Bra distanshästar dricker

mahlmt

Trådstartare
Det är rubriken på en artikel i nya nr av Foderbladet häst.
Man har med hjälp av enkäter konstaterat att de hästar som gick bäst drack mest.
Hur mycket dricker era hästar på ritterna?
Har ni koll på hur många klunkar er häst tar på 1liter?
 
De dricker helst inte de tre första milen, men i grind brukar det slinka ner några liter iallafall.
Hemma så dricker de dock gärna efter ridpass. Nästan alltid som de går till vattenkaret och ställer sig och blaskar när man kommit hem.
Min travare uppskattar geggiga vattenpölar, så när han stannar för att dricka ur en sån så känner jag mig stolt och tänker att han är en äkta distanshäst.

Smart det där med klunkarna, det måste jag mäta på något sätt så att man har bättre koll på hur mycket de får i sig.
 
Från att det inte ens gått att få honom att skölja munnen på tävling så dricker han nu faktiskt några klunkar både i grind o efter målgång , vi pratar dock inte många liter. Vet inte hur jag ska få honom att dricka mer heller, för när han inte ens stoppar ner näsan så spelar det ju ingen roll vad vattnet smakar.
Å andra sidan har vi heller aldrig fått anmärkning på att han skulle vara uttorkad någon gång, oavsett om han inte druckit något alls eller bara lite, det som i så fall varit problemet är att han ätit för lite vilket är ett annat problem. Så gällande vattnet försöker jag slappna av lite o tänka att han faktiskt dricker om han behöver och är törstig - rätt eller fel o tänka så?

Vill egentligen ge extra salt runt tävlingen, men vet inte om jag vågar när han dricker lite. Å andra sidan så bör det ju öka törsten. Hur tänker ni?

När vi kommer hem dricker han alltid ordentligt.
 
Mina båda dricker det de vill ha och behöver.
Sokrates kan börja dricka redan innan en mil, drar oftast i sig en halv hink, minst, per hinkning, och direkt i grinden. Resten av vilotiden vill han inte dricka, då äter han bara.
Dunder väntar längre, ofta till 2-3 mil, innan han dricker. Testar man att vattna honom tidigare trycker han ner hela skallen i hinken och vevar runt, så hinknissen blir genomblöt. :-)
 
Kom åt nån knapp .
Vi har en som dricker så fort hon ser en hink, och kan gå och dricka med. Och så har vi en som bara dricker i grinden, men då dricker hon bra. Min nya har inte fattat helt än så han dricker inte så bra, men dricker även om det inte räcker. Och den andra nya anser att hinkar ute efter banan är farligt. Så dom har lite kvar att ära sej.

Dom måste lära sej att dricka speciellt om man siktar på längre klasser.
 
Det är lite olika för oss, men oftast vill inte Valle dricka förrän på andra slingan. Inte ovanligt att han dricker först efter avslutad tävling heller.
Jag har klarat mig på att jag lockat med ett spann betforvatten hemma i stallet innan vi åker. Då brukar han dricka ett halvt spann (ca 5l)och får inga anmärkningar på dålig vätska under dagen.
På Karlshamn gjorde han ett undantag, anade ugglor i mossen och drack inte hemma. MEN drack både i grinden och på andra slingan. Mycket! Han ställde sig till och med och drack ur vattnet med svettakrapor och svampar i.
Drack säkert 25-30 litet under hela dagen.
Hoppas att trenden håller i sig!
 
Min häst dricker väldigt olika från tävling till tävling, men är han törstig så dricker han ur vad som helst. Leriga pölar i skogen är mumma! Han har oxå gått ett par 5 milare utan att dricka en droppe, men det har varit under betessäsongen så troligtvis har han fått i sig vatten på det viset. Fick en anmärkning efter målgång sist, men då hade han svept 10 strax innan så det hade inte kommit ut i systemet helt enkelt.

När han kommer hem brukar det däremot alltid gå åt mycket vatten, han dricker det i omgångar då.
 
Jag tycker de lär sig att de måste dricka när det bjuds när de börjar gå längre sträckor. Man vet inte när man får vatten nästa gång.
En 5 mil kan de klara utan att dricka, inte optimalt men de kan.
Om de inte dricker är ju gräs grymt bra.
 
Om de inte dricker är ju gräs grymt bra.

Verkligen! Jag släppte mina på bete för ett par veckor sedan och jag har behövs fyllla på vatten EN gång. Visserligen tömt bara för att att rengöra och fylla på fräscht men det är en otrolig skillnad. I vinterhagen = varannan, var tredje dag.
Nu är vi ändå en häst till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 301
Senast: Badger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp