Bukefalos 28 år!

Bra nybörjarhäst?

S

Sandris

Jag är bara lite nyfiken vad ni skulle rekommendera för häst till en person som bara har ägt en shetlandsponny innan? Vilken ras, ålder, utbildning osv?
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Tror att man ska vara väldigt försiktig med att sätta en viss ras eller ålder m m. Hästar precis som hästägare är ju individer och det som är perfekt för en är en katastrof för en annan.
Så om då har hästerfarenhet (även om det "bara" är shetlands ponny som kan vara nog så svår) så är det bästa att sätta sig och tänka efter vad det är man vill ha av nästa häst. Allt man kan komma på som användning (rida, köra, tävla, avel o s v) typ och storlek, temperament, pris o s v. När det är klart får man börja leta efter hästar som passar ens önskemål. Dessa kan ju finnas i flera raser lika gärna som det finns olika individer inom en ras.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Ras och ålder har nog inte så mycket att sæga, det finns tex kolugna ridtravare osv.
Ta en hæst med stabilt psyke som ær utbildad eller en hæst att utvecklas tillsammans med.
Det beror helt på dig.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Är nog omöjligt att säga en viss ålder eller ras, det beror mera på hur hästen är som individ. Sen är det ju så olika om man vill ha en lugn häst eller en häst med mycket motor.

Hästen jag äger nu men ska byta bort är ett 10 årigt sto (blir 11 i år), islandshäst. Hon är absolut ingen nybörjarhäst eller passlig som första häst. Hon är väldigt envis och har mycket egna ideer, tjurig och väldigt speciell på många sätt. Hon ser spöken ofta. Hon kräver massor med motion, helst 6 dagar i veckan. Jag ska byta bort henne just för att hon är för mycket häst för mej och jag vågar inte riktigt. Den som ska ta över henne är en 13 årig tjej som är jätteduktig och som vuxit upp med hästar (mamman har haft ridskola i många år).

Hästen jag ska byta till är en maxad d-ponny på 7 år. Otroligt lugn och stabil. Man kan galoppera honom och samtidigt vifta och veva med armarna utan att han bryr sig. Han är lugn och lite latare men det passar mej utmärkt. En orädd häst som man kan göra det mesta med.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Ja, beror som sagt på vad man vill ha. Hur gammal man är (och hur lång man är) väger ju också in, om man är 12 kanske man inte vill ha en stor häst, utan en ponny som är lagom stor. Vill man träna för att tävla eller träna lite grann för sin egen ridning?

Är man oerfaren som ryttare ska man dock alltid skaffa en erfaren häst. En som är trygg och inte blir alltför busig och svår, en som man har råd att göra sina misstag på utan att det gör något, en som man kan lära sig på i sin egen takt.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Jag är bara lite nyfiken vad ni skulle rekommendera för häst till en person som bara har ägt en shetlandsponny innan? Vilken ras, ålder, utbildning osv?

Det beror väl på vad de gjort innan med shettisen ifråga, har den bara gått som sällskap eller har de tex kört pållen i ponnytrav eller likande.

Har de domterat shettisen så att den gjort lite vettiga saker och varit väluppfostrad så borde de kunna klara av precis vilken häst som helst då shetlandsponnyer inte trots sitt behändiga format är några lämpliga nybörjarhästar.

Det är VÄLDIGT MYCKET häst & ego inom skalet av en pytteliten shettis.:devil:
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Jag vill ha något lite lugnare och stabilare som man kanske kan ge sig ut på tävlingsbanorna på, men på låg nivå inom dressyr. Jag vill ha en storhäst eftersom att jag är över 18 och om jag inte minns helt fel så får man väl inte tälva ponnys då? Min shetlansponny är en 21 årig hingst som har mycket egen vilja vissa dagar men som är bra uppfostrad och trevlig i både hantering och ridning och körning.
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Vissa ridskolehästar är perfekta som läromästare. Ibland så funkar dom ju bara inte i verksamheten, eller har visat tendenser till att tjura, dom brukar bli mycket gladare när dom bara får ha en matte (vara någons nr.1). Dom är ju ofta lättridna och får inte spel om man inte gör allting rätt. Plus att man kan få ett litet kvitto från ridskolan att den håller för arbete (inte har sjukdomar).

Min mamma köpte en häst från en ridskola, den var superbra grundutbildad (imp. från holland tror jag). lite gubbig, men jättejättesnäll, kunde allt upp till mvs a nivå, pigg och fin, det enda som var var att den vävde, men det gjorde inte så mycket för oss, då det minskade rätt ordentligt när han flyttade hit.

Min syster fick en ridskoleponny när hon var i tonåren, nästan samma historia, men den tjurade, trivdes inte i ett så stort stall, men den var glad igen samma dag som vi fick den typ! väl utbildad och snäll, bra tävlingsponny blev den, gick div 2 och 1 dressyr med mer än en ryttare.

Min andra tävlingsponny, samma där, liten jättesöt, välutbildad (gjorde allt man kan begära en b-ponny och lite till) men den var lite för busig för dom små ryttarna (som inte kunde rida alls typ). Men jag kunde rida hyfsat, så då kunde jag hålla honom 'i schack' utan att bli avslängd mer än ett par gånger/år och det kunde man stå ut med. Han såg ut som en sagohäst nämligen, 116 cm, vit med lång grå man och stoora svart ögon, fanns inte en människa som inte instinktivt älskade honom =) Red SM på honom 2 ggr!

Min mamma köpte ännu än ridskolehäst för ett par år sedan nu, han funkade jättebra på lektionerna, alla ville rida honom... men ingen ville hantera honom, mycket sur i boxen. Det tog rättså lång tid att komma över, men nu är han 'normal' och är fortfarande en jättetrevlig ridhäst! Går som en klocka upp till LA- har 'tränat bort' bytena, men dom finns.

Så jag har bra erfarenheter av f.d. ridskolehästar =)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

mitt bästa tips är att ha med någon som du litar på och som vet vad du behöver och kanske kan lite om hästar (menar inte att du inte kan något om hästar)

men ibland kan det vara skönt att ha med nån som man kan bolla tankar med, och så att man inte hittar en supersöt häst som är såå fin och så söt men som kanske igentligen är för mycket för en, men som man köper ändå för att man har blivit kär :o. är svårt med alla känslor ibland :p
då kanske kompisen kan ta ner en på jorden innan man gör det misstaget.
Hader själv en kompis som gick och köpte en häst som va för mycket för henne som hon sedan knappt vågade rida :)

hoppas du hittar din drömhäst :love:
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Ja det ska jag kolla upp. För som du säger så är de ju ofta välskolade och väldigt lugna och så. :)
 
Sv: Bra nybörjarhäst?

Det var ett jättebra tips och det ska jag absolut tänka på! :) Tack och det hoppas jag med att jag gör!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 123
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 631
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 570
Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
508
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp