Bukefalos 28 år!

Bra underlag viktigt?

Sv: Bra underlag viktigt?

menar du K*******a, där jag var i helgen?
I sådant fall har du fel, underlaget där är
det sämsta jag någonsin hoppat på, jag menar
när folk styker sina hästar och åker hem, och klubben
tom ger pengarna tillbaka till dem som strök sig pga dåligt underlag..
Det är ju lite skillnad på hopp o dressyrunderlag också..
( jag vet ju inte om du menade denne klubb nu.. ;) )
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Nej det menar jag verkligen inte, vi talar om Susedalen och inget annat
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag var också där med unghästen, i första klassen var vi en av dom som gick omkull. fruktansvärt. men det gick bra med både mig och hästen. Vi red inte ens fort utan kom från långsidan ner på kortsidan o mitt där ligger vi plötsligt på marken...

Visst känndes underlaget lite löst men det var inget jag tänkte speciellt på när jag gick banan..det hade inte varit några tillbud i klassen innan, vad jag hört så det var därför jag startade från första början. Jag har heller aldrig tävlat på SÅ dåligt underlag tidigare, så tanken slog mig liksom inte att man kunde gå omkull..

Funderade länge på att stryka mig i nästa klass (som merparten av de startande gjorde..i avd B i 1m var det från början ca 25 startande, 6 stycken kom till start...)
Men dom ändrade som sagt underlaget..först djuharvade dom som julia_v säger..förstår inte varför..men sen platta dom till det som sagt så det gick att hoppa på. Jag kände ändå att jag ville in, så hästen skulle få en bra upplevelse och komma runt banan. Så vi tog det lungt i svängarna och kom runt med 4:a fel.

Men dit vill jag inte åka och tävla igen. Var där med förra hästen för 2år sen..och då tyckte jag inte alls underlaget var så dåligt...men nu var det katastof. det konstiga är ju att först efter att 4-5 ekipage gått omkull gjorde dom något åt underlaget..
 
Senast ändrad:
Sv: Bra underlag viktigt?

Ok, jag skriver iofs att jag inte var säker på vilket ridhus du menade ( skriver OM du menar ....)..får väl be om ursäkt. :smirk:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag talade inte ens om ridhus utan utebanor
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Om ni hade tittat på underlaget,där bla Peplis har tävlat i helgen, så kommer ni se att det inte ät jämnt. det är som ett månlanskap.
Till vardags är det dessutom rätt så hårt.
Och underlaget har alltid varit dåligt för hoppning.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag skulle vart med o hoppat där i helgen också men blev (som tur var :( ) sjuk och strök mej dagen innan. Men kunde inte hålla mej ifrån att åka o kolla eftersom jag bor i närheten.

Det var det sämsta underlaget jag sett och dessutom vet jag att de bytt underlag nån/några gånger innan, så problemen har tydligen funnits förut...
I våras var det också (relativt) dåligt när det var hopptävling men inte alls i samma klass som i helgen ...
Nej gör de inget åt det så kommer jag inte heller starta hoppning där igen.
Men förhoppningsvis lärde de sig nåt när såpass många klagade o strök sig och det hände massa tillbud att det kommer hända nåt så underlaget blir ok igen.
Jag har ju tur som kan åka dit o kika om det ser bra ut innan jag anmäler mej i fortsättningen men alla bor ju inte i närheten så kanske har de missat ett antal startande på den här helgen......
Tycker synd om er som red omkull och tur att det gick bra med er iaf.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Svarar du mig nu? :confused: :confused:

Jag var ju där själv och är mycket väl medveten om att underlaget
är under all kritik..åker som sagt aldrig mer dit om de inte total-
renoverar..så visst tittade jag på s****n :crazy:
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Jag vet också vilken klubb som avses och jag kan hålla med om atrt underlaget nästan alltid är halt i det ridhuset.

Däremot så kan man se vilka ekipage som går omkull och vilka som inte gör det! Dvs de ryttare som rider sansat och håller upp rin häst i balans och på yttertygeln går inte omkull!!

Omkullridning drabbar de som far iväg med hästen i obalans och på bogarna!

Underlaget 'rättades' till inför dagens två sista klasser och då var det inget ekipage som gick omkull.

Jag har tävlat på denna anläggning på unghäst och på äldre rutinerad häst och aldrig lyckats gå omkull.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Måste tillägga att jag dock förstår dem som stryker sig,
det kan upplevas obehagligt att rida på ett halt underlag.

(Och klubben HAR haft problem länge med underlaget.)

Håller dock inte med om att det är hårt i vanliga fall? Snarare är det tungt.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Kanske det, sist jag var där blev det knappt märken efter hovarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra underlag viktigt?

_Tazty_ skrev:
Däremot så kan man se vilka ekipage som går omkull och vilka som inte gör det! Dvs de ryttare som rider sansat och håller upp rin häst i balans och på yttertygeln går inte omkull!!
QUOTE]

Helt rätt. De som red på yttertygeln hade inga större problem med underlaget det syntes tydligt, men däremot ska det ju inte behövas flera omkullridningar pga underlaget för såna som kanske inte rider så..
TYcker jag..

Själv rider jag på yttertygel och i balans (sitter i ryggmärgen)men skulle inte ha vågat rida på som jag behövt på det underlaget därför skulle det antagligen blitt FÖR sakta o försiktigt för min häst som beh lite fart för att komma igång med hoppen..
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Man kan lyckas gå omkull ändå, även om man har med sig yttertygeln.
Men du har helt rätt i att det är en minskas risk om man rider mer balanserat, självklart.

Men man ska banne mig inte gå omkull för det.

Kan ju säga att min häst inte for iväg, men vi gick omkull ändå. har det hela på video också så jag har både sett och upplevt det. vi kom ur svägen och mitt på kortsidan gick vi omkull..det gick absoult inte fort. (iaf inte för att vara min häst i vanliga fall...)
 
Sv: Bra underlag viktigt?

_Peplis_ skrev:
Man kan lyckas gå omkull ändå, även om man har med sig yttertygeln.
Men du har helt rätt i att det är en minskas risk om man rider mer balanserat, självklart.

Men man ska banne mig inte gå omkull för det.

Kan ju säga att min häst inte for iväg, men vi gick omkull ändå. har det hela på video också så jag har både sett och upplevt det. vi kom ur svägen och mitt på kortsidan gick vi omkull..det gick absoult inte fort. (iaf inte för att vara min häst i vanliga fall...)

De ekipage som jag såg som gick omkull hade INTE sina hästar i balans. Pratar inte bara om farten.
Hur som haver så förstår jag de som tycker det är obehagligt att rida på ett sånt underlag. Hade dock inga som helst problem med min unghäst i Clear Rounden.
Du hade väl heller inte problem i andra rundan?

// L
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Aha! Så de ryttare som rider lokal tävling eller 1,00 i regional och inte är bergsäkra på att ALLTID göra helt rätt (stötta på yttertyglen) har alltså inte på en tävling att göra?
Och hur ska man veta att man inte på vissa klubbar kan få göra misstag pga snorhalt underlag?

Fö så undrar jag hur man ska rida omhoppning om man inte får lägga upp tempot och korta vägarna?

Fö så har klubben i fråga minst en gång som jag vet funderat på att ställa in tävlingarna mitt under pågående tävling pga att så många gick omkull.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Precis så red jag när jag var dum nog att starta en tävling i det ridhuset.
Jag tävlade i ett lag som skulle tävla andra omgången. Vi hade vunnit första.
Tävlingen skulle egentligen ha hållits utomhus på klubbens utebana, men klubben valde att flytta in den pga regn.

Jag galopperade knappt framåt på min häst, men eftersom han har enormt mkt framåtbjudning, så lyckades vi ta oss framåt ändå.
Jag satt däruppe stel som en pinne och bara bromsade. Vi halkade inte en gång i första klassen, men vad hjälpte det?
Runt kom vi, men med 2 nedslag i första 1,10, och 3 i lagklassen. Kan säga att jag aldrig haft 3 nedslag i en 1,10 med den hästen...
 
Sv: Bra underlag viktigt?

När det gäller just den här klubben så VISSTE de att det var dåligt underlag. Pratade med en funktionär innan de hade NM i somras. Hon suckade över att alla klagade på underlaget och att de var tvunga att göra om det.

Dock gjorde de inte det. En utav de svenska ponnyerna blev ju väldigt tjock i benen inför finaldagen och fick därför stå över finalen. Jag tror att det var det som var utlösande till att folk bojkottade tävlingen. (så även jag) Jag var domarsekreterare på NM och kan tala om att underlaget inte såg roligt ut, dock var det ett par år sedan jag red där själv.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

se till att ha hästen i balans
kopparberg skrev:
Aha! Så de ryttare som rider lokal tävling eller 1,00 i regional och inte är bergsäkra på att ALLTID göra helt rätt (stötta på yttertyglen) har alltså inte på en tävling att göra?
Och hur ska man veta att man inte på vissa klubbar kan få göra misstag pga snorhalt underlag?
Ja, precis så menar jag :rofl:
Nej, självklart inte och det har jag väl inte skrivit heller om du läser mina inlägg lite mera nogrannt? :angel:

Fö så undrar jag hur man ska rida omhoppning om man inte får lägga upp tempot och korta vägarna? ?
Väljer man att starta på ett sådant underlag så tycker jag det är upp till ryttaren att anpassa farten och tempot (och i det här fallet se till att ha sin häst i balans

Fö så har klubben i fråga minst en gång som jag vet funderat på att ställa in tävlingarna mitt under pågående tävling pga att så många gick omkull.
Det är nästan alltid halt underlag i detta ridhus och att det inte åtgärdas ordentligt är ju en gåta MEN som ryttare så kan man ju helt enkelt välja att inte tävla där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra underlag viktigt?

Självklart är bra underlag viktigt.

Jag har för mig att det finns ridhus som haft så dåliga underlag så att förbundet satt stopp för tävlingar i dessa tills underlaget åtgärdats.
Det borde man väl kunna göra med fler klubbar om nu underlaget är under all kritik.

Ett bra underlag enligt mig är fast, slätt och sviktande. Hur man får till det överlåter jag åt andra.
 
Sv: Bra underlag viktigt?

Bland arrangörer till en tävling finns alltid hästkunniga människor! Då då borde man väl se hur underlaget är?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 283
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp