Bra gårdshund

Sv: Bra gårdshund

Håller INTE med där :o
Min Aussie älskar verkligen allt o alla.
hans mamma är väldigt folkkär
och grannens hund som oxå är aussie älskar allt o alla ..
så jag tkr inte beskrivningen passade in på aussien där :P

Min erfarenhet av rasen är att den inte älskar allt och alla, men "står ut med " behandlingen, dvs den flyr ju inte om den blir klappad direkt :p Både av min egna och de jag träffat på här ett tiotal. :)
 
Sv: Bra gårdshund

Australisk terrier, definitivt :) Håller efter gården från möss och orm, famljekär, men "älskar inte allt och alla"

Beror nog på vilket exemplar man får tag i :angel:

Har en älskar-allt-och-alla Aussie :D som i sina första agilitystarter gärna tog ett frivarv, eller två, och hoppade upp i någon funktionärs knä och pussade denne :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bra gårdshund

Har du kikat på beauceron? Rasen är ju en vallande och vaktande ras från början, så att vakta gården samt valla passar ju dem utmärkt.

Uppfödaren till våra två yngsta beauceroner har sina hundar precis på det sättet; de vaktar gården, vallar lite får och hästar och är med matte hela dagarna. Funkar väldigt bra.
 
Sv: Bra gårdshund

Har en Bullmastiff som används precis på de sättet du beskriver (förutom vallningen) Men dom kanske är i största laget?
 
Sv: Bra gårdshund

Svarar fast tråden kanske är lite gammal! :)

Det är ju en kelpie du beskriver!!! Sen är det ju skillnad på individer också, några jag träffat är lite hysteriska, men min egen är cool som en filbunke! ;) Hon är med mig på ridturer och knallar omkring lös på gården när jag fixar o donar, hon skulle aldrig sticka iväg! Håller sig i närheten av mig. Hon hjälper även till när vi ska flytta får såklart, men det är knappast varje dag. Hon har av- och på-knapp, kan busa för att sedan sätta sig ner o va cool när matte tycker att det räcker! :)
Däremot så är ju kelpies kända för att älska alla! :D Min tycker gott om folk, men hon kanske inte lyssnar på vem som helst, haha! :p
Stabil kan man kalla henne, vi var på världsutställningen -08 =mycket folk och massor av hundar. Hon lade sig ner platt på sidan utanför ringen och sov! Haha! Hon är världens vänligaste, hon gillar barn tex, men de kan ju va lite hårdhänta, då vänder hon o undviker!

Är jag en stolt matte eller? :p
 
Sv: Bra gårdshund

jättegammal tråd, men jag kan inte låta bli att svara:D

Säger bara :

appenzeller sennenhund

Har allt TS vill ha:)
 
Sv: Bra gårdshund

Jag passar väl på att instämma angående Kelpie då... även om TS kanske redan skaffat hund. Våran (okastrerade) hanhund är det coolaste som finns ! Hnm släpper man ut som en katt, han har själv satt upp osynliga staket runt gården, sen spelar det absolut ingen roll vad som händer utanför den gränsen, han går inte över ! Säger till med ett "vuff" när han vill in. Går aldrig utanför synhåll i skogen, jag behöver inte bry mej, det gör han. Har även varit med när jag ridit i skogen när min gamla islänning var kvar i livet. På och Av knappen fungerar utmärkt, aldrig stirrig elr gnällig inne. Sover som en gris när han blir lämnad ensam hemma. "Vallar" ioförsej harar och annat i brist på annat, när vi nu inte har kossor kvar, men som sagt inte över gränsen iallafall. Ja, det är iallafall våran Kelpie. Just det.. brorsan har en kullbror också, familjehund, lika cool han ! Dessa är från min svärmor, och av alla Kelpie hon haft, så är det fåtal som inte varit likt dessa i beteende. Kommer bara på en som togs bort pga oönskat lynne.
 
Sv: Bra gårdshund

Måste tillägga då det undrades över gårdshund... Både min, och brorsans vaktar gården, dom känner genast igen familj, vänner osv. Så den som ska ha "inträde" får det utan problem. Ingen av dom har bitit vid vakt, men dom stoppar okända tills vi kommer. Allt i sin ordning alltså.
 
Sv: Bra gårdshund

Får man fråga var din kelpie kommer ifrån? Är sugen på rasen och försöker bilda mig en uppfattning om linjer, uppfödare o dyl.

PM:a gärna om du inte vill skriva här ;)
 
Sv: Bra gårdshund

Jag undrar detsamma som paradox, kan du tipsa om bra uppfödare av kelpie?
 
Sv: Bra gårdshund

Hej på Er, det är min svärmor som fött upp den kull vi har våra pojkar ifrån. Hon hade både hanen och tiken själv. Hanen har arbetat med henne och vallat kossorna hela sitt liv, han togs bort av ålder förra året. Tiken omplacerades till en familj, vilket passade henne bättre, hon sprang hem hellre än att valla kor...! :) Jag kan inte själv så mycket om dessa linjer och uppfödare, men kan be svärmor delge sin kunskap och erfarenhet, sen när hon kommer hem. Hon är bortrest i en månad, så kan tyvärr inte hjälpa er nu. Antecknar era nick och pm:ar senare. Hon har ju efter att tagit bort sin hanhund köpt en ny valp, vilken var av helt andra linjer, om jag fattade rätt, än de hon använt förut, så det kan ju vara intressant o höra vad hon tycker om skillnaden. Denna tik, snart ett år gammal, är iallafall ett lyckligt yrväder från morgon till kväll !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 083
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 360
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 284
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Vi som pluggar del VII
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp