Bukefalos 28 år!

Bra underlag viktigt?

kopparberg

Trådstartare
Läste i Ridsport att så många ryttare bojkottade en tävling pga att de ansåg underlget så dåligt, att arrangören fick ställa in tävlingen.

Jag vet ju att det finns många åsikter om vad ett bra underlag är, men knappast att så många ryttare skulle bojkotta en tävling pga dåligt underlag pga fixa ideér anser jag.

Längre ner i artikeln stod det "ställer ryttaren för höga krav på arrangörerna?"
Jag måste säga, att jag tycker INTE det är för höga krav att underlaget är så pass bra att hästen inte riskerar att skada sig eller bli halt på annat sätt av underlaget!

Ngn enstaka gång, en kort tid, så kan jag "tumma" på underlagets kvalité, men då är det ren promenadridning vi talar om.
Jag skulle ALDRIG starta min häst på en bana jag ansåg så dålig att hästen riskerade skador!
Och jag tycker det är mkt bra att flera ryttare visar att de gör likadant! Dvs bojkottar för dåliga underlag!

Visst, inte alla underlag på en tävlingsplats kan vara PERFEKTA, men att de ska hålla sådan standard att hästen inte riskerar olyckor eller förslitningsskador, det anser jag basic!

Just pga att så många ridhusunderlag är så dåliga (alldeles för djupa och dessutom ofta snorhala) har gjort att jag skippar att tävla inomhustävlingar i hoppning. Pga att jag anser skaderisken för stor för min häst (och även mig om vi går omkull).
Vet faktiskt endast ett fåtal ridhus jag besökt (det är många...) som jag anser har ett fullgott underlag för hoppning...

Vad tycker ni?
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Tävlar själv inte i hoppning men förstår att det måste vara bra underlag när man hoppar de högre höjderna för det blir ju stor påfrestning då. Jag tävlar i körning och där kan problemet ofta vara att banan är alldeles för tung, djup sand eller slask. Jag skulle nog aldrig ställa in en tävling för det men det blir ju stor skillnad på hur bra hästen orkar gå. Då jag kör en shettis, som dock är vältränad, så blir det jobbigt för honom på tungt underlag. Om underlaget är så dåligt att en tävling bojkottas borde ju arrangörerna tänka efter vad dom tränar sina hästar på för underlag! Men tittar man på fotbollen vägrar ju vissa lag spela på konstgräs...ungefär samma sak!
 
Sv: Bra underlag viktigt?

jag kan inte göra annat än att hålla med dig!
Djurens välbefinnande ska gå främst.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag var på en tävling för några veckor sedan där banan såg ut som en potatis åker på vissa ställen.Det visade sig att dom harvat för djupt av misstag.det hade även regnat dagen innan så på vissa ställen var det leråker.

Jag startade då jag ansåg att dels var det låga hinder och där dom värsta "fårorna" gick .behövde jag bara rida över en gång.
Men om det hade varit 1 m eller högre hade jag aldrig startat
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Så resonerar jag också.
Likaså kan man ju kolla på hur många starter det är i klassen.
Om banan redan innan första start ser "söndertrampad" ut, och man startar som nr 50, så vet man ju att banan absolut inte kommer hålla.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Just tung bana tex pga regn tycker jag det är ok att starta på.
Inte alla tävlingar per år, men om det händer ibland.
Bara det inte är halt.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Men visst är det konstigt att ngn över huvud taget ifrågasätter att ryttare är omtänksamma mot hästen, och stryker sig när underlaget är dåligt?!

Arrangören i fråga sa att "om ngn bara sagt till oss att de tyckte underlaget var dåligt, då kunde vi ju gjort ngn åt det".
Vet man inte som arrangör att ett underlag är så dåligt?! :confused:
Måste ryttarna tala om det?
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Kan inte annat än hålla med! :bow:

Jag är ochkså jätte noga med var jag rider och hur, på mina promenadhästar här hemma.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

mm mkt konstigt, det kunskapen borde ju åtminstonde banbyggaren ha och kan tala om för dem att underlaget är under all kritik..eller det kan förresten vilken människa som helst se,att ett underlag som mer liknar en potatisåker är ett dåligt underlag. det ska man inte behöva berätta för dem..det är konstigt det där.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

du kanske skulle skriva ut att det var en dressyrtävling då alla diskyterar somom det vare en hopptävling. (antar iallfall att det är ponnyderbydressyren du menar)


var själv påklubben och red i våras (maj) och underlaget var kanske inte det bästa men inte dåligt. Och min ponny är enormt känslig för olika underlag och hon prtesterade inte.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag tycker inte det spelar ngn roll om det är en hopp eller dressyrtävling. Just därför skrev jag inte vilken gren det var.

Ett bra underlag är ett bra underlag, vare sig man hoppar eller rider dressyr på det.
Enda skillnaden är ju att om det är halt, så är det värre att hoppa på det än att rida dressyr på det pga att man lättare går omkull om det är hoppning.

På tex Globen och Scandinavium rids svår hoppning och svår dressyr på samma underlag, och jag kan inte alls förstå att lägre nivåer då måste göra skillnad på hopp och dressyrunderlag?! :confused:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

kopparberg skrev:
Men visst är det konstigt att ngn över huvud taget ifrågasätter att ryttare är omtänksamma mot hästen, och stryker sig när underlaget är dåligt?!

Arrangören i fråga sa att "om ngn bara sagt till oss att de tyckte underlaget var dåligt, då kunde vi ju gjort ngn åt det".
Vet man inte som arrangör att ett underlag är så dåligt?! :confused:
Måste ryttarna tala om det?

Arrangören har ju förbättrat underlaget sedan förra tävlingen och även efter en "större" träning.
Frågan är då om tränare ska gå ut och bojkotta på detta sättet? Måste vi inte alla hjälpas åt för att det ska ordnas tävlingar? Ett sätt är väl då att berätta att vi inte tycker att ni gjort tillräckligt så vi kommer inte... Åtminstone en av tränarna i "min" klubb "erkände" att detta blivit en personlig vendetta istället för konstruktiv kritik och egentligen handlade det varken om hästarnas bästa eller ponnydressyrens bästa.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

kopparberg skrev:
På tex Globen och Scandinavium rids svår hoppning och svår dressyr på samma underlag, och jag kan inte alls förstå att lägre nivåer då måste göra skillnad på hopp och dressyrunderlag?! :confused:

På Globen är det väldigt speciellt, det är en ren vetenskap för den som gör underlaget just för att det sla passa både för dressyr, hoppning och körning. En vanlig klubb har garanterat inte detta specialkomponerade underlag.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Men faktum kvarstår, både hoppehästar, dressyrhästar och körhästar fungerar på samma underlag.

Så även om kompentensen att anlägga underlag inte är så stor i klubbarna, så måste väl även de kunna ha ett underlag som passar både hopp och dressyr?
Ta ridskolor tex. De har ju både hopp och dressyrlektioner på samma underlag med samma hästar.

Ett bra underlag är ett bra underlag, och då går det både att hoppa och "dressera" på det. Jag anser att detta med "hoppunderlag" och "dressyrunderlag" ute på klubbarna bara är larv...:angel:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

I så fall så tycker jag klubben kan skita i att arrangera de tävlingarna ngt mer.
Bättre att hitta en annan "kategori" ekipage som vill komma, och anordna tävlingar för dem i stället.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

kopparberg skrev:
Läste i Ridsport att så många ryttare bojkottade en tävling pga att de ansåg underlget så dåligt, att arrangören fick ställa in tävlingen.

Jag vet ju att det finns många åsikter om vad ett bra underlag är, men knappast att så många ryttare skulle bojkotta en tävling pga dåligt underlag pga fixa ideér anser jag.

Längre ner i artikeln stod det "ställer ryttaren för höga krav på arrangörerna?"
Jag måste säga, att jag tycker INTE det är för höga krav att underlaget är så pass bra att hästen inte riskerar att skada sig eller bli halt på annat sätt av underlaget!

Ngn enstaka gång, en kort tid, så kan jag "tumma" på underlagets kvalité, men då är det ren promenadridning vi talar om.
Jag skulle ALDRIG starta min häst på en bana jag ansåg så dålig att hästen riskerade skador!
Och jag tycker det är mkt bra att flera ryttare visar att de gör likadant! Dvs bojkottar för dåliga underlag!

Visst, inte alla underlag på en tävlingsplats kan vara PERFEKTA, men att de ska hålla sådan standard att hästen inte riskerar olyckor eller förslitningsskador, det anser jag basic!

Just pga att så många ridhusunderlag är så dåliga (alldeles för djupa och dessutom ofta snorhala) har gjort att jag skippar att tävla inomhustävlingar i hoppning. Pga att jag anser skaderisken för stor för min häst (och även mig om vi går omkull).
Vet faktiskt endast ett fåtal ridhus jag besökt (det är många...) som jag anser har ett fullgott underlag för hoppning...

Vad tycker ni?


Ja du..
Var i väg i går, på en lokal tävling i Örebros
distrikt, meningen var att jag skulle ha hoppat
två klasser för att min häst måste få in vanan att gå
två klasser istället för en som hon har gått senaste
året...

Kom dit, tittade på 1.00 som var innan
och jag var på väg att vända i dörren och åka hem :crazy:
Underlaget var UNDER all kritik, djupt, halkigt och rent
förj****t, var och varannan halkade och fyra gick omkull...
När jag kom in och skulle gå banan så var det
ännu värre, då hade de haft ut alla hinder innan och djupharvat :crazy:

Två av mina klubbkamrater, vände på klacken, strök sina hästar och åkte hem, med dem strök sig flera.

Medans jag gick banan så körde de runt med en "vält"
därinne så underlaget blev lite bättre..

Jag skulle aldrig utsätta min häst för att skada sig,
men beslöt mig ändå för att hoppa en klass, dels
för att det var en låg klass, dels för att hon är
"rutinerad" och är balanserad i galoppen..dels för att
jag startade tidigt i klassen ( underlaget hade inte hunnit bli allt för djupt) Vi hoppade runt med fyra fel på hinder.

Jag strök mig i den andra klassen då jag ansåg att
det inte var värt det...Vi som strök oss
fick startavgiften tillbaka!

Jag kan inte förstå hur man kan överhuvudtaget
anordna en tävling när man inte innan har
gjort något åt underlaget, det var en lokal tävling,
vilket innebär unghästar och orutinerade ryttare....
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Nu råkar jag veta vilket ridhus du tävlat i, och jag kan säga att så länge jag minns, så har underlaget varit likadant där!
De har ALLTID minst en omkullridning/tävling.
Men klubben ordnar glatt tävlingar därinne varje år...

Jag skulle aldrig i livet åka dit och tävla inomhus, för jag vet ju hur kasst underlag det är, och jag rider som en kratta när jag vet att det är halt.
Jag har tom strukit mig hos just den klubben när de flyttat in tävlingen de skulle ha i ridhuset för att de ansåg utebanan för blöt.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jodå, jag hade hört innan att det var dåligt underlag, men inte SÅ
dåligt som det var ..
Jag har personligen inte tävlat inne där på flera år ( bara ute)
men nu vet jag ,och tänker aldrig mer åka dit! ( om de inte totalrenoverar underlaget)
hade jag haft en yngre häst hade strukit mig och åkt hem på en gång!
Nu valde jag ju att starta en klass pga ovanstående skäl.
Jag tycker det är märkligt av klubben att ordna tävlingar inne, och banbyggaren var tydligen en erfaren sådan??
Han valde dessutom att ställa två oxrar där underlaget var som värst?
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Allså så dåligt är inte underlaget , jag var där i juni och tävlade dressyr och det var inte värre eller bättre än någonannanstans, förra året var det tydligen dåligt men dom har ju förbättrat det och i år var det inga som helst problem. Är ponnyryttarna mer kräsna än storhästryttarna tro???
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 273
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp