Bukefalos 28 år!

Bra med en kortare "vila" vid bakslag?

F

Fitness

Det har gått några månader sen jag började sätta igång min häst efter hälta, och det har hela tiden gått framåt. Jag har krävt mer och mer av honom, miljontals övergångar, skolor och stärkande övningar. Han har blivit starkare och starkare, jobbat ärligt, gjort sitt bästa och tyckt det varit kul med dressyren.

Men nu har vi fått ett bakslag och han känns inte som vanligt. han har börjat försöka komma undan arbete när han tycker det är jobbigt - antagligen genom att släppa ryggen och springa eller genom att bli seg och stel.
jag har funderat på att låta honom ta det lungt och jobba i skogen en vecka, kan de va en bra idé?`

Varför brukar det komma bakslag då och då?
 
Sv: Bra med en kortare "vila" vid bakslag?

Jag använder ofta "vilor", på några dagar till en vecka och har aldrig upplevt att det är negativt, tvärtom, ofta är hästen mer positiv och vill gärna umgås mer med, kommer travande i hagen etc.
Jag känner också att jag själv släpper mer på alla "krav" och mer ÄR med hästen sedan jag började vara mer här o nu i mitt förhållande till hästen.
Jag tror att bakslag för hästen fungerar ungefär som när vi tränar, ibland är det segt, musklerna behöver vila för att växa, huvudet behöver tid för att processa saker.. Seda är just hästar uppbyggda så att de ka vila upp till en månad utan att tappa nämnvärt i muskler och kondition om de var uppbyggda innan!
Sedan ska ju träningen vara rolig, vissa hästar (och ryttare;:)) har mer behov av att variera än andra för att det ska vara roligt.
 
Sv: Bra med en kortare "vila" vid bakslag?

Jag brukar ge min unghäst rätt mycket vilodagar.
Jag rider intensivt ca 3 veckor. med en vilodag varje vecka + en skritt dag. Sen 4:e veckan om han känns trött i slutet på 3:e veckan så kan han får vila helt bara va i hagen och vi aknske leker lite i 3-7 dagar. Han står aldrig helt bara stå i hagen i mer än 3 dagar, annars finns de risk för att de sliter lite på dom om de vilar upp mot en vecka och sen bara ride igång i galopp.
Om han inte känns lite trött efter de 3:veckorna så kan vi bara ta de lite lugnare. Rider ut mycket och har några dagars semester.

Bakslag kommer oftast om hästarna har gått rätt mycket och är lite trötta eller utråkade. De är olika med olika hästar ålder och utbildning samt kondition.
Vissa hästar kräver några dagars vila i hagen och bara få "sova". Andra räcker de med att man rider ut i skogen lite lugnare och har lite slappar dagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra med en kortare "vila" vid bakslag?

Nu vet jag alls inte vad det är för skada/hälta du haft, men har du varit på en återkoll på kliniken och checkat av honom? särskilt med sånt beteende efter en igångsättning efter en skada, skulle jag vara oerhört extra försiktig om det kommer såna reaktioner som du beskriver, och hellre åka och checka av hästen en gång extra än att köra på och riskera att missa ngt som ev. ligger och döljer sig under ytan och som gör att hästen visar motstånd under visst arbete.

Om det varit en längre konvalecens/seriösare skada så är det ofta rekommenderat att man checkar av hästen med några månaders mellanrum efterhand som arbetet trappas upp - även om den tekniskt sett blivit friskförklarad efter skadan.
 
Sv: Bra med en kortare "vila" vid bakslag?

vila är alltid bra..eller en lugn vecka då o då så muskler och senor o resten av hästen hinner återhämta sej och bygga upp musklerna o sånt.

men helst ska man ju lägga in vilan innan hästen börjar protestera vid ridning, sen om man gör de och lägger in lättare perioder i ridningen och hästen endå protesterar när man kräver mer så är de ju en annan sak..men tar man de i hästens takt så brukar man inte få bakslag så..

ja tror faktiskt aldrig jag haft nåt bakslag med min häst, däremot så har vi stått still på samma ställe utan att komma framåt men inga bakslag direkt.

de tar tid att bygga upp och stärka hästen och man tjänar i längden på att ta de lugnt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår så var mamma och pappa och min valp här ❤️ Och det gick faktist ganska bra och valpen och M kom mycket mera överens denhär gången...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp