Bra ras för Distans?

IdaJohansson99

Trådstartare
Hej!Tänkte höra vilka raser/korsningar som är bäst lämpade för distansridning? Jag vet ju såklart arab men jag är för lång för att rida dem!:( Skulle bara vara kul att få veta lite mer raser inom distansen!:)
 
Sv: Bra ras för Distans?

Det spelar inte så stor roll hur lång du är, för jag tänker anta att du inte är 2 meter lång ;)
 
Sv: Bra ras för Distans?

Araber o arabkorsningar.
Varmblodig travare klarar sig fint i lägre klasser. Korsningen Trarab kanske vore nått om du känner att araber är för smått.
Men jag tror knappast att du är så pass lång att du inte kan rida arab. Du hittar ju araber från c-ponny upp till ca 165cm.
// Linda
 
Sv: Bra ras för Distans?

Jag är 175 och har just nu en varmblodig travare på 155 mkh och känner mig för stor på henne...:(
 
Sv: Bra ras för Distans?

Det där med storlek är väldigt individuellt. Du kan inte utgå från en enstaka häst och säga att alal i den storleken är för små eller för stora. Hur stor hästen känna och hur stor man känner isg på den beror väldigt mycket på hur hästen är byggd. Det är inte bara höjden som spelar in. Djupet i bålen, längden på ryggen, längden på halsen och givetvis även steget spelar stor roll. För 1 vecka sedan red jag en häst som jag tror är några cm större än min dam och den kändes väldigt liten. Min Nova är 151 cm och jag är 170. Jag har aldrig kännt mig stor på henne.
 
Sv: Bra ras för Distans?

De som hävdar sig i distansen är arab och arabkorsningar, så är det bara. Man kan rida distans på vilken häst som helst förstås som klarar att ta sig några mil mer ryttare, men vill man vara med och tävla så är det de alternativen. Sen finns det alltid undantag, men de är få.
Travare och arab brukar bli bra distanshästar, leta efter en sådan, då kanske du kommer upp i höjd!:)
 
Sv: Bra ras för Distans?

Jag är 160 o min gamle arabval är 143cm. Han har klarat det i över 18år.
De flesta araber känns betydligt större att sitta på än vad de är. Mycket häst i mindre förpackning.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Och jag säger FInnhäst;) Jag äger själv en och hon har en otrolig grundkondis och blir "aldrig" trött.

Finnhästarna är avlade kurirhästar, dvs kunna springa fort och springa länge. Min häst är tex direkt nedstigen från de hästar som kungen i finland hade förr i tiden.
Finnhästar finns från c-pnny mått upp till 180 i mkh, men bara ett fåtal i sverige. Därav kommer du inte hitta någon som startat distans på dem här.

Annars är ju som sagt arabet överlägsna.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Fullblod är ju avlade för att vara explosiva och snabba på kort distans. De är inte så uthålliga och har ofta dåliga hovar = dåligt för en distanshäst. Men det finns några anglos i absoluta världstoppen.

Vill man ha en större och kraftigare distanshäst är mitt tips att titta på shagya-araben. De är väldigt populära i distans i tex Frankrike, Schweiz.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Om man jämför fullbloden med travarna då? Hur skiljer de sig i uthållighet, travarna går ju inte heller speciellt långa lopp. De kan väl klart inte hävda sig med araberna, men travarna funkar ju ändå ok i distansen.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Travare har liknande/samma typ av muskelmassa som araberna. Fullbloden har en annan typ.

I t.ex. Frankrike är travloppen betydligt längre än de (i nuläget) är i Sverige.
Jag står granne med ett stort travstall. De kör inte sällan 1-1,5mil på träning.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Rätta mig om jag har fel men är inte ett trav-pass mer intensivt än ett normalt pass för oss som håller på med distans?
 
Sv: Bra ras för Distans?

Kontakta Mälardalens Distansryttarförening (Enköping). De hjälper dig att komma igång och du får svar på alla dina frågor.
Du är inte för stor för en arab. Min är 155, jag 180 och väger runt 85. Vi är uppe på 120km och och hästen har över 100mil och alla tävlingar godkänd.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Nej, det vet jag också ;) Men å andra sidan kör de oftast bra mycket fortare än de flesta rider (på "vanlig" träning). Mer intensiva pass. (Utöver det, är ju loppen inte så himlans långa i Sverige = de behöver nog inte tränas några 30km-rundor :p . Jag kan tänka mig att i t.ex. Frankrike, där loppen som sagt är längre, ser träningen lite annorlunda ut.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra ras för Distans?

Hej, jag ser att du fått många uppmuntrande svar att 175 cm inte alls är för långt och även jag vill instämma i detta. Många män som rider är ju en bra bit längre än 175 och det är snarare din vikt som skulle ställa till med problem. Jag vet ju dock araber som lassar runt med nära 100 kg (inkl. utrustning) och hamnar bra i listorna här i USA. Känner du dig trots allt för stor instämmer jag att Shagyaaraber är lite större. Vissa korsningar och angloaraber har ju också framgångar. Men fullblod skulle jag nog inte satsa på i första hand.
 
Sv: Bra ras för Distans?

Jag är 181 cm lång och har regelbundet ridit två små Araber som varit 1,44 och 1,47 utan problem. Däremot har jag på senare år valt hästar (Araber så klart) som varit över 1,55 men det är för att jag även rider/tävlar i de konventionella ridgrenarna. Det som fungerar på distansbanan kan jag tycka fungerar sämre när man ska tävla dressyr, då vill jag ha en häst som "passar" mig lite bättre men jag är som sagt lång och byter aldrig bort Araberna ändå -finns ingen anledning :D

Två hästar med samma mankhöjd kan kännas väldigt olika, röstar för Arab alla gånger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 946
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 333
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 914
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp