Bukefalos 28 år!

Bra metod för att kratsa hovarna

danilo

Trådstartare
Är det någon som vet det? Jag får alltid ont i ryggen av att stå så böjd och försöka ta i med högerarmen och kratsa för att få bort all torkad gegga. Det bästa vore förstås att hitta en barfotahäst ;) .

Hur gör ni med ryggproblem för att underlätta kratsningen?
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

lägg hoven på en pall. Får förstås träna hästen först. Eller det kanske är det att du böjjer dig ner som är jobbigt?
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Behöver inte barfotahästar få hovarna kratsade..? ;) Torkad gegga är inga problem för hästen att ha i hovarna, men stenar kan fastna i stråkfårorna även på oskodda hästar..
Tyvärr har jag inget riktigt bra förslag på att underlätta det hela, kanske om du har en snäll häst så att du kan sätta dig på huk med benet över knäet..?
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Försök böja så mycket som möjligt i benen istället för i ryggen. Eller använd pall som någon skrev, antingen för dig eller för hästens ben (eller både och).
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Lätt som en plätt, ställ dig på knä. Det gjorde jag då jar hade ryggskott. Fungerar och känns helt OK om man har en snäll häst ialla fall! Lycka till!
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

jasså ja det visste jag inte, men det låter förstås självklart nu när du säger det ;) , jag har aldrig träffat en barfotahäst faktiskt.
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

tack för alla era svar om pallen, det ska jag prova (även om min häst kanske är lite lättskrämd.)
Det är ju just bakhovarna som är jobbiga p.g.a. tyngden i benet, så jag ska prova imorgon att sätta mig själv på en pall eller huka mig!
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Sätt dig på huk och lägg hästens hov på ditt ben. Brukar jag göra, funkar utmärkt.
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

danilo skrev:
Är det någon som vet det? Jag får alltid ont i ryggen av att stå så böjd och försöka ta i med högerarmen och kratsa för att få bort all torkad gegga. Det bästa vore förstås att hitta en barfotahäst ;) .

Hur gör ni med ryggproblem för att underlätta kratsningen?
Man kan ju sätta sig ner på Knä (du vet som när någon friar) och lägga hästens hov på knät och sedan kratsa. Men det krävs nog att man har en bra, lugn häst som man kan träna upp detta på, det är nog inte så att man kan göra det på vilken häst som hälst, eller kanske du kan själv sätta dig på en pall bredvid. Finns det så många andra sätt så skulle jag åxå vilja veta eftersom jag själv lider av ryggskada.
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Idag provade jag med jättelyckat :) resultat att lägga hoven på mitt knä när jag stod i "friar-position"! Trots att min häst kan hoppa till för saker (men det känns som om man kan komma snabbt upp ändå ifall det händer något), så tog han det med kolugn. Det känns också säkrare än att använda en pall som kan vara ivägen, rulla runt och så vidare.

Ett stort tack för alla svar, ni har besparat mig en ond rygg! :bow:
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Du kan lägga hästens hov på ditt lår/knä utan att stå i "friarposition". Bara att lägga upp hoven på benet med benen lätt böjda. Lite säkrare om man har en lite nervig häst.
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

jo det är så jag har gjort tidigare, men jag har fått ont i ryggen ändå för att den blir böjd då.
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Jag har lärt min häst att "stå på tå" med bakhovarna, som när dom står och vilar fast hon böjer lite till. Jättesmart när man ska brodda :idea: Framhoven lägger jag i knät när jag sitter på en pall, men hon tycker det är jobbigt att lyfta bakhoven så högt så det blir tuuungt att ha den i knät. Men det där med "friar-positionen" ska jag testa till framhovarna! Känns säkrare än att sitta på en pall...
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Ryggen vet jag inte om jag är så mycket hjälp till, men kör "hovslagar-style" :D
Lägg upp hoven på ett böjt knä, hjälp till att hålla med den lediga handen ^^
Funkar bra för mig ;)
 
Sv: Bra metod för att kratsa hovarna

Jag vet inte om mitt svar hjälper dig, men när jag läste det kom jag på vad bra jag har det :) . Medryttarhästen lyfter helt självmant på hovarna när man böjer sig ner och säger upp, sedan håller hon hoven i luften lagom länge för att jag ska kunna se om det finns något i att kratsa bort. Om det finns t.ex. lera i hoven så tar jag bara lätt stöd med handen bakom hoven och håller emot mina egna rörelser med hovkratsen. Benet håller hästen uppe av egen kraft. Hon var så när vi köpte henne så jag har ingen aning om hur man tränar upp detta, men det måste ju vara långt mycket bättre än pallar och att stå på knä. :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp