Oklippta klor

SoffiProppi

Trådstartare
Skriver åt en bekants vägnar. De har tagit över en hund som inte fått sina klor klippta på ca 8-6 veckor, men den där mjuka delen i mitten syns på samtliga klor, de är dock ganska långa, tror jag iallafall, vet ej "normen" (hörs det att jag är lite småkass på hundhälsa :angel:) och inte spetsiga. Hunden går mycket på asfalt.

Ska man vänta med att klippa till det mjuka i mitten växt bort? Blir pulpan längre när klorna inte klipps på ett tag? HUR ser en vältrimmad klo ut? Hjälp en obildad som trodde klor skulle klippas varje/varannan vecka.
 
Sv: Oklippta klor

Menar du pulpan med "den mjuka delen i mitten"? Ja, pulpan blir längre när inte klorna får växa en längre tid, så man bör klippa så snabbt och kort man kan i princip, utan att komma åt pulpan. Syns den på alla klor gör det ju det hela mycket enklare.
 
Sv: Oklippta klor

Menar du pulpan med "den mjuka delen i mitten"? Ja, pulpan blir längre när inte klorna får växa en längre tid, så man bör klippa så snabbt och kort man kan i princip, utan att komma åt pulpan. Syns den på alla klor gör det ju det hela mycket enklare.

Det vet jag inte, men om man kollar på klorna så är det liksom en mjukare del i mitten av dem som nästan är lite svampig som syns.

Klorna är svarta utan några färgskiftningar... Om det nu är så att pulpan växt sig för lång, får man gå till veterinär eller kan man göra något själv? Vill ju inte gärna klippa han i pulpan :(
 
Sv: Oklippta klor

Om bekanten o/e du inte vet hur det skall se ut o hur det görs utan att traumatisera hunden så kan ni börja med ett hundtrim eller en del zooaffärer gör det betydligt billigare o ofta bättre än en vet.
Då kan ni oxå lära er hur det går till.
Så katastrofalt hinner det inte bli på 6 - 8 veckor. Bra resultat får man om man klipper där det är säkert o filar resten runda o fina.
 
Sv: Oklippta klor

Jag håller med vallhund, vet ni inte, så gå till nån som vet. Ofta har djuraffärer gratis kloklipp om man köper mat där. Alt. att man går till en som trimmar som klipper klor varje dag.

Själv avskyr jag att klippa klor, så jag klipper varje lördag, yttepytte lite. Det har funkar för mig.
 
Sv: Oklippta klor

Åh, hur har du lyckats med det?
Jag klipper väldigt nära pulpan oftast en gång per vecka, både över och runt om. Har gjort på detta sätt sedan ca 3 månader, men pulpan dras inte tillbaka.
Precis nyklippt är det perfekt, men bara ett par dagar senare låter klorna i golvet igen.
 
Sv: Oklippta klor

Åh, hur har du lyckats med det?
Jag klipper väldigt nära pulpan oftast en gång per vecka, både över och runt om. Har gjort på detta sätt sedan ca 3 månader, men pulpan dras inte tillbaka.
Precis nyklippt är det perfekt, men bara ett par dagar senare låter klorna i golvet igen.

Jag tror just klons tillväxt varierar mycket. Min nattmattes jack russel klipper hon aldrig klorna på. När hon först sa det, så tänkte jag "stackars hund", men har inte sett att han har långa klor. Sen kom hon och frågade mig om jag kunde hjälpa henne att klippa klorna på sporrarna ( heter det så, de som sitter lite högre upp på framtassarna?) åt henne och ja sa ja. Hunden hade korta klor överallt och sporrarna kunde jag ta typ någon mm på bara. Min egna hund klipper jag klorna varje vecka på ( rutin på söndagar ;))..
 
Sv: Oklippta klor

Jag håller med vallhund, vet ni inte, så gå till nån som vet. Ofta har djuraffärer gratis kloklipp om man köper mat där. Alt. att man går till en som trimmar som klipper klor varje dag.

Själv avskyr jag att klippa klor, så jag klipper varje lördag, yttepytte lite. Det har funkar för mig.

Skriver också under på det. I vår bästa zooaffär här i stan, klipper de klor gratis om man är kund och handlar, och tar 40 kr om man bara vill få klorna klippta utan att köpa något. Inte några dyra pengar att prata om, när man är osäker själv:)
 
Sv: Oklippta klor

Jag har klippt klorna på min hund EN gång. De är inte långa.

Hon fyller två år i maj.
 
Sv: Oklippta klor

Det vet jag inte, men om man kollar på klorna så är det liksom en mjukare del i mitten av dem som nästan är lite svampig som syns.

Klorna är svarta utan några färgskiftningar... Om det nu är så att pulpan växt sig för lång, får man gå till veterinär eller kan man göra något själv? Vill ju inte gärna klippa han i pulpan :(

Försökte ta en bild på min hunds klor bara för att visa, men hon blev sur och jag fick inte till det så det syns;). Men iallafall, min hund har både svarta och vita klor, och naturligtvis är de ljusa lättare att se pulpan på. Om hunden i fråga är snäll och lugn vid kloklippning så kan man klippa de svarta klorna lite, lite i taget. När man börjar närma sig pulpan så blir det som en lite ljusare ring runt, om man tittar framifrån på klon( svårt att förklara, men det syns) och då får man sluta klippa. Det brukar även synas underifrån, då klon ser båtformad ut (?!) och det är "toppen" innan själva "urgröpnngen" i klon som börjar, som kan klippas. Tänk fören i båten och att du inte klipper mer än till starx innan mitten där du sitter i båten ( hahaha, vilken jäkla dålig förklaring:D)....
 
Sv: Oklippta klor

Mina behöver väldigt, väldigt sällan klippa klorna på baktassarna, framtassarna tar vi när andan faller på - men varannan vecka blir det definitivt inte. Billy får dessutom skavsår på tårna när klorna blir för korta.
 
Sv: Oklippta klor

Vissa raser verkar ha längre klor än andra, enligt min erfarenhet. Dock inget jag har källa på. Min hund har väldigt lång pulpa och har hela sitt liv slitit så pass på klorna att jag sällan kan klippa något utan att komma åt pulpan. Jag trodde först att hans pulpa var så lång för att jag klippt klorna så sällan. Men sen var jag hemma hos en vän som har två hundar av samma ras och hon klipper klorna på sina hundar en gång i veckan - trots det är deras pulpor (och alltså även klorna) lika långa som på min hund!

Så jag slipar bara kanterna ibland med kloslip (en gång var tredje månad kanske) och så har jag koll på sporren så att jag klipper den innan den blir för lång :)
 
Sv: Oklippta klor

Hjälp en obildad som trodde klor skulle klippas varje/varannan vecka.

Det beror ju på hur klorna är vinklade och hur snabbt de växer. Min tik klipper jag varje vecka och hanen en gång i månaden (samma ras).

Trots att mina har svarta klor ser man rätt tydligt när man närmar sig pulpan, jag klipper först av "toppen" och sen tar jag försiktigt tunna tunna skivor då ser jag tydligt. Tiken slipar jag med kloslip och då kan man komma så nära att det kommer en yttepyttedroppe blod ibland utan att hon märker det.
 
Sv: Oklippta klor

Det brukar även synas underifrån, då klon ser båtformad ut (?!) och det är "toppen" innan själva "urgröpnngen" i klon som börjar, som kan klippas. Tänk fören i båten och att du inte klipper mer än till starx innan mitten där du sitter i båten ( hahaha, vilken jäkla dålig förklaring:D)....

Jag brukar tänka på det som en hästhov och klippa ungefär på samma sätt som man verkar en hov.
 
Sv: Oklippta klor

Håller med vallhund, på våran zoobutik så tar dom 80 kronor och har drop-in tider i stort sett varje vecka, har börjat fara med min eftersom vi hamnade i en ond cirkel med kloklippet.

Har man en hund som kan vara lite knepig så är dom två, ställer upp han på ett trimbord, munkorg på och så klipper dom, så beröm och godis!
 
Sv: Oklippta klor

Oj, då ligger jag nog lite efter. Min fick sina klor klippta i september.

Samma här, klippte min i somras någon gång. Jag tycker inte att dom ser långa ut. Möjligen tumklorna som inte slits på samma sätt så dom ska vi ta här någon dag.
 
Sv: Oklippta klor

Tack så hjärtligt för alla svar!! :bow:

Har läst alla era svar och det verkar inte som om hunden är i direkt akutläge när det kommer till kloklippning (som jag trodde :angel:). På framtassarna saknas fören på "båten" (jättebra beskrivning makarontanten! :D) och det ser ut som ett rör (klo) med en lite ljusare massa i. På vissa klor kan man ana lite rött. Antar att pulpan växer långt ut på honom, för klorna är ganska långa, men det känns inte som att det finns något att klippa i, när vi lyst med en riktigt stark lampa genom klon syns det röda skiftningar hela vägen ut...

Han går ju som sagt nästan uteslutande på asfalt ca 2-3 timmar/dag så det kanske räcker (tumklon får dock klippas har vi sett)?
 
Sv: Oklippta klor

Jag har klippt klorna på min hund EN gång. De är inte långa.

Hon fyller två år i maj.

Samma här. Jag klipper visserligens unghundens klor typ var sjätte vecka, men på våra äldre hundar minns jag knappt ens när jag klippte klorna. En gång om året kanske.
 
Sv: Oklippta klor

KL

Vad orättvist att ni behöver klippa så sällan. Här klipps det en gång i veckan, framförallt på lagotton. Labradoren kan klara sig knappt två men sen är kloran för långa. 6-8 veckor vore katastrof för bägge hundarna. Ja, 2 veckor är för lång tid.
Förra labben räckte det med var 3e vecka på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Måste man göra det? Jag tycker att Schäferns klor är litet väl långa men de blir inte längre med tiden utan håller sig som de är. För...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 156
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vi hade en diskussion i skolan för ett tag sedan om hur långa klorna egentligen ska vara. Så jag tänkte fråga er hur ni tänker? Jag har...
2
Svar
23
· Visningar
8 498
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Igår var det dags igen. Blandisen bröt en klo för femtielfte gången, så det var in till vet och hela proceduren. Han har långa klor som...
2
Svar
25
· Visningar
9 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp