Boskapsgaller

A

Alkemisten

Bonden som delar väg med oss vill gräva ner sådana där boskapsgaller på vår grusväg så att hans kossor inte kommer ut ur hagen. Jag frågade hur mina hästar skulle komma över, och han sa: - ja men, hästar de går rakt över gallret....

Nu är det så att jag är lite tveksam till detta. Jag tror inte hästar kan gå över. Dessutom vill jag inte köra eller rida rakt igenom en kohage varje gång jag ska ut från min gård. Jag antar att han vill ha gallret så han slipper sätta staket längs vägen.

Vad hade ni sagt?
 
Sv: Boskapsgaller

NEJ. Även om nu hästen kan ta sig över, vilket jag misstänker att den inte kan, vad händer om hästflocken kommer lös och skenar över denna "gallergrind". Alla kommer ju definitivt bryta benen. De jag har kommit i kontakt med, gallrena alltså, så är de inte alls anpassade för att ta sig över med häst. Men de kan ju se olika ut.
 
Sv: Boskapsgaller

Det lutar nog till att säga nej. Det handlar inte bara om hästarna. Jag vill kunna släppa ut min son på cykel och då vill jag inte att han ska vara i en kohage. Kor är inte särskilt glada i att dela sin hage med oss människor heller.

Finns det någon här som har hästar som tar sig över en gallergrind?
 
Sv: Boskapsgaller

Dom rist jag träffat på, bl a under körning i USA, tillåter inte hästövergång. Där är man tvungen att ha separat grind bredvid.

Vad är det för problem att ta sig igenom en kohage? :confused:

LIA
 
Sv: Boskapsgaller

Dom som jag har sett, bla på körtävlingar i skåne, har gått bra att ta sig över med häst, det är ganska smalt mellan gallren och en hästfot kommer inte ner där, vilket en klöv gör. Det som är e att hästen kankse tycker att det är obehagligt innan den är van..
 
Sv: Boskapsgaller

Ja precis en sån, färist, är det han vill sätta upp! Nej jag är verkligen inte glad för det.
 
Sv: Boskapsgaller

De flesta gånger jag försökt ta mig igenom en kohage (då speciellt med kvigor) har jag blivit jagad av kossorna. Med häst eller hund är man dödsdömd! Kor är ganska revirsbenägna faktiskt. Tjurar är det bara inte att tala om. De är säkert bara nyfikna, men jagar en om man springer, och de har stångats mot min hund:mad:

Jag har väl koskräck då!:p Vägen är vår enda väg in till gården jag vill inte att den ska vara full av komockor och arga kvigor.
 
Sv: Boskapsgaller

Min största fasa är inte att slå mig om jag åker av, det är att åka av på heden och att hästen, på vild färd hemåt, fastnar i färisten som han givetvis inte har full koll på när han kommer skenande...
 
Sv: Boskapsgaller

Ja! och en själv blir liggandes kvar i väntan på den arga tjuren som dundrar emot en! Inga träd i närheten heller, som man kan klättra upp i!:D Det ser man ju verkligen fram emot:angel:
 
Sv: Boskapsgaller

Äh, skit i mig, humanvården är ju subventionerad (och begravning lär väl täckas av någon olycksfallsförsäkring eller så).

Men HÄSTEN! Tänk om HÄSTEN får ett skrubbsår!?
 
Sv: Boskapsgaller

:rofl: :rofl:

Ja hur kunde jag vara så egoistisk:o :angel:
Men det blev liksom för äckligt att tänka på vad som skulle hända om min pålle med sin dåliga balans sprang i full karriär mot det där gallret....
 
Sv: Boskapsgaller

Undrar om du inte överdriver nu?
Kor är sällan farliga (kolla med bonden). Däremot är dom oförbätterligt nyfikna. Att dom kommer skuttandes är inget tecken på ilska eller anfall. Det bästa är att bekanta sig med dom en gång för alla.
Tips! Ge dom inte godis!

Enligt min erfarenhet har kor respekt för häst. Har svårt att tänka mig att kor skulle gå till anfall oprovocerat.

Har man hund med sig och korna kommer, är det bäst att släppa hunden. Den klarar sig bra på egen hand.

Som sagt kan du kräva en grind bredvid risten. Om hästen "sprang i full karriär mot det där gallret...." så händer antagligen en av tre saker.
1 Han tvärnitar.
2 Han seglar över.
3 Han spränger grind/staket bredvid.
Så vad är problemet? :)

LIA
 
Sv: Boskapsgaller

Hej!

Det problemet har jag aldrig haft och då har min häst ändå gått med kor i flera somrar. Snarare tvärt om, min tjej har dresserat korna så de går undad om hon kommer (tur det, för jag är livrädd för kor).

Men det verkar väl inte så vettigt att rida i kohage, man får väl inte störa djur som betar, eller gäller det bara i naturskyddsområden (dvs där jag rider och har bete)?

/ lavinia
 
Sv: Boskapsgaller

Jag har mött kor på flera olika ställen. Och min erfarenhet är att kvigor i synnerhet är mycket nyfikna. Jag har vid flera tillfällen, typ dagligen på sommaren, passerat gående igenom kohagar för att komma till en sjö, och försökt göra så lite väsen som möjligt men korna har alltid börjat jaga en. De kommer i flock, och om man ökar takten börjar de jaga. Detta gäller mest köttdjur tror jag.. Engelska kor är väldigt snälla! Där har jag aldrig blivit jagad. De svarta kor som går i närheten av oss är också snälla. Men de går så nära vår gård så de är vana vid oss, och vi ger dem vatten. De som alltid har varit farliga har varit ljubruna - gråaktiga köttkor, ganska stora djur och antagligen en viss ras. Och de är så klart den rasen som kommer att gå här.
 
Sv: Boskapsgaller

Kor är som sagt nyfikna och om dom inte får kolla av, dvs om du skyndar dig därifrån, försöker dom naturligtvis komma ifatt för att i a f kolla.

Gå dom till mötes istället och bekanta er med varandra. Det borde ta loven av nyfikenheten.

Nyfikenhet är inte = farligt! ;)

LIA
 
Sv: Boskapsgaller

Eller så hoppar man över staket, som jag gjorde när hästen stod vid Revingehed! Det fanns bara grind på ett ställe så det var inte så mycket att välja på om man ville komma in.
 
Sv: Boskapsgaller

Men om det är lantbrukarens mark och privata väg så har han faktiskt rätt att göra precis som han vill och sätta upp en färist. Vare sig det är praktiskt eller inte för dig.
 
Sv: Boskapsgaller

ERR... du glömmer att jag är en gammal gammal tanta!:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Senast: bobbbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp