Bukefalos 28 år!

Brännmärkning på polsk ponny

Flames

Trådstartare
Hej!
På ridskolan står det en polsk ponny som är brännmärkt på ryggen.
Jag tror hans nummer är 621 på vänster sida och 11 på höger sida (ser nästan ut som ett H). Det är lite svårt att tyda, då han har väldigt mycket päls.

Det står även ett halvblod där med nummer 986 på ryggens vänstra sida.

Hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta. :)
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Det jag vill ha hjälp med är att hitta hästarna och om nummrena överensstämmer med de uppgifter jag har om dem.
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Jag har en polsk häst som är brännmärkt på ryggen och jag tror ett av numren står för stuteriet/uppfödare och det andra för vilken häst det är. Är dock inte helt säker på detta. Jag lyckades i alla fall med hjälp av en bekant till mamma som är från Polen få reda på stamtavlan genom dessa nummer. Man kan ta kontakt med polska avelsförbund just nu hittar jag inte den sidan bara.
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Okej. Vet du ifall dem har någon form av sida, som typ blå basen eller blup? Eller måste man kontakta huvudkontoret för att få reda på någon info om hästarna?
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Jo jag hittade en sida som verkade motsvara ASVHs sida och nu lyckades jag hitta den igen :) http://www.pzhk.pl/arti.php?id=aktualnosci.htm

Men min polska är ju starkt begränsad och den engelska versionen av sidan innehöll en väldigt massa polska i alla fall så jag bad en bekant leta vidare på denna sida och hur hon sedan hittade rätt person att fråga är för mig en gåta. Men till slut fick jag i alla fall mail (via min bekant) att hästen med just de numren på ryggen var född på stuteri Rzeczna och hennes stamtavla
 
Senast ändrad:
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Tack!

Haha min polska är inte heller den bästa (kan ingen alls). Får se hur jag kan lösa detta. Är ju inte så lätt när den engelska versionen också är på polska! :O
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Det visade sig dock att enligt det polska stuteriet var hästen med just dessa siffror född ett år tidigare än vad som stod i min hästs svenska papper, de få papper hon nu hade. Så min häst är ett år äldre än vad jag trott. Ett år spelar väl inte så stor roll, jag kan inte göra någonting åt det i alla fall. Hon är född 1988, importerades 1992 och på den tiden var det väl kanske inte så noga med papperna vid import :grin:.
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Jag lyckas inte få sidan att växla till engelska, även om det är mycket polska i den engelska versionen så borde jag väl hitta något engelskt ord:laugh:
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Okej. Nä det var väl inte det på samma sätt som idag. Vi har ett danskt varmblod på ridskolan med, utan papper, fast han är brännmärkt. Så jag fick hjälp att leta upp honom och hittade en häst som hade rätt nummer och tack vare det så blev han ett år yngre! :O
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Det är två år sedan jag luskade rätt på min hästs stamtavla och då vill jag minnas att en del av sidorna växlade till delvis på engelska men jag gav ju ganska snart upp då mammas arbetskamrat är från Polen. Och hon var ju så snäll och forskade vidare. Nu verkar översättningen inte funka alls. Men finns det ingen här på buke som kan polska?
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Polska är ju inte det lättaste språket att förstå heller.
Det är det jag hoppas på att det finns. Men dem verka lysa med sin frånvaro just nu.
 
Sv: Brännmärkning på polsk ponny

Tack snälla!! :D :bow:

Hoppas att jag hittar det jag ska eller den jag ska! :laugh:

(om det är någon som begriper sig på sidan (trots svenska) får gärna säga till ;) )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp