Bukefalos 28 år!

Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

JessicaM

Trådstartare
Någon som har kommit över något bra medel som man kan ha på stolp toppen så man slipper att hästarna tuggar sönder dem??

Får en inhyrning vars häst äter på stolpar. Hon har provat antibit etc men inte kommit över något som funkat förutom ström över stolpen..

Vill helst slippa ström i hagen, därför undrar jag om det finns något annat knep?
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Metallsko dem. Ge hästarna tillräckligt att äta i hagen så de inte intresserar sig för stolparna.
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Finns flera trådar i ämnet.
vi har hästar som både har sysselsättning och mat i hagen, de gnager ovavsett vintertid aldrig annars. antibit hjälper om man fortsätter pensla på typ varannan dag.... det mest effektiva vi haft är trätjära - de tar inte ens ett prov bit när det är påpenslat.
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Trätjära funkar kanon i vår hage. Dom har inte rört stolparna sen vi penslade dom med tjära.
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Tabasco eller Sambal Olek utrört i lite vatten.......:D
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Mina hästar får fri tillgång på hö men ändå kan de få för sig ibland att äta på stolp...

Finns ett pellets man kan lite för att hästarna kanske kan hålla sig från stolparna. Aspbarkspellets, ska tydligen funka, jag har inte fått tag i det än så har inte testat det, men frågat flera och deras hästar låter bli stolparna när de utfodrar med någon näve aspbarkspellets om dagen.
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Ja, och då kan man metallsko stolparna istället. Det beror på om man vill lägga tid ofta (stryka t ex trätjära) eller en gång (men lite längre tid då, när man lägger t ex plåt på dem).
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Något som funkar till hunda på mina är att helt enkelt såga ned en liten asp och lägga in. Hästarna blir väldigt glada och kommer springade för att gnaga barken direkt. Givetvis förutsätter det att man har tillgång till asp, men många markägare skulle säkert annars låta dig ta ned för gallring. Jag skulle gladeligen låta hästägare komma och gallra och ta med sig lite asp:-) Ett tips, som jag fick av Hjelmkyls stuteri. De sågar ned stora aspar och släpar in till lösdriften. Annars gå runt och kladda med Krib-nix funkar på mina, men är mkt jobbigare. Stor hage..
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Då äter de väl av den delen som inte är metallskodd i stället...;) Jag säger: stålrörsstaket. :D
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

såvida du inte ska klä in hela stolpen i metall låter det rätt oeffektivt, eftersom hästarna lika gärna gnager nere vid marken, som uppe på toppen av stolparna. Har du flertalet hästar och kilometervis av hage och stolp lär det bli mkt dyrt även med bara skoning i topp.
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Röstar också för trätjära. Håller länge dessutom.
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Jag har haft på spillolja på mina stolpar,dom äter inte nå mer ialla fall va effektivt.;)
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Isolator ovanpå o ström på.

Jag har satt en långt ner o har även lodräta trådar för att skydda just stolpen- de nya:crazy:
Det är inte särskilt hälsosamt heller.
Gran o aspkvistar föredrar de... om det bjuds
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

KL
men om man har vitt staket?Inte så snyggt att kleta in hela staketen i tjära:crazy:
Finns iförsej ljus hovolja man kanske kan prova, hopplöst det här speciellt när det inte är ens egna häst som gnager och de inte vill ge den mer mat, vet iförsej inte om det hade hjälpt men troligtvis
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Funderar på att skaffa runda/ fyrkantiga plaststoplar istället:banana:
 
Sv: Bra medel på stolp topparna så de inte äter på dem?

Någon som har kommit över något bra medel som man kan ha på stolp toppen så man slipper att hästarna tuggar sönder dem??

Får en inhyrning vars häst äter på stolpar. Hon har provat antibit etc men inte kommit över något som funkat förutom ström över stolpen..

Vill helst slippa ström i hagen, därför undrar jag om det finns något annat knep?

Vi har kört på tjära till dom som tuggat på stolpar.... det har fungerat bra men blir lite pyssel, lika dant inne om dom skulle tugga på någoting. Att se till att hästen är stimulerad i hagen och inte ahr tråkigt är viktigt med

Mvh
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 307
Senast: Bee
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp