Bukefalos 28 år!

Brännskadad av värmedyna under operation

Med en extra temperaturvakt menar jag förstås den elektriska krets som kontrollerar att temperaturen inte avviker från sitt börvärdesintervall. Få, enkla, billiga komponenter, helt okomplicerad konstruktion, tryckt på ett kretskort av en industrirobot som programmerats av en i och för sig en kvalificerad IC-ingenjör på max en halvtimma inklusive kaffepaus. Temperaturvakt är den gängse termen.

Kontrollkretsen bör förstås ingå i värmemattan vid tillverkningen. Det är alltså ingen person som har som jobb att kolla temperaturen kontinuerligt vid varje operation, en person som dessutom skulle sköta jobbet mycket sämre än elektroniken.
Fast ska du eliminera risken för brännskador är det temperaturen på ytan som är intressant. Om dynan är lite tunnare på ett ställe kan yttemperaturen i alla fall teoretiskt sätt skilja sig några grader utan att det registrerats något på en mätpunkt där dynan är av ideal tjocklek.

Men jag är som sagt ute på lite hal is när jag patar el, jag jobbar med vätskor och gaser, och säkerhetssystemen som behövs där.
 
Hur ser det ut inom neonatalvården? Där tänker jag att man har mycket högre kvalitetskrav än på andra ställen. Har de elektriska dynor eller värms de upp på annat sätt? Man kanske kan få en uppskattning av kostnaden för top notch om man tittar på produkterna de använder? Fast de får kanske också brännskador ibland?
 
Det görs såklart redan!
De kan ha brustit i detta på TS klinik, det vet vi inget om! Då är det väl jättebra att de kan förstärka den punkten, om det nu var så.
Feedback borde vara positiv för företag, ta till sig kundernas synpunkter, se var man kan lägga in förbättringar.
Kan givetvis varit något annan orsak i detta fall, men oavsett så hoppas jag att den gällande kliniken tar till sig kritiken och ser till vad just de kan ta till sig, vilket de troligtvis gör.
 
Läs om och läs rätt!!! Jag skrev inte att det skulle vara någon extrapersonal!! Fy 17 vilken tråkig attityd i denna tråd🤮!
Du skriver uttryckligen att vi ska ha en assistent som kollar temperaturen, vilket vi redan har. Men vi kan inte avsätta personal som endast gör detta. Den personal som gör detta idag har även andra uppgifter och vill det sig illa så går det fel när personalen utför sina andra uppgifter.
 
Det har nog mest med brandrisk att göra och är ett grovt instrument. För medicinvård handlar det om mycket få grader mellan farligt kallt och farligt varmt.
självklart är det inte i närheten av precision och hållbarhet. Jag är övertygad om att övehettningsskyddet även ska skydda mot att folk bränner sig. Jag menade mest att det skulle vara konstigt om de medicinska saknade värmevakt när billiga enkla har en version.
 
Hur ser det ut inom neonatalvården? Där tänker jag att man har mycket högre kvalitetskrav än på andra ställen. Har de elektriska dynor eller värms de upp på annat sätt? Man kanske kan få en uppskattning av kostnaden för top notch om man tittar på produkterna de använder? Fast de får kanske också brännskador ibland?
De har oftast varmluftsdynor vilka vi även använder i djursjukvården men de är inte särkilt praktiska att använda på t.ex. förberedelsen eftersom vi flyttar runt en del på djuren då. De är inte särskilt effektiva på större hundar heller.
 
Du skriver uttryckligen att vi ska ha en assistent som kollar temperaturen, vilket vi redan har. Men vi kan inte avsätta personal som endast gör detta. Den personal som gör detta idag har även andra uppgifter och vill det sig illa så går det fel när personalen utför sina andra uppgifter.
Då har du missförstått mitt inlägg. Jag skrev att någon som redan assisterar vid operationen... Som jag har skrivit tidigare har vi ingen aning om den aktuella klinikens rutiner....
 
Då har du missförstått mitt inlägg. Jag skrev att någon som redan assisterar vid operationen... Som jag har skrivit tidigare har vi ingen aning om den aktuella klinikens rutiner....
Hur många tror du man är på operation för ett djur?
Det är inte som i humanvården med narkossköterska, narkosundersköterska, ev narkosläkare, kirurg, operationssköterska, operationsundersköterska etc.
I många fall är det kirurg och djursjukskötare/djurvårdare nivå 3. That's it.
Absolut förekommer det att man är fler, men aldrig i samma nivå som i humanvården.
 
Hur många tror du man är på operation för ett djur?
Det är inte som i humanvården med narkossköterska, narkosundersköterska, ev narkosläkare, kirurg, operationssköterska, operationsundersköterska etc.
I många fall är det kirurg och djursjukskötare/djurvårdare nivå 3. That's it.
Absolut förekommer det att man är fler, men aldrig i samma nivå som i humanvården.
Jag har inte påstått eller antagit något annat....
 
Ja, jag förstod det. Men det var du som tog upp gymnasieelever, m a o okvalificerad arbetskraft. Och som redan tagits upp måste teknik kontrolleras ständigt om man vill minimera riskerna. För att tekniken ska sköta jobbet måste man vara säker på att den faktiskt fungerar.
En tredjeårselev på teknikprogrammet som är elektronikintresserad, programmerar inbyggda system och har matte- och teknikkunskaper långt över Sverige-medel, kan knappast kategoriseras som okvalificerad arbetskraft. De är eftertraktade på arbetsmarknaden. Kretslösningen till en temperaturvakt behöver du dock inte vara en A-elev för att klara.

Tekniken fungerar om den har tillgång till matningsspänning, värmemattan saknar yttre skador och har använts som den är menad att användas. Tillförlitlighetsteorin gör att det går att beräkna felsannolikheter för integrerade kretsar som testats, som är så låga att medeltiden mellan fel är hundratals år. Värmemattans yttre skikt kommer att ha nötts av långt innan det blir fel på kretsarna.
 
En tredjeårselev på teknikprogrammet som är elektronikintresserad, programmerar inbyggda system och har matte- och teknikkunskaper långt över Sverige-medel, kan knappast kategoriseras som okvalificerad arbetskraft. De är eftertraktade på arbetsmarknaden. Kretslösningen till en temperaturvakt behöver du dock inte vara en A-elev för att klara.

Tekniken fungerar om den har tillgång till matningsspänning, värmemattan saknar yttre skador och har använts som den är menad att användas. Tillförlitlighetsteorin gör att det går att beräkna felsannolikheter för integrerade kretsar som testats, som är så låga att medeltiden mellan fel är hundratals år. Värmemattans yttre skikt kommer att ha nötts av långt innan det blir fel på kretsarna.

Wow, "en intresserad gymnasieelev på teknikprogrammet" betyder tydligen mycket mer än just det. Om man inte lägger till en massa nya parametrar räknas gymnasieelever faktiskt just som det; okvalificerad arbetskraft. Om vi å andra sidan diskuterar personer som är eftertraktade på arbetsmarknaden förstår jag ännu mindre varför det skulle bli billigt att anlita dem. Än mindre varför det trots allt faktiskt uppstår tekniska fel. Jag misstänker att det är den mänskliga faktorn som dyker upp i något led. Som vanligt.
 
Observera att jag pratar om två oberoende värmevakter, för den första är den som håller värmedynans önskade temperatur.

Den andra är den som varnar om dynan blir för kall eller varm, alltså när det blivit fel på antingen värmevakt1 eller på resistanserna som alstrar värmen i dynan.

Eftersom det är enkel, billig, okomplicerad teknik skulle den extra värmevakten inte fördyra priset med särskilt många procent, och redundansen skulle minska felsannolikheten enormt.
 
Wow, "en intresserad gymnasieelev på teknikprogrammet" betyder tydligen mycket mer än just det. Om man inte lägger till en massa nya parametrar räknas gymnasieelever faktiskt just som det; okvalificerad arbetskraft. Om vi å andra sidan diskuterar personer som är eftertraktade på arbetsmarknaden förstår jag ännu mindre varför det skulle bli billigt att anlita dem. Än mindre varför det trots allt faktiskt uppstår tekniska fel. Jag misstänker att det är den mänskliga faktorn som dyker upp i något led. Som vanligt.
Det var nog ett tag sedan du tillbringade tid i en gymnasieskola. De flesta elever på de teoretiska programmen håller jag med dig om är "okvalificerade" eftersom de inte kan något matnyttigt, annat än att jobba på McDonalds eller som telefonsäljare för att hårddra det.

Diskuterar vi yrkesprogrammen går det ut folk som kan utföra svåra och kvalificerade jobb som maskinförare, elektriker, kockar, långtradarchafförer, bilmekaniker, etc.

Just teknikprogrammet är unikt eftersom det är ett teoretiskt program som lär ut en del praktiska, på arbetsmarknaden eftertraktade, färdigheter. Det finns förstås flera inriktningar, men jag pratar om el- och mikrodator-kurserna, som många går. Det är alltså inte "många parametrar" som jag skruvar på, utan en inte obetydlig del av de studenter som varje år går ut, det handlar om. Och det är kvalificerade 19-åringar som klarat gymnasiets mest avancerade matte- och programmeringskurser, samtidigt som de har en hel del praktiskt know-how.

Sedan har du missuppfattat varför jag nämnde teknikeleven. Gymnasieleven var ett exempel på hur utomordentligt enkel en värmevaktskrets är att konstruera, menade inte att den ska lödas ihop av studenter från teknikprogrammet i en fabrik.

Kretsarna ska etsas i Taiwan av en ofelbar industrirobot till priset av några kronor per styck.
 
Fast ska du eliminera risken för brännskador är det temperaturen på ytan som är intressant. Om dynan är lite tunnare på ett ställe kan yttemperaturen i alla fall teoretiskt sätt skilja sig några grader utan att det registrerats något på en mätpunkt där dynan är av ideal tjocklek.

Men jag är som sagt ute på lite hal is när jag patar el, jag jobbar med vätskor och gaser, och säkerhetssystemen som behövs där.
Det beror på hur de värmealstrande elementen, dvs resistansen är distribuerad i dynan, ett mekaniskt problem. Ytan på dynan lär vara gjort av ett värmetrögt material. Om man under det värmetröga har ett material som sprider värme snabbt blir det jämnt varmt över dynan.
 
Sedan har du missuppfattat varför jag nämnde teknikeleven. Gymnasieleven var ett exempel på hur utomordentligt enkel en värmevaktskrets är att konstruera, menade inte att den ska lödas ihop av studenter från teknikprogrammet i en fabrik.
Du menar alltså inte att man ska anlita gymnasieelever som ska stå i operationsrummet och hålla koll så att värmedynan inte blir för varm, utan att de ska…? Vad?

Obs att jag frågar uppriktigt, jag trodde du menade att gymnasieeleverna skulle vara i operationsrummet och nu fattar jag inte riktigt på vilket sätt du menar att de ska bidra.
 
Tror att de som har de dyraste och känsligaste djuren skaffar kvalitetsutrustning, för det är som sagt varken särskilt komplicerat eller dyrt att ordna redundans, extrakraft vid strömavbrott och larm.
Även kvalitetsutrustning havererar ibland. Jag är övertygad om att de mattor som används inom vården är av betydligt högre kvalitet än reptilmattor oavsett. De flesta mer avancerade anläggningar och liknande använder andra värmekällor än mattor djuren ligger i direkt kontakt med - djuren är dessutom vid medvetande och kan förflytta sig - Ändå förekommer brännskador.
 
Det var nog ett tag sedan du tillbringade tid i en gymnasieskola. De flesta elever på de teoretiska programmen håller jag med dig om är "okvalificerade" eftersom de inte kan något matnyttigt, annat än att jobba på McDonalds eller som telefonsäljare för att hårddra det.

Diskuterar vi yrkesprogrammen går det ut folk som kan utföra svåra och kvalificerade jobb som maskinförare, elektriker, kockar, långtradarchafförer, bilmekaniker, etc.

Just teknikprogrammet är unikt eftersom det är ett teoretiskt program som lär ut en del praktiska, på arbetsmarknaden eftertraktade, färdigheter. Det finns förstås flera inriktningar, men jag pratar om el- och mikrodator-kurserna, som många går. Det är alltså inte "många parametrar" som jag skruvar på, utan en inte obetydlig del av de studenter som varje år går ut, det handlar om. Och det är kvalificerade 19-åringar som klarat gymnasiets mest avancerade matte- och programmeringskurser, samtidigt som de har en hel del praktiskt know-how.

Sedan har du missuppfattat varför jag nämnde teknikeleven. Gymnasieleven var ett exempel på hur utomordentligt enkel en värmevaktskrets är att konstruera, menade inte att den ska lödas ihop av studenter från teknikprogrammet i en fabrik.

Kretsarna ska etsas i Taiwan av en ofelbar industrirobot till priset av några kronor per styck.

Om du säger teknikprogrammet men syftar på en tredjeårselev på en specifik inriktning - jo, det är att ändra parametrar.
På vilket vis är matte 4(och 5) svårare på teknik än på natur?

Jag tror snarare att det är du som missuppfattat vad jag menar med den mänskliga faktorn. Den finns överallt, även när det gäller ofelbara industrirobotar i Taiwan.
 
Exakt, vilket alla värmedynor som används inom djursjukvården har så om något djur bränns av sin värmedyna har tekniken fallerat eller så snackar vi handhavande fel. Kan personalen inte hantera värmedynorna borde kliniken se flera fall av brännskador.

I det här faller är det konstaterat att värmedynan inte hade nåt fel. Alltså kvarstår handhavandefel. Ändå avfärdas händelsen som skit happens, live with it. Speciellt här på Buke men lägg till en ursäkt så låter det även som klinikens ståndpunkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 720
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Majvi
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 421
Senast: Chilodeur
·
Hundhälsa Ja, det finns (fanns?) ju en liknande på hästsidan och jag tycker vi behöver en här med. För jag behöver klaga lite. Först var...
Svar
16
· Visningar
2 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp