Tack för alla svar (: Den enda anledningen till att jag hade tänkt rida i bosal är för att många säger att det är den minst skarpa bettlösa och hobby rider mest med min häst (rider mer seriöst på andra hästar). Kanske ska köpa en sidepull istället då?
Väldigt intressant att läsa allas åsikter om bosalen (:
Jag har aldrig ridit med sidepull, men har gått några bosal-kurser med en gammal vaquero. Min häst trivs jättebra med bosal, men det kan nog vara olika hur de reagerar. Den klassiska vaquero-inridningen tror jag byggs upp så här (under flera år):
1) Tjockt styvt bosal (visar tydligt vad som förväntas), 3/4 eller 5/8 tum med matchande tjock mecate
2) Tunnare och tunnare bosal (kräver också allt tunnare mecate)
3) Stångbett + tunt bosal
4) Stångbett

Som sagt krävs en speciell teknik och det är det viktigt att vara mjuk i handen, men dock ha ett lätt stöd för att hålla upp bosalen. Rida på långa tyglar är kanske inte bekvämt för hästen, eftersom bosalen då 'hänger och slänger' och trycker på näsan.
Bosalen på bilden är ganska tjock, du kanske vill byta till ett tunnare senare. Som jag förstått det finns det många billiga och dåliga bosal att köpa och det är svårt att säga vilka som har bra kvalitet om man inte är erfaren. Ett bosal behöver kanske omformas för att passa huvudformen.
Angående träns verkar bosalen bättre ju tunnare och mjukare träns du har. Traditionella bosal har ofta bara ett läderband som man knyter. Ett styvt träns bromsar signalerna.

Jag tror att sidepull är lättare att använda om man tidigare ridit med vanligt träns/bett, eftersom tekniken är i stort sett densamma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 058
Senast: Bri
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Träning Hej! Jag har två varmblodstravare (ena är under vila just nu) och jag undrar om ni har några tips på stärkande övningar/övningar som...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp