Boxunderlag i kallstall

aiquen

Trådstartare
Hur är det egentligen? Är det farligt för hästarna om de enbart står på sågspån och ingen typ av bädd i kallstall? Utan man tar ut allting vid mockning (inte all spån då, men allt som kommer från hästen) och fyller på nytt/mer spån några gånger i veckan?
 
Ingen fara alls sålänge du har tillräckligt med strö för att isolera mot kylan som kommer underifrån.

Jag har kallstall och har haft både växelströbädd (mocka ut allt skit & piss varje dag) och bädd (bara ta ut skiten). Sålänge man har tillräckligt med strö påverkas inte värmen från golvet nämnvärt. Men jag föredrar bädd (men det gör jag i varmstall med) eftersom det blir fastare än växelströbädd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 092
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 871
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp