Bukefalos 28 år!

Bra träning eller bara avslappnande?

Carand

Trådstartare
Red ett dressyrpass på min medryttarhäst häromdagen och vi tragglar enormt med formen. Han ägare är inte intresserade av dressyr utan e riktiga skogsmullar. Men vi försöker så gott vi kan. Dock e det svårt utan tränare som säger åt en vad man gör för fel..

Han har inte direkt mycket "dressyrmuskler" eller vad man ska säga. Oftast blir det för hög form eller så drar han in näsan o försöker komma undan. Vissa stunder känner man hur han går rätt o "ryggen kommer upp"...:love:. men men för att återgå till frågan.

När vi ridit ungefär halva passet så börjar han söka sig ordentligt nedåt varpå jag länger tyglarna och han sträcker näsan nästan ända ner i backen i traven. Det verkade som att han tyckte det va väldigt skönt o avslappnade att gå så men min fråga är om det e bra träning för honom oxå? Jag låter honom hellre gå lågt än att han bara sticker huvudet i vädret.. rätt eller fel?
 
Sv: Bra träning eller bara avslappnande?

Låt honom till en början bli låg, då han inte är van vid att gå iform tycker han det är jobbigt, så då är det bara bra om han tycker att det är skönt att bli avslappnad. När han sen blir stadigare och du snabbare får honom i (låg) form kan du börja korta tyglarna och börja rida mer. Tänk på att halsen måste bli lång innan man kan börja korta och såvidare. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 954
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 094
Senast: cassiopeja
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
860
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp