Bukefalos 28 år!

Bränna klor?

Sv: Bränna klor?

Min sambo ringde i somras och frågade på ett par ställen i Kalmar men fick svaret att det inte gjordes längre utan att man skulle klippa ofta. Istället så jag har klippt var 3:e vecka men det blir inte bra ändå, de är alldeles för långa. Är det någon som vet vad det kostar att söva en liten hund, ca 5 kg och klippa/bränna klorna? Hur eller hur borde det ge ett bättre resultat, han hade långa klor när jag övertog honom och jag har alltså inte fått dem bättre.

Klipper alltså inte själv då han har riktigt svarta klor, utan går iväg, det är ett evigt härjande för att hålla honom så pass stilla att det går att klippa någon 10 dels mm. Troligen har han blivit klippt så det har börjat blöda någon gång och han blir fruktansvärt stressad. Det är inga problem att ta i tassarna för övrigt men när det kommer till kloklippningen så är det inget roligt.
 
Sv: Bränna klor?

Fast att du inte får dom korta när du klipper var tredje vecka förstår jag.
Mina här hemma klipps 1-2 gånger i veckan, speciellt om klorna behöver kortas ner.
Du kan inte öva själv ännu mer på klokklippningen så att du kan göra det själv? För gör man det så här ofta brukar det gå att få det att fungera.

/Camilla
 
Sv: Bränna klor?

Jag har då aldrig lyckats få klorna kortare trots att jag klipper 2 ggr/vecka. Borde väl klippa varannan dag, men det känns ju sjukt.

Väntar fortfarande på min kloslip, den kommer i början av nästa veckan. Uppdaterar då.
 
Sv: Bränna klor?

Uppdatering av kloslipsinköp. Bara hunden slutar bli skiträdd bara hon ser slipen ska det nog gå... Den är nästan helt tyst, så ljudet stör henne nog inte. Snarare vibrationerna.

På mina naglar funkar den bra dock. Kanske jag stjäl den av vovven:angel: Känns lite som att man kommer att få hålla på i en halvtimme per klo, den är liksom inte speciellt kraftfull.
 
Sv: Bränna klor?

*kl*

Vi gjorde det på vår bladis i samband med kastrering. (visserligen för snart 6 år sedan!) Hunden alla tidigare ägare (2-3 st tidigare hem!) klippte inte hans klor under hans 2 första levnadsår... Vilket resulterade att det inte gick att klippa hans klor utan att komma in i pulpan.. :cry: Men resultatet blev bra! Vissa klor brände de inte utan klippte bara ner dem rätt rejält. :D

Tydligen vill de inte göra det nu för tiden har jag hört. De ger hellre lugnade och klipper ner dem så gott det går? Kanske är för att sövningen är en så kritisk bit?
Man kanske kan prata tills sig det när man ändå samtidigt gör något annan ingrep? Har faktiskt ingen aning!

Jag är nöjd iallafall! Har väl blivit lite slarvig senaste tiden, men klipps iallafall 1 gång i månaden (+ vi går rätt mycket asfalt, vilket slipar ner dem lite! :idea: )

/ Ägare till en hund som ligger och sparkas när klorna klipps. :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver åt en bekants vägnar. De har tagit över en hund som inte fått sina klor klippta på ca 8-6 veckor, men den där mjuka delen i...
2
Svar
23
· Visningar
8 747
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 187
Övr. Hund Är spekulant på en tik som har väldigt långa klor. Har för mig att man kan vända sig till veterinär som under narkos (eller är det...
Svar
5
· Visningar
2 085
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund I måndags var jag till veterinären som vaccinerade vår lilla valp. Jag fick också hjälp av djurskötaren att klippa klorna på honom...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp