Bukefalos 28 år!

Bra hästtransport

MissPopcorn

Trådstartare
Hej!

Jag ska köpa min första hästtransport. Jag har BE-körkort. Söker en boggietransport som ska vara säker, stabil och minst 800 kg i lastvikt för max 35 000 kronor. Vad ska jag leta efter? Ett krav är att rampen ska vara lätt att fälla ner och ta upp för att stänga.

Jag har varit och tittat på en mycket välvårdad Star Industrier Dalavagn från 04 med 850 kg i lastvikt. Är detta en bra vagn?

Det jag reagerade på var att det inte fanns några sidofönster, blir det mörkt i transporten då? Det fanns taklucka, men räcker det för bra ventilation? Tyvärr var det heller inga säkerhetsbommar på den. Den var dock i väldigt fin skick, knappt använd, för 28 000 kronor.

Jag vet annars inte vad jag ska leta efter. Boj och Thule har jag tittat på en hel del men för att komma under 35 000 kronor är de antingen väldigt gamla eller är de i lite sämre skick...

Tar tacksamt emot råd och synpunkter! :bow:
 
Sv: Bra hästtransport

Jag tycker Star är mkt prisvärda och om jag inte hade varit helt insnöad på att jag vill ha en transport där det går att lasta saker utan ramp (behov av att kunna köra in pallar) så skulle jag absolut kunna tänka mig en sån. Ljusa, bra väghållning, bomlösningar och till och min kräsna häst åker bra i de Star vi har provat.
 
Sv: Bra hästtransport

Tack för era svar!

Varför heter den transport jag har tittat på just Star Industrier Dalavagnen? Är det en variant av Star? Borde det inte finnas panikbommar då?
 
Sv: Bra hästtransport

Vad får du dra? Så kanske det blir lättare att tipsa. Det är ju väldigt smalt om budgeten är så begränsad, det är gamla släp eller i dåligt skick.
 
Sv: Bra hästtransport

Jag får dra 2200 kg med min nuvarande bil.

Jo, tyvärr är jag ju begränsad med min budget på 35 000 kronor. Jag behöver inte ex. sadelkammare i transporten. Jag kommer endast att köra kortare sträckor och inte så ofta. Jag vill dock åka säkert och att hästen ska åka bra.
 
Sv: Bra hästtransport

Hittade en Boj Bravo, dubbelaxlad för under 30 000 kr, men det beror ju så klart på var man bor och hur långt man orkar köra för att kolla. Där har du i alla fall säkerhetsbommar från väldigt tidiga modeller, och vad jag vill minnas alla Bravo. 840 kg lastvikt/1470 kg totalvikt.
 
Sv: Bra hästtransport

Star trailer och kylingekärran är bra släp. Den du kollade på är dala vagnen vilket jag tycker är snäppet sämre, offtast inga öppningsbara fönster och inga panikbommar.
 
Sv: Bra hästtransport

Tack för tipset!

Jag bor i norra Dalarna.

Panikbommar tycker jag skulle kännas väldigt bra att ha på transporten.

Angående fönster, vad är att föredra - att ha "sidofönster" eller inte? Jag har hört att vissa hästar blir distraherade av att se trafiken som rör sig utanför fönstret, men jag har ju själv ingen erfarenhet av det så jag vet inte?

Den här Star Industrier Dalavagnen som jag nämnde tidigare, är den inget att ha? Går det att montera dit panikbommar i efterhand om man köper en utan?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hästtransport

Kylinge eurotrailer

Panikbommar
Fronturlastning
Etc etc

Sök här på forumet om kylinge, många gillar dem :)
 
Sv: Bra hästtransport

Kylinge eurotrailer

Panikbommar
Fronturlastning
Etc etc

Sök här på forumet om kylinge, många gillar dem :)

Rättelse, många älskar dem :love: stabila och bra släp som är enkla att köra. Är en enkelaxlad iofs men den är jätte härlig. Minuset på den är luften och att den bara har ett frontfönster.
 
Sv: Bra hästtransport

Finns vissa utan men är enklare att hitta en startrailer utan frontutlastning.
 
Sv: Bra hästtransport

Ok, och skillnaden mellan Star Trailer och Kylinge är inte så stor, eller? Kan man klassa dem som "bra och säkra budgetvagnar"?
 
Sv: Bra hästtransport

Jag får dra 2200 kg med min nuvarande bil.

Jo, tyvärr är jag ju begränsad med min budget på 35 000 kronor. Jag behöver inte ex. sadelkammare i transporten. Jag kommer endast att köra kortare sträckor och inte så ofta. Jag vill dock åka säkert och att hästen ska åka bra.

Jag tycker att 35 000 kr räcker jättelångt när man ska köpa släp, det är ingen dålig budget. Ifor är väldigt stabila och går att få för dom pengarna. Även Westfalia och Böckmann är fina släp.
På frågan om man ska ha sidofönster svarar jag: JA!!!
 
Sv: Bra hästtransport

De största skillnaden är bakbommarna och vikterna, mer eller mindre. Men ja de är bra att ha budgetsläp som håller länge.
 
Sv: Bra hästtransport

Tack för tipset!

Jag bor i norra Dalarna.

Panikbommar tycker jag skulle kännas väldigt bra att ha på transporten.

Angående fönster, vad är att föredra - att ha "sidofönster" eller inte? Jag har hört att vissa hästar blir distraherade av att se trafiken som rör sig utanför fönstret, men jag har ju själv ingen erfarenhet av det så jag vet inte?

Den här Star Industrier Dalavagnen som jag nämnde tidigare, är den inget att ha? Går det att montera dit panikbommar i efterhand om man köper en utan?

Det är gamla Dalavagnen. Det GÅR säkert att montera panikbommar men det blir nog dyrare än att köpa en med panikbommar i redan.

Sidofönster kan man däremot sätta dit i efterhand. Min gamla häst klarade inte sidofönster på vänster sida. Han blev jätterädd varje gång vi mötte ett större fordon(lastbil/buss) jag märkte en markant skillnad när jag hade ett släp utan sidofönster. Men andra hästar åker sämre utan sidofönster så...
 
Sv: Bra hästtransport

Synd att du bodde så långt ifrån, såg en vagn på blocket. Boj "Classic" -98 för 32k + moms. Ring till dom och säg att du inte kan dra momsen så kanske...Är så svag för den modellen p.g.a. designen annars tycker jag personligen Umesläp har vissa lösningar som är bättre.

Ifor som någon tipsade om, hur är den begagnad egentligen? Talade nämligen med en större släpvagnsfirma i Göteborg och de avrådde mig från Ifor p.g.a. problem med kvalitén hjullager, bromsar etc. och även lång lev tid på delar. Kanske har blivit bättre men någon som äger en sådan kanske kan ge input?


Thules luckor kände vi på i Falsterbo förra året men tyckte allmänt att deras luckor var tunga, jättefina vagnar i övrigt.

Tacklucka i vagn är väl till för "utsug" så bra insläpp för luft framtill bör finnas (utan att storm råder vid hästens huvud genom ex fönster öppnade fel).

Tycker generellt att många vagnar är övervärderade på blocket och den bra vagnen är nog snarare en välvårdad en en specifik modell, om du inte har snävare spec själv.
Lättare lucka har Ume bl.a. Se bara till att den är av alu-modell och inte trästommen.

MVH Thomas
 
Sv: Bra hästtransport

Tack för alla svar!

Nu har jag börjat titta på Star Safir 04-/05-årsmodeller. De verkar ha två öppningsbara fönster som enda ventilation, kan det stämma? I så fall, räcker den ventilationen? Nu har jag aldrig transporterat häst med fönster som ventilation, men blir det inte "sus" och tydligt ljud från trafiken med fönstren öppna?
 
Sv: Bra hästtransport

Jag har två öppningsbara fönster i min värmlandsvagn och upplever inte att hästarna störs av ljud och sus. Om jag kör en häst brukar jag ha motsatt sidas fönster öppet men om jag kör två så har jag båda öppna. Det är bättre att de kan andas än att det är tyst :) Om hästen störs av ljud så skulle jag döva den istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 912
Senast: fio
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 067
Senast: banani
·
Utrustning Jag tänkte köpa mig en hästtransport, en så billig som möjligt utan att vara en dålig transport. Kan man ens hitta någon vettig...
Svar
11
· Visningar
5 602
Senast: Thrillie
·
Utrustning Nu startar jag ännu en trailertråd, hittade ingen befintlig som innehöll det jag söker ;-) Sambon & jag har nu ÄNTLIGEN kommit till...
2
Svar
20
· Visningar
4 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp