Brainstorming ang hingst till sto

maria_b

Trådstartare
Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det är kul att klura på hingstval här, precis som jag. :p

Vill bara börja med att säga att det är mitt sto som ska betäckas, men hennes uppfödare ska låna henne för betäckning det här året om allt går som planerat så det är inte jag som i slutändan bestämmer vilken hingst det ska bli. Kan däremot tänka mig att de gärna tar emot förslag eftersom de inte träffat stoet på några år.

Beskrivning på min fröken:
Stammen är Lasandos-Felix(exporterad utomlands,svår hopp)-RobinZ. 167cm, mbr, nästan svart med strimbläs.
Hon är visad som föl klass 1 och vann sitt regionala treårstest med bla. höga betyg i hoppning. (Dubbeldiplom).
Är även tävlad som fyraåring med nästintill enbart nollor, samt championat. Därefter upptäcktes en skada och hon ställdes in i avelsboxen tillsvidare på veterinärers inrådan.
Hon hoppar med mkt stor kapacitet och har bra benteknik samt ryggverkan, med extra plus för bakbenstekniken. Rör sig ok, speciellt fram, men med sämre bakbensaktivitet.
Är av mkt bra typ (9) samt bra halsansättning och rejäl bakdel. Något "sänkt" i ryggen bakom manken och djup i bålen. Benställningen är ok, men vill inte ha sämre. Tror hon bedömdes med 7 på ext, som treåring. Tycker själv att hon blivit något inåttåad ena fram på senaste tiden, dock inget jag lagt märke till när hon var yngre så vet inte anledningen. Hon har dålig hovkvalitet så hon får biotin. Nu när hon vilat i ett par år så ser hon ändå väldiigt välmusklad ut och har kvar sin välvda hals och runda bakdel.

Temperamentmässigt så var hon väldigt tuff i hanteringen som yngre. Man kunde knappast ge sig in i en fight med henne från backen utan att hon var en riktig bitch. Ridmässigt så passar hon den ruttinerade tävlingsryttaren eftersom hon har väldigt mkt power i hoppningen och är mkt häst att rida mellan hindrena, men verkligen söker efter hinder och älskar att hoppa, på så sätt väldigt ridbar om man klarar av att kontrollera hennes energi. Väldigt lättlärd och naturlig i markarbetet, betydligt lugnare där. Har däremot aldrig varit "stoig" genom att grina, sparka mot skänkeln, stanna etc. Exploderar lätt vid uteritter då hon både testar samt inte vet hur hon ska hantera energin. Har sen hon blev dräktig första gången blivit stencool och lugn i hanteringen så hon har mognat rejält mentalt.
I våras fick hon ett dödfött föl efter Cornetto som för övrigt var stor, välbyggd och korrekt. Nu väntar hon föl efter Corlensky.
Mamman till henne har lämnat stort, alla mitt stos sex halvsyskon är större än henne själv, ca 170-175cm tror jag.

Fick jag önska så vill jag att hingsten är högställd av mkt god sportmodell med långa ben. Vill bevara stoets fina typ men vill gärna ha mer luft under magen. Vill att hingsten hoppar med mkt kapacitet och gärna med lite mer spänst och kvickhet. Den ska ha bra grundgångarter, dvs ingen hingst som är markbunden och oelastisk. Avkomman får gärna landa på 168-173 så hingsten bör ej vara mindre än stoet. Bra temperament är viktigt, vill inte ha en avkomma som blir skarpare en stoet, dock får den gärna ha motor.

Har tyvärr inga exteriörbilder så det är därför jag gjort denna långa beskrivning. Förhoppningsvis så tycker ni inte jag beskrivit för lite nu iallafall!! Så fram med förslag, skulle vara jättekul o få lite närvaro och rörelse i denna tråden:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Roven xx eller kanske Jaguar Mail är mina spontana funderingar. Fast av de två har ju Roven bättre gångarter. Eller Ludwigs Champ om det inte blir för mycket massa.
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Var ju på bruks o Roven var nog det finaste fullblodet jag sett av ridhästmodell faktiiskt. Tyckte bara det var synd att inte få se honom hoppad. Visst har han placeringar i 150 men skulle vilja se hur han hoppar tekniskt sett. Han hade en jäkla massa energi trots sina 17år, någon som vet hur han varit temperamentmässigt under sin tävlingskarriär?

Jaguar Mail visst, bra meriter och kommer kunna bidra med mycket i svensk avel skulle jag tro, men fick inte alls sån speciell känsla för honom eller Alligatorn när jag såg dem. De visades ju bara exteriört har väl därför kanske inte heller fått tillräckligt mkt kött på benen för att bilda mig en ordentlig uppfattning. Vet du var man kan hitta bilder på deras avkommor, skulle vilja se hur han förvärvt sig exteriört.

Ludwigs Champion- en riktig pärla och är en hingst i min smak då han har en snygg sida, bra hopp o bra gångarter. Men är rädd för att han är för grov för mitt sto, skulle gärna använt honom på fullblod.

Har du några mer hingstar i tankarna??
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

putt putt... vill jättegärna att ni som har åsikter o funderingar delar med er av dem! Visst har man egna tankar, men det är så många hingstar som finns som man inte tänker på;)
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Har du hennes stam på http://www.allbreedpedigree.com ? Om inte annat så är det lätt att lägga in..
Det finns en hel del här som kan en del om lyckade korsningar av blodslinjer och det kan ju hjälpa lite på traven om man kan se all namnen i stammen på en gång ;).
Ulrika
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Har du hennes stam på http://www.allbreedpedigree.com ? Om inte annat så är det lätt att lägga in..
Det finns en hel del här som kan en del om lyckade korsningar av blodslinjer och det kan ju hjälpa lite på traven om man kan se all namnen i stammen på en gång ;).
Ulrika

Ja hon finns med där! Lägger in en länk till sidan, hoppas det funkar.. Nu får alla stamexperter bidra med lite goda kombinationer också;)

http://www.allbreedpedigree.com/lasandra
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

puttar upp min tråd, ingen som har några förslag???:idea:
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Jaguar Mail visst, bra meriter och kommer kunna bidra med mycket i svensk avel skulle jag tro, men fick inte alls sån speciell känsla för honom eller Alligatorn när jag såg dem. De visades ju bara exteriört har väl därför kanske inte heller fått tillräckligt mkt kött på benen för att bilda mig en ordentlig uppfattning. Vet du var man kan hitta bilder på deras avkommor, skulle vilja se hur han förvärvt sig exteriört.

Jag hoppas att Peter kommer att hoppa Jaguaren på Flyinges hingstvisning. Jag vill också se honom hoppad eftersom han är en kandidat till mitt sto.
Det har varit en länk i en tråd här på forumet till en sida med bilder och film på både Jaguaren och Alligatorn och även på några avkommor till dem. Om du söker på deras namn borde du kunna hitta tråden.
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Har sett mycket trevligt efter Acacio. Haft både gång och hopp. Tycker han har en trevlig typ också. Lucky Point HE är kanske ett annat alternativ, dock finns det grovt bakom honom, men själv tycker jag han är av god typ och kan både röra sig och hoppa bra.
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Fick jag önska så vill jag att hingsten är högställd av mkt god sportmodell med långa ben. Vill bevara stoets fina typ men vill gärna ha mer luft under magen. Vill att hingsten hoppar med mkt kapacitet och gärna med lite mer spänst och kvickhet. Den ska ha bra grundgångarter, dvs ingen hingst som är markbunden och oelastisk. Avkomman får gärna landa på 168-173 så hingsten bör ej vara mindre än stoet. Bra temperament är viktigt, vill inte ha en avkomma som blir skarpare en stoet, dock får den gärna ha motor.

Ja men den du.. den var inte helt lätt..:rofl: Men det låter som ett riktigt fint sto, och det är ju en bra start.
Jag har för mig att en av de där Ask hingstarna är av riktigt modern typ, bra storlek, bra steg och allt annat du önskar dig, + att han ska vara känd för att lämna bra temperament. Kan tyvärr inte komma på vilken.. Kolla gärna in på deras sida. Tyvärr ligger Stutteri Ask i Danmark, men jag vte att de exporterar en del semin till Sverige, minns bara inte till vem..

Okeanos har jag inte sett live, men tycker absolut att han kan vara värd att titta lite extra på
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/okeanos1097.htm

Sedan är det stopp för min del tyvärr..
U
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Ja men den du.. den var inte helt lätt..:rofl: Men det låter som ett riktigt fint sto, och det är ju en bra start.
Jag har för mig att en av de där Ask hingstarna är av riktigt modern typ, bra storlek, bra steg och allt annat du önskar dig, + att han ska vara känd för att lämna bra temperament. Kan tyvärr inte komma på vilken.. Kolla gärna in på deras sida. Tyvärr ligger Stutteri Ask i Danmark, men jag vte att de exporterar en del semin till Sverige, minns bara inte till vem..

Okeanos har jag inte sett live, men tycker absolut att han kan vara värd att titta lite extra på
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/okeanos1097.htm

Sedan är det stopp för min del tyvärr..
U

Hehe ja mina krav kanske verkar höga, men det e ju som sagt önskedrömmar om hur hIngsten ska se vara, så får jag hoppas på att hitta en hingst som uppfyller så många av mina kriterier som möjligt:p Tyckte att Corlensky hon är dräktig med kändes som en hingst som har det mesta, nu är det ju tyvärr tveksamt med temperametet efter senaste bruksprovet. Hoppas som flera andra att det har o göra med alla språng på bocken i fjol.

Ja stoet mitt är fint, men har ju tyvärr haft en jäkla massa otur med sig så hon fick lämna tävlingsbanan alldeles för tidigt:( Hoppas fölningen kan gå vägen detta år, för skulle det gå skit i år igen så känns det elakt att betäcka henne på nytt, vet inte vad jag tar mig till då:confused: Men nu hopas jag att oturen börjar vända!

Känner inte till så många Ask-hästar, men Casir har jag hört väldigt blandat om,, men gylles avkomma är ju fin, har bara sett 1-2åringar sen efter honom på bilder.
Sen finns ju Coronet(?), via eklunda, men vet inget hur han förvärver sig, avkommorna lär väl vara unga?

Okeanos, är han prövad på några hoppston? Så man vet hur han förvärver sig hoppmässigt o om avkommorna har nått att hämta hem i högre klasser? Det är hoppningen som är allra viktigast eftersom jag vill få fram en avkomma med kapacitet för lite högre klasser.

Tack för hjälpen!:banana:
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Japp, jag har nu hängt med lite i trådarna om Jaguaren o Alligatorn, dock ingen av dem som jag får den där magkänslan för. Men skulle gärna använda nån av dem om mitt allra främsta kriterie på hingsten var att lätta upp. Tror de kommer få en hel del ston i år som behöver dem!
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Acacio har jag provridit en häst efter, den hoppade som en katt, var av trevlig typ, men var jäkligt stoig o hård i skallen. Vet någon hur hans avkommor är överlag? Vet ju inte vem mamman till den var..

Lucky Point, såg honom på bruks förra året o gillade honom skarpt! Ska nog kolla in honom igen för att friska upp minnet. Låter dock inget kul om han har grovt bakom sig, blir intressant att se de första fölen i år!!
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Tycet du stammen är intressant, det var kul att höra!! Har inte så många i min omgivning som är avelsintresserade så hennes stam brukar inte komma på tal. Jag är väl ingen stamexpert, men några guldkorn har jag förstått att det finns längre bak. Är du bra på vilka blodslinjer som brukar funka?
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Glömde säga att Empire gilar jag, väntar med spänning på hans första avkommor. Camaro ligger ju högt i unghäst bedömmningarna, men har ej sett en enda själv. Har hört någon säga att de ser lite tråkiga och alldagliga ut, stämmer det eller bara skröna?
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Hej!
Måste bara fråga om du köpte Lasandra från Eva Lohoff och Rolle Nordqvist? Jag var nämligen och tittade på henne som 2 åring.. (om det är samma häst)
Vad är det som har hänt henne eftersom hon gick in i avelsboxen?
Kanske har någon bild på henne hur hon ser ut nu?
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

De Acacio avkommor jag har träffat har verkat ha ett bra temperament och ridbarhet, den ena verkade lite väl valpig när han var 5, men ack så fin han var. Snygg, rörlig och med ett fint hopp. Finns säkert någon här som kan uttala sig bättre om hans förärvning gällande ridbarhet och temperament.

Ang Lucky Point HE så var det mest Pilot blodet jag reflekterade över med tanke på grovhet. Ska bli spännande att se hur avkommorna blir nu när den första årgången ska födas. Har för mig att Ancan här på Buke ska ha föl efter honom, så hon får avlägga en rapport när den lille tittat ut.:)
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Hej!
Ja visst är det Lasandra ifrån Roland och Eva som jag har!:) Jag skickar ett PM o skriver mer!!
 
Sv: Brainstorming ang hingst till sto

Okeanos och Briars stam är ju i stort sätt identiska. Både Magini o Krocket har gått svår hoppning, Briar ligger bra till i alla Blupar jag har kunnat hitta även om jag gissar att han mestadels använts som dressyrhingst. Huruvida Okeanos kommer att bli lika bra, bättre eller sämre är lite svårt att gissa, men båda "brödrarna" var starkare i hoppning än i gångarter på sitt bruksprov.
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
568
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp