Bra och smakligt blötfoder?

cherie

Trådstartare
Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar tycka är okej och äter med hyfsat aptit.

En anhörig reageeade dock på valet av märke och verkade tycka att Mjau inte var bra blötmat. Jag hade fått till mig annat då det väl ska vara både socker- och spannmålsfritt, men hennes kommentar i kombination med att katten inte verkar totalt överförtjust i maten funderar jag på ev prova annat märke.

Vilka blötfoder är av bra kvalitet och samtidigr smakliga? Hur står sig Mjau till andra märken?

Kan tillägga att katten har känslig mage och lägt blir lös, så är lite projekt att prova nya.
 
Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar tycka är okej och äter med hyfsat aptit.

En anhörig reageeade dock på valet av märke och verkade tycka att Mjau inte var bra blötmat. Jag hade fått till mig annat då det väl ska vara både socker- och spannmålsfritt, men hennes kommentar i kombination med att katten inte verkar totalt överförtjust i maten funderar jag på ev prova annat märke.

Vilka blötfoder är av bra kvalitet och samtidigr smakliga? Hur står sig Mjau till andra märken?

Kan tillägga att katten har känslig mage och lägt blir lös, så är lite projekt att prova nya.

Mår katten bra på Mjau finns det ingen anledning att byta, speciellt om magen är känslig. Blötmat är inte lika kritiskt som torrfoder när det gäller innehållet och Mjau är inget "dåligt" blötfoder.

Min dam får Gourmet Gold när det gäller blötmat och det är ju inte direkt ett premiummärke men damen gillar det :D På nåder kan hon tänka sig Sheba ibland men oavsett märke MÅSTE det vara i sås, inte i gelé eller som pate :rofl:
 
Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar tycka är okej och äter med hyfsat aptit.

En anhörig reageeade dock på valet av märke och verkade tycka att Mjau inte var bra blötmat. Jag hade fått till mig annat då det väl ska vara både socker- och spannmålsfritt, men hennes kommentar i kombination med att katten inte verkar totalt överförtjust i maten funderar jag på ev prova annat märke.

Vilka blötfoder är av bra kvalitet och samtidigr smakliga? Hur står sig Mjau till andra märken?

Kan tillägga att katten har känslig mage och lägt blir lös, så är lite projekt att prova nya.
Mjau blötmat (ej torrfodret) rekomenderas ofta av veterinär för överviktiga och diabeteskatter, så det är absolut ett bra foder utan för mkt energi.
Är katten känslig i magen hade jag absolut inte chansat att byta.
 
Tack för svar! Då har vi kvar lamm i paté som hon verkar acceptera och magen fungerar OK med. Hade eg velat att hon åt med lite bättre aptit på våtfodret, men kanske får vara nöjd såhär.
 
Mjau är riktigt bra för sin prisklass så om katten är känslig är det onödigt att börja experimentera. Äter hon verkligen bara lammsmaken? Tänker annars att ni kunde prova lite olika inom själva Mjau-utbudet, men det är ju ganska dödfött med en katt som inte gillar variation.

Ibland är de petiga med konsistensen, min är t ex generellt matglad men vill helst ha bitar i sås, géle kan han äta på nåder men det märks att det inte är lika gott. Paté och mousse provar han kanske en tugga och ratar sedan. Så kanske det är det som är grejen, att hon gillar paté över annat?

Vill ni ändå testa med något annat än Mjau så skulle jag välja Bozita. Det är samma tillverkare och likt innehållsmässigt, så det bör inte bli en jättestor omställning så länge ni fasar in försiktigt.
 
Mjau är riktigt bra för sin prisklass så om katten är känslig är det onödigt att börja experimentera. Äter hon verkligen bara lammsmaken? Tänker annars att ni kunde prova lite olika inom själva Mjau-utbudet, men det är ju ganska dödfött med en katt som inte gillar variation.

Ibland är de petiga med konsistensen, min är t ex generellt matglad men vill helst ha bitar i sås, géle kan han äta på nåder men det märks att det inte är lika gott. Paté och mousse provar han kanske en tugga och ratar sedan. Så kanske det är det som är grejen, att hon gillar paté över annat?

Vill ni ändå testa med något annat än Mjau så skulle jag välja Bozita. Det är samma tillverkare och likt innehållsmässigt, så det bör inte bli en jättestor omställning så länge ni fasar in försiktigt.

Tack för utförligt svar! Ja, vi har gått igenom alla smaker i Mjaus orginal-sortiment (tyvärr med lite påverkan på magen i vissa smaker) men hon gillar verkligen inte blötmaten som är i bitar (som är i sås eller i gele). Hon äter bara upp såsen eller gelen då, provar jag att mosa bitarna så äter hon inte alls eller slickar lite på sin höjd.

Har provat de andra smakerna i paté, men utan framgång. Så ja, jag tror hon dels gillar paté men också just lamn. Jag har dock kvar att prova Mjaus mousse, kanske kan vara nåt.

Är Bozita bättre mat? Kanske kan vara nåt. Kör kanske vidare med lammpaten ett tag, men tröttnar hon får det kanske bli nåt annat.
 
Är Bozita bättre mat? Kanske kan vara nåt. Kör kanske vidare med lammpaten ett tag, men tröttnar hon får det kanske bli nåt annat.

Svårt att säga att det är objektivt bättre eftersom det beror så mycket på individ. Jag har provat båda sorterna till min katt och upplevde ingen som helst skillnad så det landade på Mjau för att det är billigare och finns i vanliga mataffärer. Bozita har jag bara sett i fackhandel.

Bozita våtfoder är spannmålsfritt och finns i lite andra smaker än Mjau, så på det viset kan det passa kräsna eller känsliga individer bra. Det finns dock inte som paté, så för en katt som inte gillar andra konsistenser så faller det nog ändå, tyvärr.

Gillar hon smaken av lamm så har Mjau en mousse i serien Noga Utvalt, den kanske går hem? Det finns även bitar med sås i samma serie och bitarna i de burkarna är väldigt små, så det kanske också kan vara värt ett försök även om hon ratar allt med bitar i annars.
 
Bozita har lamm i gelé som jag ger Megara eftersom hennes mage är känslig och jag tycker den mår bättre på lamm. Hon äter med god aptit (iofs äter hon i princip allt med god aptit).
 
Inser nu att jag definitivt inte ska göra några foderbyten än på ett tag, magen är fortfarande inte i balans. Vet inte riktigt vad som orsakar hennes besvär.

Nu har hon bajsat utanför lådan två ggr senaste veckan (och denna senaste bajs i natt var blandad hård och lös). Jag tror hon kopplar lådan till obehag när hon bajsar (hon har varit lös i magen men efter det också hård i magen).

Lilla skruttan 🧡

Ska ge fortiflora mer regelbundet under längre tid, men sen då? Tidigare ägare sa att hon hade känslig mage.

Hur bryter vi kopplingen till lådan? Ska vi köpa en till och ställa i ett annat rum?
 
Inser nu att jag definitivt inte ska göra några foderbyten än på ett tag, magen är fortfarande inte i balans. Vet inte riktigt vad som orsakar hennes besvär.

Nu har hon bajsat utanför lådan två ggr senaste veckan (och denna senaste bajs i natt var blandad hård och lös). Jag tror hon kopplar lådan till obehag när hon bajsar (hon har varit lös i magen men efter det också hård i magen).

Lilla skruttan 🧡

Ska ge fortiflora mer regelbundet under längre tid, men sen då? Tidigare ägare sa att hon hade känslig mage.

Hur bryter vi kopplingen till lådan? Ska vi köpa en till och ställa i ett annat rum?

Ja, flera lådor, gärna av olika typ och med olika sand, kan vara en bra idé.

Mina gillade aldrig riktigt Mjau, men åt Bozita med god aptit (fast bara kanin och älg, bitar i gelé :banghead: ). De kan vara sjukt specifika, så det är värt att prova om magen tål att göra så.

Nuvarande äter latz, vilket är bra eftersom de är billiga, i påse och finns i alla mataffärer jag brukar handla i, men jag har hört att en del katter reagerar med lös mage så det kanske inte är det första att prova för er.

Godaste enligt alla katter jag haft är purina gold mousse och sheba mousse.

De flesta blötmatsorter är klart bättre som foder än de dyrare torrfodren, så jag hade inte varit orolig för att ge någon "billigt" bara för att det innehåller sockerkulör (vilket är väldigt små mängder och inte alls samma sak som att torrfoder innehåller bulk-kolhydrater).
 
Monster har också trevlig paté, några med enbart ett protein.

Mvh Elo vars katter ratar akl blötmat som inte är bitar i sås och även då måste bitarna vara i precis rätt storlek :meh:
Delvis KL:
Köpte Monsters paté med lax för att den skulle vara väldigt smaklig och en låda kött-Bozita i påsar för att min stora katt börjar bli lite tunn pga mer motion och för lite möss än så länge.
Både han och lilla fröken som hittills inte ratat NÅGON blötmat tog varsin tugga Monster och gick därifrån... Bozitan var marginellt mer poppis hos den avsedda katten, men...
Han får väl fortsätta med Latzen då, även om han inte slickar rent skålen av den heller.
Bozita och Mjau i tetra går bort, har testat olika smaker och det är bara gelén som är god.
 
Ett bra och smaklig blötfoder är det som katten behagar äta … smaken är som bekant som baken…

Jag ger mina Gourmet. Det ska vara fisksmak och fin paté, annars kan husse äta skiten själv.

Min känsliga katt fungerar utmärkt på detta. Jag ger även torrfoder, Royal Canin Digestive, som jag brukar rekommendera åt alla med katter med magproblem.
 
Ett bra och smaklig blötfoder är det som katten behagar äta … smaken är som bekant som baken…

Jag ger mina Gourmet. Det ska vara fisksmak och fin paté, annars kan husse äta skiten själv.

Min känsliga katt fungerar utmärkt på detta. Jag ger även torrfoder, Royal Canin Digestive, som jag brukar rekommendera åt alla med katter med magproblem.

Tack för tips. Har kollat och blivit tipsad om de olika fodrena från RC för magproblem (nåt var ett veterinärfoder så det vågade jag inte köpa), digestive innehöll probiotika vilket kanske vore bra eg, men tyvärr också fisk som hon är känslig mot.
 
Tack för alla svar hörni! Idag normal avföring på lådan så vi hoppas det fortsätter såhär. Igår mjauade hon högt när hon gick på lådan så något obehag är det ju.

Har ordnat med en låda till också, men den har hon bara använt en gång ännu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 356
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 403
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp