Oklippta klor

Sv: Oklippta klor

Kl

Hur klorna är vinklade beror på ras. Hur fort dom växer är delvis individuellt. Hur ofta de behöver klippas beror på hur de slits naturligt, bl a beroende på vad för underlag hunden går på.
 
Sv: Oklippta klor

Jag brukar tänka på det som en hästhov och klippa ungefär på samma sätt som man verkar en hov.

Sa gor jag ocksa. Mandy star och jag slipar hennes klor medan jag haller tassen bakat, da syns det ocksa bra vad man gor.

Den lilla gillade inte slipen sa jag tog henne till en zoo-butik vid 4 manader for en klippning. Tjejen dar fick ett sammanbrott for att 'The Diva' ar valdigt "mouthy" och vill ha allt i munnen, och trots att jag sagt det ojade sig att hon "nastan BET mig". Sa ... jag kollade med en rottis person och fick hjalp att klippa ... men gillade verkligen inte hur det hela utfordes.

Vid 7 manaders alder hade Diva tva mindre bra klipp tillfallen i sitt unga liv ... inte bra, tankte jag, och tog fram slipen. Hundkraken blev hysterisk och for fjarde gangen i sitt liv skallde hon. Det var ett TOTALT sammanbrott. Jag letade febrilt efter groomers, men hittade ingen som jag litade pa och mycket nervost kopte jag en klipp tang med en "bricka" som gor att man inte kan sticka in klon alltfor langt.
Fram med godiset, jag tog en godis i handen, tog hennes tass med den handen, fumlade som skjutton ... klippte och oppnade handen sa hon kom at godiset. Inga som helst problem. Hon som aldrig ar still sitter som ett ljus men nosen mot godishanden och vantar pa att den ska oppnas. Go figure!:p Jag till och med blev modig nog att klippa Mandy's klor ... funkar utmarkt nar det ar matte som man litar pa.
 
Sv: Oklippta klor

Kl

Hur klorna är vinklade beror på ras. Hur fort dom växer är delvis individuellt. Hur ofta de behöver klippas beror på hur de slits naturligt, bl a beroende på vad för underlag hunden går på.

Ja, våra äldre hundar har singel som underlag i hundgårdarna där de är på dagtid, och lillan rör sig mest på mjuka underlag som gräs och skog. Antar att det är den största orsaken till att skillnaden är markant.
 
Sv: Oklippta klor

Vi måste klippa minst en gång i veckan för att de inte ska bli allt för långa. Ändå händer det...:banghead:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Måste man göra det? Jag tycker att Schäferns klor är litet väl långa men de blir inte längre med tiden utan håller sig som de är. För...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 156
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vi hade en diskussion i skolan för ett tag sedan om hur långa klorna egentligen ska vara. Så jag tänkte fråga er hur ni tänker? Jag har...
2
Svar
23
· Visningar
8 498
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Igår var det dags igen. Blandisen bröt en klo för femtielfte gången, så det var in till vet och hela proceduren. Han har långa klor som...
2
Svar
25
· Visningar
9 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp