Bostadslarm

Jag ser ingen anledning till att ha kamera och väktare som åker hit, så jag vill inte betala för en för mig onödig sak.
Kamera ser jag främst om komplement till brandlarmet faktiskt. Kameran gör inte jättemkt nytta när det gäller inbrott. Inte väktaren heller om du inte åker på semester ofta.
 
Med rätt förutsättningar (personliga och tekniska) finns det inget som hindrar att man har ett larm som SMS:ar en själv, i kombination med kameror som man själv direkt kan se via en mobilapp.

Det larm jag haft i en sadelkammare ett par år har ingen kamera men däremot mikrofon. När larmet ringer mig kan jag välja att lyssna, och har i många fall direkt kunnat konstatera falsklarm på grund av att behörig person har glömt att larma av. Svårare att konstatera skarpt inbrott, då får man förstås agera ändå.
 
Med rätt förutsättningar (personliga och tekniska) finns det inget som hindrar att man har ett larm som SMS:ar en själv, i kombination med kameror som man själv direkt kan se via en mobilapp.

Det larm jag haft i en sadelkammare ett par år har ingen kamera men däremot mikrofon. När larmet ringer mig kan jag välja att lyssna, och har i många fall direkt kunnat konstatera falsklarm på grund av att behörig person har glömt att larma av. Svårare att konstatera skarpt inbrott, då får man förstås agera ändå.
Vi har ett sådant larm i en arbetarbostad som inte används. En dag gick larmet till mobiltelefonen, mikrofonen kopplades på och jag hörde ljudet av hur någon gick omkring därinne - snabbt iväg med kameran för att fånga personen (på bild åtminstone) men det var ingen där.

När jag kom tillbaka såg jag larmet stå på laddning bredvid sängen, det var alltså mig själv jag hört :)
 
@MissFideli hörde reklam på radion idag om en kamera och larm. Tror det var på Kjell & Co. Tror den hette D-link eller något sådant :)


(Vet inte om den är bra eller inte, hörde bara reklamen och tänkte då genast på dig och din tråd :D)
 
@MissFideli hörde reklam på radion idag om en kamera och larm. Tror det var på Kjell & Co. Tror den hette D-link eller något sådant :)


(Vet inte om den är bra eller inte, hörde bara reklamen och tänkte då genast på dig och din tråd :D)

Föredrar i så fall Arlo, vi har fem kameror (max på gratistjänsten). Jättebra och smidigt, batteridrivet.
 
Vi kanske menar olika när vi säger larm utan orsak? Jag syftar på falsklarm, som min granne som har ett larm som går igång om katten hoppar framför detektorn på "fel" sätt eller som när min sons larm sa att det brann men egentligen var det ett fel på datamottagandet. Inte om vi av rent klant glömmer att stänga av larmet och öppnar någon dörr/fönster som har magnetkontakt eller går in där det finns detektor/kamera utan att först ha stängt av larmet. Det ser jag som handhavandefel, klanteri sådär och det händer såklart särskilt i början men något falsklarm i den meningen att det har larmat utan orsak har vi inte haft.
Nej, som kimmis87 skrev så är larm utan orsak just såna där man inte kunnat hitta någon anledning till varför det larmade. Exempelvis där larmet går när ingen är hemma, och när väktare eller den boende kommer dit för att kontrollera larmet så är det inget som hänt. Inte handhavandefel eller att kattvakten råkar lösa ut larmet av misstag.

Larm utan orsak är otroligt vanligt. Det är lätt som "vanlig husägare" att ha en övertro till larmets funktion, och därför är det väldigt många som blir stressade när larmet går utan orsak. Befinner man sig på jobbet flera mil hemifrån och larmet går, så är det klart att man inte tycker det är vidare kul att kasta sig hem för att kontrollera och så har inget hänt. Då kan kameror vara väldigt bra att ha, så kan man snabbt kontrollera om det verkar vara falsklarm eller inte.

Att vara ansluten till larmcentral eller ha väktarutryckningar är ju inte nödvändigt om man kan kontrollera larmet själv direkt när det går. Skulle jag skaffa larm så skulle jag definitivt satsa på bra kameror, och brandvarnare som är ansluten till larmet (särskilt för katternas skull!). Ser man att det brinner kan man ringa brandkåren direkt. Har man ingen kamera åker inte brandkåren ut.
 
Vi hade en mycket otäck inbrottsvåg i stan i år, bland annat drabbades ett par lägenheter på min gata. Det blev så illa att jag inte vågade åka hemifrån.
Köpte då Arlo och har en riktad mot dörren och en precis innanför fönstren i ett av rummen. Så den reagerar inte på rörelser utanför fönstret och hunden triggar dem inte heller. Kan man lyckas få upp dem så att husdjur inte ger en hjärtattacker så är det en jättebra liten pryl! Svprare med katter än hundar dock.
Den varnar rätt fort (via appen), ger då ett tiosekundersklipp på vad den sett (med riktigt bra bild!). Sen kan man starta livefeed också om man vill. Man kan både slå igång ett tjutlarm för att skrämma bort folk och prata genom kamerorna. Rekommenderas :up:
 
Vi hade en mycket otäck inbrottsvåg i stan i år, bland annat drabbades ett par lägenheter på min gata. Det blev så illa att jag inte vågade åka hemifrån.
Köpte då Arlo och har en riktad mot dörren och en precis innanför fönstren i ett av rummen. Så den reagerar inte på rörelser utanför fönstret och hunden triggar dem inte heller. Kan man lyckas få upp dem så att husdjur inte ger en hjärtattacker så är det en jättebra liten pryl! Svprare med katter än hundar dock.
Den varnar rätt fort (via appen), ger då ett tiosekundersklipp på vad den sett (med riktigt bra bild!). Sen kan man starta livefeed också om man vill. Man kan både slå igång ett tjutlarm för att skrämma bort folk och prata genom kamerorna. Rekommenderas :up:

Det lät ju smart!
 
Undrar om en sån här kan räcka?
Larmen i sig kostar liksom mer än vad det sammanlagda värdet på mina grejer är :(
https://www.elgiganten.se/product/d...erk/ARLO2CAMPACK/arlo-2-hd-overvakningskamera
Fördelen med ett lite dyrare larm kopplat till operatör är att du även får ett brand/röklarm. Tänkte med tanke på katterna.
Vi har sådant larm i klubblokalen och när larmet går ringer bolaget upp mig/gårdsägaren först (om de inte skulle se någon bete sig misstänkt i lokalen då åker de även ut). Skulle rök/brandlarmet gå så larmar de brandkåren samtidigt som de ringer upp oss.
 
Fördelen med ett lite dyrare larm kopplat till operatör är att du även får ett brand/röklarm. Tänkte med tanke på katterna.
Vi har sådant larm i klubblokalen och när larmet går ringer bolaget upp mig/gårdsägaren först (om de inte skulle se någon bete sig misstänkt i lokalen då åker de även ut). Skulle rök/brandlarmet gå så larmar de brandkåren samtidigt som de ringer upp oss.

Ja, men som jag skrivit tidigare är det bara ett larm som kontaktar mig vid uppbrutet/sönderslagen fönster jag är ute efter. Resten är inget jag har råd med i dagsläget.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 644
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
477
Senast: cili
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 914
Senast: Krålus
·
Hundträning Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort...
2
Svar
32
· Visningar
2 990
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp