Bra billig bil

BulletForMyValentine

Trådstartare
Efter att ha kört runt i en svindyr Volvo 760 har jag insett att min ekonomi inte gillar dyra Volvos:p
Så nu spanar jag efter tips och råd på bilar som är billiga att äga och köra ( skatt, bensin, reservdelar osv):)

Söker en bil som är:
# Billig att äga och köra
# Bränslesnål!
# Inte för dyr i inköp, max 10 000 kr.
# Ska gå bra, kör en hel del långturer, 40+ mil ToR.
# Helst automat, men inget krav.
# Gärna lite krut i, men inget krav.


Har funderat lite på Ford Fiesta, Golf eller Skoda.

Vad tycker ni? Har ni några tips och råd på vad som kan vara passande bilar till mig?:)
 
Sv: Bra billig bil

Alltså, vilken bil somhelst på blocket för max 10 000kr? Du får vad du betalar för.

Behöver du dragegenskaper så kan jag förstå ditt inlägg men om du bara ska ha en bil att köra runt i så lär väl det mesta duga?
 
Sv: Bra billig bil

En bil för max 10 tusen är inget jag skulle sitta och köra 40 mil tor i stup i kvarten. Krut och automat drar upp förbrukningen. En såpass gammal bil är inte särskilt mycket billigare i skatt och försäkring än den du redan har (det är ju enkelt att kolla med försäkringsbolag och transportstyrelsen).

Största skillnaden är säkert bränsleförbrukningen, räkna på hur mycket du kör per månad så kan du jämföra ungefär hur mycket du sparar.

PLUS! Man vet vad man har, men inte vad man köper (grisen i säcken:confused:)

/AA
 
Sv: Bra billig bil

Min pappa är pendlare, han kör 9 mil/dag, och behöver därmed en bil som är billig i drift. De senaste tio åren har han kört Fiesta och är jättenöjd. Den första köpte han ganska ny, och fick därmed också betala vad den kostade (ganska dyr), men när han skulle byta den fick han tag i ett riktigt guldkorn, en 97:a som bara gått 6000 mil men ändå var ganska billig i inköp just p.g.a. åldern. Han fick också möjlighet att plocka så mycket reservdelar som möjligt av den andra bilen, den skulle ändå skrotas.

Jag övningskörde med Fiestan, och lånar den också ibland, om det inte vore för att jag behöver en bil som kan dra hästsläpet hade jag absolut kunnat tänka mig en sån själv. För att vara så liten är den himla rapp, det händer mer när man trycker på gasen i den än i mammas V70 i alla fall.
 
Sv: Bra billig bil

Jag har haft en gammal Fiesta och jag var fasen livrädd så fort det inte var optimalt väglag, eller om det var blåsigt. Den är så lätt så man håller hårt i ratten vid omkörning av lastbilar, och på moddigt underlag... hu. Nyare modeller är säkert trevligare, min var från 95 eller nåt sånt. Hellre en Golf i det läget.

Dock, om du vill ha en bränslesnål bil är nyare bilar bättre. De har mer effektiva motorer och mer avancerad teknik. Det är antagligen över budget men ändå värt att tänka på. Då menar jag inte nödvändigtvis årets modeller, men gamla bilar drar oftast mer bensin. Min Fiesta var inte mycket snålare än min nuvarande Volvo från 94.
 
Sv: Bra billig bil

Vår Fiesta ligger riktigt stabilt på snöunderlag faktiskt. Det är utan tvekan den bästa vinterbil jag har kört, och då kör vi "svenskt" för övrigt (Volvo och Saab) som man borde tycka skulle vara anpassade för nordiska vintrar. Visst att 900-an ligger jäkligt stabilt också, men Volvon är gräslig på vintern, bara spinner. Däremot håller jag med om att vinden tar tag i den lilla rackaren. Vi ska över en 18 meter hög bro och att köra där när det blåser mycket (det gör det alltid) är inte alltid kul.
 
Sv: Bra billig bil

Jag säger Golf (3), för de verkar vara lika odödliga som gamla Volvos. Iaf har jag fått den uppfattningen efter att ha sett min väns Golf som hon missköter TOTALT, aldrig bytt olja på den, kylaren läcker så hon kör nästan den tom på vatten innan hon fyller på igen. Ibland kokar den, men hon skiter i vilket och kör ändå. Trasiga delar lite här och var, men fanskapet rullar ändå, och jag är lika förvånad hela tiden och menar på att bilen måste vara odödlig.:eek:

Dessutom är den hyffsat pigg i förhållande till sina hästar (89) och går billigt. Tar sig även fram helt okej på vintern, så satsa på Golf!:p
 
Sv: Bra billig bil

Pendlar 11 mil om dagen, köpte en nästan ny Opel Astra diesel. Drar 0,5 och då kör jag 130km/h dom flesta av milen. Den är otroligt bekväm, för bekväm nästan, på med farthållaren och fram med mobilen X). Lätt värt att betala 1650kr på lånet varje månad, mot att veta att den inte kommer att falla ihop när jag behöver den. För jag behöver den, varje dag.

Men om du inte BEHÖVER en bil, så köp en liten billig Golf och kör tills den dör :).
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 960
Senast: golit
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 561
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp