Botulism. Symptom?

Glimten

Trådstartare
Hur lång tid tar det innan en häst blir sjuk som har ätit av ett botulism-sngripet hösilage? Vilka är sumptomen? Kommer det plötsligt?

Mycket tacksam för svar!
 
Jag är inte säker på hur lång tid det tar från det att hästen ätit silage innehållande bakterien Clostridium Botulinum tills det att hästen visar sjukdomssymptom, men Bakterien skapar giftet Botulinustoxin och de första symptomen är att hästen får förlamningssymptom i svalget.. Det första man ser är oftast att hästen sträcker ut tungan, sedan följer att hästen får svårt att äta och dricka.. om man har upptäckt sy ptomen tidigt kan hästen behandlas och överleva men har det gått en bit in på tiden så brukar man avliva efterosm att hästen inte går att rädda och enligt djurskyddslagen ska djuret få slippa onödigt lidande..
 
Inkubationstiden för botulism är osäker. Orsaken till sjukdomen är att hästen drabbats av gift från bakterien Clostridium botulinum. Giftet påverkar nervernas funktion och hästen får förlamningssymptom. De tar sig uttryck i rörelsestörningar samt problem att tugga och svälja. Så småningom uppstår förlamning även i svalget och dödsorsaken är vanligen andningsförlamning. Bakterien finns som du skriver t.ex i smittat foder men även i jord och i tarminnehåll från fåglar och andra däggdjur. Sjukdomen smittar inte. Det går att vaccinera hästen mot botulism, men som övriga vacciner är det inte säkert att hästen är helt skyddad från att insjukna ändå. Mina hästar som äter hösilage är vaccinerade. Jag frågade veterinären hur hon tyckte vi skulle göra och hon rekommenderade vaccination. Förra året avled ca 30 hästar i sverige i botulism, ingen av dem var vaccinerad. (enl. uppgift jag läst mig till)
 
tack så jättemycket för era svar!
Jag ska åka till atg-kliniken på måndag och tänker även vaccinera henne då.
 
visste ni tex att botulinuntoxin används som biologiskt stridsvapen? det är ett nervgift som förlamar..andnings- o hjärtverksamheten förlamas.
det räcker att kroppen får in 0,00001 mg/kg kroppsvikt för att dö.
botulinuntoxin används till att släta ut rynkor med...uuu
 
ahh det där kände jag igen.. kan det vara de ökända "botox-injektionerna"? *brrrr* jag föredrar att vara mig själv helt och hållet...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
878
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 663
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp