Tips om dragbil bensin önskas

Jeslin

Trådstartare
Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr har vu insett att diesel inte funkar för vår livsstil. Vi kör för korta sträckor så får bekymmer med partikelfiltret. Så tips tack! Våra krav:

- Bensin
- Automat
- Få dra minst 1370kg på B-kort

Sen tror jag att en bra dragbil behöver fyrhjulsdrift men om ni tänker annorlunda får ni gärna försöka övertyga mig om motsatsen 🙂

Om ni skriver vilken bil ni har som ni är nöjda med så skriv gärna både märke, modell, motoralternativ, antal hästkrafter. Tack!
 
Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr har vu insett att diesel inte funkar för vår livsstil. Vi kör för korta sträckor så får bekymmer med partikelfiltret. Så tips tack! Våra krav:

- Bensin
- Automat
- Få dra minst 1370kg på B-kort

Sen tror jag att en bra dragbil behöver fyrhjulsdrift men om ni tänker annorlunda får ni gärna försöka övertyga mig om motsatsen 🙂

Om ni skriver vilken bil ni har som ni är nöjda med så skriv gärna både märke, modell, motoralternativ, antal hästkrafter. Tack!

Jag har en Kia Ce'ed GT-line (tror jag den heter). 120hk. Får dra 1400kg på B kort. Nackdelen är att den bara får dra 1400kg, oavsett kort.

Dock drar den ganska snålt med bensin (obetydligt mer än den toyota yaris som jag hade innan, om man kör fortare än 70 nån gång under resan). Bagagen är ENORM. Dock endast framhjulsdriven (vilket hittils inte påverkat mig i alla fall).

Visst är den svagare att dra med än kompisens boxer diesel, men den har inga problem att orka med, man behöver bara växla ner och planera för att det tar lite längre tid/sträcka att komma upp i hastighet.
 
Oj 120 hästar låter lite. Och ingen fyrhjulsdrift. Klarar du vinterväglag med släp? Lera?

Den kunde inte trycka ett släp med låsta bromsar bakåt på ren is*. Det kunde den inte. Oklart om det funkat bättre med fyrhjulsdrift. Det var verkligen glashalt.

Lera har hittils inte varit ett problem, men har å andra sidan inte varit tvungen att köra i väldigt mycket lera heller.

*Påskjutsbromsen på det släpet tog lite för tidigt och i vanliga fall var det ingen konst att trycka släpet bakåt ändå.
 
Jag har en Skoda yeti, 160 hk, bensin och fyrhjulsdrift. Den bästa dragbil jag haft!😀
Tar sig fram överallt, oplogade vägar, halka och rejäla backar.
Får dra 1500kg på b-kort.
Våran är dock inte automat, men finns nog om man kollar.
 
Tipsar igen om Audi, deras fyrhjulsdrift ska ju vara en av dom bästa. Nu har jag själv diesel just nu, men hade bensin innan. Fyrhjulsdriften är helt otrolig alltså! Har aldrig fastnat i varesig lera,snö eller sand!

Det enda jag kan tycka är att min känns lite för låg. Är något sportpaket eller nått tror jag så misstänker att det är kanske det som gör det, för att sett samma modeller som ser lite högre ut. Men det är absolut inget problem normalt sett med skogsvägar,hagar, oplogade vägar osv, men ska jag ut på någon äldre åker/skogsväg med djupaså ställer det till det ibland.

Bla modellen Allroad är ju lite högre, så kör man mycket på VÄLDIG dålig terräng så kanske man kan satsa på den.

Hade en -04 innan och har en -09 nu modellen A4. Väldigt fin och fräsch för sin ålder och många tror mig inte när jag säger att bilen är 11 år gammal. Och har närmare 25’ mil i sig.

Behöver man en liten större bil finns ju A6 an också, men jag tycker jag har stort lastutrymme i min.
 
Volvo S 80, V 70 och XC 70 är trevliga dragbilar både i bensin och diesel versioner. Dock bör man ju ha minst T4 bensin eller D5 diesel. Min S 80 och kompisens V70 drar båda 3,5 tons släp på våra körkort, men med "normalt" BE kort drar båda 1800 kg under litern.
 
Senast ändrad:
Jag har en Skoda yeti, 160 hk, bensin och fyrhjulsdrift. Den bästa dragbil jag haft!😀
Tar sig fram överallt, oplogade vägar, halka och rejäla backar.
Får dra 1500kg på b-kort.
Våran är dock inte automat, men finns nog om man kollar.

Jag såg en sådan av en slump. En sådan skulle jag kunna tänka mig om jag bara behöver dra en häst och hade ett vanligt släp. Bra pris oxå
 
Volvo S 80, V 70 och XC 70 är trevliga dragbilar både i bensin och diesel versioner. Dock bör man ju ha minst T4 bensin eller D5 diesel. Min S 80 och kompisens V70 drar båda 3,5 tons släp på våra körkort, men med "normalt" BE kort drar båda 1800 kg under litern.
Jag har bara B-kort 🙈 Så då är alla de bilarna tyvärr uteslutna.
 
Jag har en Skoda superb -16 aut som är supertrevlig att dra släp med, vet att den finns med fyrhjulsdrift men vet inte vad de får dra.

Har b-kort och vägde upp släpet till 1400. Får lasta 595 kg. Nästan hela min stora pålle får åka med :angel:
 

Bifogade filer

  • 26D5C77C-9FF7-4727-B2A1-A2438101656D.jpeg
    26D5C77C-9FF7-4727-B2A1-A2438101656D.jpeg
    81,9 KB · Visningar: 23
Jag har en Skoda superb -16 aut som är supertrevlig att dra släp med, vet att den finns med fyrhjulsdrift men vet inte vad de får dra.

Har b-kort och vägde upp släpet till 1400. Får lasta 595 kg. Nästan hela min stora pålle får åka med :angel:

Tråkigt att du får lämna 395kg hemma då, eftersom totalvikt på BE-kort är begränsad till 3500kg...
 
Jag hade en Subaru Legacy -05 bensinare runt 175 hk manuell växlad, riktigt bra dragbil men pustade lite med tomt hästsläp bakom och med häst i stånkade den rätt rejält.
Numera har jag en Volvo V70 awd -15 runt 175 hk automat diesel, kan säga att jag aldrig vill dra med bensin igen, dieseln är överlägsen som dragbil då den orkar mer även med färre hk.

Jag kör inga långa sträckor med min bil har inte haft några problem med partikelfilter. Enda nackdelen med min nuvarande bil dom som har endast B-kort får bara dra 1110 kg, B96 1860 kg och BE vad bilen max får dra 2000kg.
 
Jag har bara B-kort 🙈 Så då är alla de bilarna tyvärr uteslutna.

Jag lånade en volvo s80 i veckan. 2.5 liters turbo, maximal släpvagnsvikt 1600 kg, på B-kort. Hade 1500 kg på kroken och körde 35 mil, drog hur bra som helst!
Jag drar vanligtvis med en Honda cr-v diesel och tyckte inte Volvon var sämre.

Inte så farligt dyra att äga och köra. Drog runt 0.8 i 120 och litern med släp.
 
Man ser ju inte släpvagnsinfon.
Släpets och bilens totalvikter får tillsammans inte överstiga 3500 kg. Så om släpets totalvikt är under 1420 är det ok 😊

Var nog raden om max bruttovikt som förvirrade!

Exakt så är det. Jag har förvirrat mig själv och gjort hundra tankevurpor här på morgonen när jag försökt klura ut vad jag menar 😂

Släpets totalvikt ligger på 1400, när jag lastar 595 kg så har jag en totalvikt på hela ekipaget på 3480.
 

Liknande trådar

Äldre Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 697
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag måste köpa mig en ny bil och funderar då på att ionte köpa någon äldre modell igen utan köpa mig en nyare kanske runt 09-12års...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Julienne
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 860
Senast: Larka
·
Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 045
Senast: LadyLusifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp