bosal/repgrimma och har satt alla tygelsignaler från marken innan dess. Lärt henne "följa repet" och tränat så att övergången från mig på marken till i sadeln ska gå smidigt (är teorin :D)

Min poäng var framförallt att hästen lätt blir framtung och okänslig på bosal och det kräver en del att behålla känsligheten. Men det är vad jag lärt mig. Andra kan ha andra erfarenheter :)
 
Är inte sidepull tydligare än bosal när det gäller åt vilket håll hästen ska flytta huvudet..? Var på en föreläsning om bett och olika huvudlag, har för mig att han sa att sidepull lär hästen att böja huvudet åt sidorna, och bosalen lär den sen att sänka huvudet. Men jag kan ju såklart ha missförstått! Tycker detta är intressant så är bara nyfiken :)

Personligen tycker jag sidepull är lättare, rider på bosal ibland för tränare, och som Pilot skriver krävs det lite annan teknik, som jag inte fått in snitsen på än. Kan ju vara det som gör att jag tycker det är svårare :p

Ja som sagt var är min erfarenhet ganska liten men det var min uppfattning och känsla. Det handlar nog lite om vad och hur man har tänkt sig ridningen i framtiden och även vad man gjort tiden innan ridning.

Min upplevelse är att sidepull är lättare på en redan inriden häst som haft bett men som kanske inte vill ha bett eller bör ha bett (eller för variationens skull helt enkelt).
 
Tack för alla svar (: Den enda anledningen till att jag hade tänkt rida i bosal är för att många säger att det är den minst skarpa bettlösa och hobby rider mest med min häst (rider mer seriöst på andra hästar). Kanske ska köpa en sidepull istället då?
Väldigt intressant att läsa allas åsikter om bosalen (:
 
@Blimblom Men nu känner jag mig ju nästan elak som ändå inte kopplar! :o

Det har absolut ingenting med ridning på bosal att göra, men ändå en väldigt viktig fråga :D
 
Jag var där med Yvonne (som brukar vara med Clara på tävlingar) Har vart funktionär på lite tävlingar här i krokarna så känner igen er så! :)

Ja Yvonne vet jag vem det är. Hon brukar alltid fota har jag för mig :) så jag gissar att jag sett dig också men får inte rikring upp någon bild, men jag kan va rätt tunnelseende på tävlingar :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 058
Senast: Bri
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Träning Hej! Jag har två varmblodstravare (ena är under vila just nu) och jag undrar om ni har några tips på stärkande övningar/övningar som...
Svar
6
· Visningar
769
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp