Bukefalos 28 år!

Boxdörrar

puppan2

Trådstartare
Jag håller på att fixa till nya boxar. Det kommer att se ut ungefär såhär: http://photos.yahoo.com/marinastable
Jag snackade boxdörrar med snickaren idag och han undrar varför jag inte fixar en smidesdörr istället för att han skall snickra ihop en dörr av (lärk)trä? - Vaddå smidesdörr, sa jag, det måste ju bli jättetungt. Men vad han menade var att i princip ha en galler dörr, ungefär som galler för fönster. Det tyckte han skulle vara en optimal lösning (Han kan inte ett dugg om hästar). Först skrattade jag åt honom... men nu börjar jag tänka lite mer på det...skulle det fungera kanske??? Trädörrar smaskar de väl i sig efter ett tag. Är det någon som har sett "gallerdörrar" någongång (alltså galler ända ner till golvet)
/puppan
 
jag har aldrig sett det men jag tycker det låter läskigt.. beror ju på hur brett det är mellan gallrena men annars kan ju hästarna fastna med hovarna om de skulle lyckas sig illa.... Föl också om det finns funderingar på det....

Trä-dörr med stållist över förhindrar att de äter upp dem..
Din snickare kanske är lat? :D
 
Det är klart att man inte får ha mer än några cm mellan gallerraderna. Jo jag tror oxo att han är lat :D
 
Jag har läst om sådana dörrar någonstans. Det finns flera av de större boxtillverkarna som börjat med det som ett alternativ. Man menar att man då får luftcirkulation i hela boxen, inte bara över dörrhöjd. Skulle alltså vara jättebra.
 
Varför skulle gallret på dörren vara större än fönstret?

Dom är ju gjorda så man kan ha det som boxdörr. Jag själv hade valt en sådan dörr, som Snuffsan sa, det blir bättre cirkulation och dessutom har alla den vanliga klassiska dörren, jag hade velat ha en annorlunda ;)

Kan du inte åka och titta på en sådan boxdörr, gärna i stall, så får du se hur den ser ut m vägg och häst i?

Kram Favina :bump:
 
Blir det inte väldigt mycket spill av strö och sådant ut i gången? Det vore min oro (jag avskyr att behöva sopa stup i kvarten för att det skall se prydligt ut). :o

Annars verkar det vara en jäkligt smart idé, om bara gallret är av tillräckligt bra kvalitet så att det inte är stor risk att en sparkig häst lyckas fastna pga att stängerna bågnat och böjt sig. :crazy:
 
jag har galler i boxgrindarna... Visserligen såna som går upp till taket och är skjutdörrar men ändå... Det fungerar utmärkt... Blir inte mycket skräp i gången heller... De är gjorda av vanliga armeringsjärn med en kraftigare fyrkantig ram runt typ... Har inte mer än 5 cm mellan varje armeringsjärn... HAr en häst som sparkar in grinden och hon har inte lyckats böja gallren än...

/Linda
 
Jag har en offert på sådana dörrar, dyrt men tjusigt.
Vi har inte bestämt om vi ska bygga eller köpa färdiga men galler blir det!
Ventilationen blir bättre i boxarna och det kan vara värt mycket.
Jag kan PM dig med återförsäljare om du vill!
 
När jag jobbade i USA hade vi boxdörran som på nedre halvan var ett grovmaskigt "nät" o i övre delen galler, detta var skjutdörrar dessutom. dessa var otroligt smidiga o vi hade inte strö utanför boxarna alls ( tack o lov eftersom de blev en totalstädning om chefen skulle se ett halmstrå sticka ut :crazy: )
 
Hmmm...det låter ju jätteinteressant...du har ingen länk till någon boxtillverkare som har/planerar sådana dörrar????
 
>> Varför skulle gallret på dörren vara större än fönstret?
:confused: har jag sagt det???
>> Dom är ju gjorda så man kan ha det som boxdörr.
:confused:
>> Kan du inte åka och titta på en sådan boxdörr, gärna i stall, så får du se hur den ser ut m vägg och häst i?
Jag har aldrig sett någon som har en sådan gallerdörr. Har du några tips dit jag kan åka och kolla så tar jag tacksamt emot sådana :)
 
Vad spännande. Har ni gjort dem själva?? Hur bred är ramen??
Hur tjocka är armeringsjärnen? 5 cm mellan gallren, är det tillräckligt? Eller borde man ha 3-4 cm??

Jag har talat med "min" smed idag. Och det visade sig att "jomenvisst kunde han smida ihop en boxdörr för en 500 -600 kronor". I detta skulle då ingå: två stolpar, ca 8 cm i diameter och 1,5 m höga, som bultas fast i golvet och som dörren skall fästas i med gångjärn på ena sidan och låsmekanik på den andra sidan. Sedan själva dörren som är 1.20 bred och 1.30 hög. Dörrbladet består av en fyrkantsram (5 cm i diameter) och sedan kan jag välja om jag vill stoppa in plank eller om han skall svetsa fast galler. Det låter väl urbra...eller?. Hur tjocka rör i gallret tycker ni är lagom?? 2 cm? Är 5 cm mellanrum bra (det som ni har) eller skall man ta mindre (3 cm??)

Du har ingen bild på era gallerdörrar?

/puppan
 
JAg har tyvärr ingen bild, kan fixa en snart... Jag tror att ramen på våra är av rektangulära metallrör om du förstår hur jg menar... 4x10 cm. Som galler har vi vanliga armeringsjärn, de är väl lite drygt 1 cm i diameter. Upptill på grindarna har vi haft 10 cm mellan pinnarna och nertill ungefär 5 cm men sen min häst fick för sig att stegra sig inne och nästan fastanade har pappa svetsat dit fler pinnar. Min häst är en islandshäst med ganska små hovar och 5 cm räcker definitivt. Hon kan inte få ut hovarna och skräpet stannar innanför.

/Linda
 
>> Varför skulle gallret på dörren vara större än fönstret?
:confused: har jag sagt det???


Nä, det var Seabaz som skrev det, men jag skrev nog det i bara farten och tod din svarsknapp ;)

Jag funderar om jag sett någon som har sånt galler, jag återkommer!

Kram Favina :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp