Bostadslarm

MissFideli

Trådstartare
Grannen har haft inbrott under dagen idag och det skrämde upp mig förstås. Jag har inte mycket av värde hemma, så just det är inte så viktigt. Men katterna är. Så för mig handlar det mer om att få veta om nån brutit upp ett fönster som kan lämnats öppet så katterna kan komma lösa.

Finns det larm som kontaktar mig snarare än vaktbolag?
 
Vi har valt att ha larm av just samma anledning som dig. Vi valde dock att ha via operatör, och det har varit väl värt det.

När larmet gick hos oss kunde de på centralen se att en katt råkat sätta sig i precis den vinkeln som gör att larmet går (det har inte hänt sedan dess). Larmade då av via appen så att de skulle slippa tjutandet, och kunde sedan larma på via appen igen. Jag var cirka 10 min bort, så hade en ruta gått så hade jag haft goda chanser att katterna varit kvar i huset. Med ett larm som du beskriver så hade man ju behövt vänta tills antingen man själv eller en väktare kom till platsen, för att se vad som står på. Under den tiden får katterna lyssna på larmet och man hinner tänka 500 hemska tankar. Nä, då tycker jag att det är smidigare med larmcentral och väktare :)
 
Jag hade inte tänkt mig ett larm med ljud, så väktare är en onödig kostnad för mig. Jag är som sagt inte ute efter att egentligen få tag i tjuvar (väktare hinner inte dit i alla fall) utan för att få reda på att ett fönster är öppet/krossat så jag kan åka hem direkt.
 
Den funktionen kan i stort sett alla moderna larm erbjuda - SMS/MMS direkt till ett eller flera valda telefonnummer, utan ljudsignal i fastigheten. Pris beror på omfattning och övrig funktionalitet; i praktiken hur många detektorer man vill ha, och börjar runt 3000 kr för vettiga larm som inte är no-name skräp.
 
Värt att tänka på med larm är att de larmar utan orsak oftare än av rätt orsak. Ska det vara användbart bör det vara kopplat till kamera så man kan se om något verkligen hänt. Annars lär det orsaka dig mer stress att behöva känna att du ska kasta dig hem så fort det larmar och inte veta varför.
 
Värt att tänka på med larm är att de larmar utan orsak oftare än av rätt orsak. Ska det vara användbart bör det vara kopplat till kamera så man kan se om något verkligen hänt. Annars lär det orsaka dig mer stress att behöva känna att du ska kasta dig hem så fort det larmar och inte veta varför.
Det är inte min erfarenhet. Vårt larm har aldrig larmat utan orsak. Men visst, kameror är självklart att föredra men då för att om möjligt få en bild på den som tagit sig in.
 
Jag har också haft rätt sällsynta falsklarm genom åren på de tre system jag själv installerat, och då i princip bara från PIR rörelsedetektorer. Magnetbrytare har varit problemfria.
 
Värt att tänka på med larm är att de larmar utan orsak oftare än av rätt orsak. Ska det vara användbart bör det vara kopplat till kamera så man kan se om något verkligen hänt. Annars lär det orsaka dig mer stress att behöva känna att du ska kasta dig hem så fort det larmar och inte veta varför.
Mitt har inte gjort det, falsklarmat alltså.
 
En tillverkare som jag gillar har en extern ingång på sina trådlösa magnetbrytare - så att det är enkelt att koppla in trådbundna (läs: billigare och ännu mer driftsäkra) magnetbrytare. Det finns även bra trådlösa glaskrossdetektorer där en detektor täcker alla fönster i ett helt rum.
Sen är det nog rätt sällan inbrott sker genom krossade fönster, jag tror att det vanligaste är att tjuven krossar rutan för att sedan öppna fönstret/dörren och bereda sig tillträde på det sättet. Och då triggas magnetbrytaren ju ändå.
 
En tillverkare som jag gillar har en extern ingång på sina trådlösa magnetbrytare - så att det är enkelt att koppla in trådbundna (läs: billigare och ännu mer driftsäkra) magnetbrytare. Det finns även bra trådlösa glaskrossdetektorer där en detektor täcker alla fönster i ett helt rum.
Sen är det nog rätt sällan inbrott sker genom krossade fönster, jag tror att det vanligaste är att tjuven krossar rutan för att sedan öppna fönstret/dörren och bereda sig tillträde på det sättet. Och då triggas magnetbrytaren ju ändå.

Om jag förstod rätt så hade dom brutit upp fönstret hos grannen. Inte krossat. Våra fönster har lås, så att bara krossa och öppna funkar inte. Såvida inte nyckeln sitter kvar förstås.
 
Det är inte min erfarenhet. Vårt larm har aldrig larmat utan orsak. Men visst, kameror är självklart att föredra men då för att om möjligt få en bild på den som tagit sig in.
Min erfarenhet är från 3 år på larmcentral, så tro mig när jag säger att larm utan orsak är extremt mycket vanligare än verkliga inbrott. :D Typ ett på tusen larm är ett verkligt inbrott.

Men undviker man rörelsedetektorer och bara väljer magnetkontakter och glaskrossdetektorer så har man helt klart minskat risken för larm utan känd orsak.
 
Min erfarenhet är från 3 år på larmcentral, så tro mig när jag säger att larm utan orsak är extremt mycket vanligare än verkliga inbrott. :D Typ ett på tusen larm är ett verkligt inbrott.

Men undviker man rörelsedetektorer och bara väljer magnetkontakter och glaskrossdetektorer så har man helt klart minskat risken för larm utan känd orsak.
Vi kanske menar olika när vi säger larm utan orsak? Jag syftar på falsklarm, som min granne som har ett larm som går igång om katten hoppar framför detektorn på "fel" sätt eller som när min sons larm sa att det brann men egentligen var det ett fel på datamottagandet. Inte om vi av rent klant glömmer att stänga av larmet och öppnar någon dörr/fönster som har magnetkontakt eller går in där det finns detektor/kamera utan att först ha stängt av larmet. Det ser jag som handhavandefel, klanteri sådär och det händer såklart särskilt i början men något falsklarm i den meningen att det har larmat utan orsak har vi inte haft.
 
Min erfarenhet är från 3 år på larmcentral, så tro mig när jag säger att larm utan orsak är extremt mycket vanligare än verkliga inbrott. :D Typ ett på tusen larm är ett verkligt inbrott.

Men undviker man rörelsedetektorer och bara väljer magnetkontakter och glaskrossdetektorer så har man helt klart minskat risken för larm utan känd orsak.
Som väktare säger jag samma sak. Jag åkte på larm varje natt, väldigt många sådana och 99% var falsklarm av något slag. Utom i vissa städer där det var inbrott väldigt ofta, och det märkligt nog var rätt få ställen som hade larm...

Till TS

Jag rekommenderar kamera och att ha det kopplat till central. Gärna även med brandlarm inkopplat. Det har räddat livet på flera st! Centralen ser ju direkt om det brinner på riktigt eller är falsklarm.

Sedan ang om de bara krossar en ruta eller bryter upp hela fönstret. Det beror på vad du har innanför. Jag skulle säga att de vanligaste inbrotten jag var på var "smash and grab". Där krossade de rutan, sträckte sig in och tog allt av värde just innanför det fönstret, ofta bärbara datorer, telefoner och liknande. Sådana inbrott tar typ 15 sekunder att utföra, och mkt liten risk att åka fast.
 
Vi kanske menar olika när vi säger larm utan orsak? Jag syftar på falsklarm, som min granne som har ett larm som går igång om katten hoppar framför detektorn på "fel" sätt eller som när min sons larm sa att det brann men egentligen var det ett fel på datamottagandet. Inte om vi av rent klant glömmer att stänga av larmet och öppnar någon dörr/fönster som har magnetkontakt eller går in där det finns detektor/kamera utan att först ha stängt av larmet. Det ser jag som handhavandefel, klanteri sådär och det händer såklart särskilt i början men något falsklarm i den meningen att det har larmat utan orsak har vi inte haft.

Det är trots det ändå den vanligaste larmorsaken. Att det larmar när man går in går det ju inte ut ett larm till väktare för. Det tar nån minut eller 2 innan larmet når väktare. På den tiden hinner personen larma av, och svara i sin telefon och tala om att det var falsklarm. Sådana larm är det inte jag tänker på. Jag tänker på sådana som går mitt i natten, utan en människa i närheten.
 
Som väktare säger jag samma sak. Jag åkte på larm varje natt, väldigt många sådana och 99% var falsklarm av något slag. Utom i vissa städer där det var inbrott väldigt ofta, och det märkligt nog var rätt få ställen som hade larm...

Till TS

Jag rekommenderar kamera och att ha det kopplat till central. Gärna även med brandlarm inkopplat. Det har räddat livet på flera st! Centralen ser ju direkt om det brinner på riktigt eller är falsklarm.

Sedan ang om de bara krossar en ruta eller bryter upp hela fönstret. Det beror på vad du har innanför. Jag skulle säga att de vanligaste inbrotten jag var på var "smash and grab". Där krossade de rutan, sträckte sig in och tog allt av värde just innanför det fönstret, ofta bärbara datorer, telefoner och liknande. Sådana inbrott tar typ 15 sekunder att utföra, och mkt liten risk att åka fast.

Jag ser ingen anledning till att ha kamera och väktare som åker hit, så jag vill inte betala för en för mig onödig sak.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 914
Senast: Krålus
·
Hundträning Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort...
2
Svar
32
· Visningar
2 990
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 106
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp