Bukefalos 28 år!

Brenderup transport...

ylvalill

Trådstartare
Har fått erbjudande om att (eventuellt) köpa ett begagant Brenderup boggi släp. Det har ett par år på nacken men jag vet inte exakt hur gammalt det är (skulle gissa på uppemot 10 år gammalt...). Vet inte heller hur mycket säljaren har tänkt ta för det om dom bestämmer sig för att sälja. Det jag undrar är om det är någon som har erfarenhet av dessa släp, kvalitet, väghållning osv. Nån som vet vad priset på dessa släp brukar ligga på?
 
Har Brenderup -88 boggi.Mycket nöjd med det släpet.Det kanske är lite otympligt.Men allt är rejäla bomar och allt sitter fast.Inget skrammel.Dom nya Brenderupsläp som jag kollat är skramliga o klena.Ett tips är att gå in i släpet hoppa och ryck i bomar och mellanvägg.Och sen tror jag många hästar trivs med sidofönster.Jag hadde tidigare ett äldre Kylinge utan fönster.Det släpet trivdes inte hästarna i.Men det är olika på hur dom är hästarna.
 
Tittade för ett par år sedan på Brendrupsläp från början av 90-talet. Det jag tyckte var negativt var filtmattan på rampen (blir hal och är rätt ömtålig), sadelkammaren som tog upp värdefullt utrymme fram i vagnen (hästarna kunde inte ta ner huvudet och balansera). Vidare var det väldigt konstig konstruktion vid baklämmen. Stod man inne i transporten syntes det tydligt att det var baklämmen som höll ihop sidorna (det fattades ett par-tre cm på varje sida innan man hade låst baklämmen).

Kompisen har ett Brenderup från 1991 (tror jag att det är), hennes kuse lyckades sparka rätt igenom baklämmen under ljuslisten (lågt alltså!) och fastna där med hoven - under färd. Slarvigt av henne att inte kolla materialet i o f s, men det kanske inte är första stället man tänker på materialförsvagning...
 
Har du nån koll på hur mkt ditt släp skulle vara värt på begagnatmarknaden? Har du sadelkammare på ditt släp? Det är det på det släpet som jag har kikat på. Vet inte riktigt om det är en fördel för släpet verkar bli lite stort och klumpigt med det på...
 
Känner igen det de där åsikterna om filtmattan och sadelkammaren :smirk: Det är några av de saker som jag känner mig lite tveksam till... Sen reagerade jag också på att "låsen" till baklämmen var väldigt annorlunda, kanske hänger det ihop med att baklämmen används för att "stabilisera upp" hela konstruktionen? :confused:

Nån som har nån uppfattning om hur mycket ett släp som detta kan vara värt?
 
Hej,

Jag har änvänt ett Brendrup från ca 88 som var enaxlat. Det som jag tycker är positivt är att det är stor och att det finns en sadelkammare. Filten på baklämmen har inte varit någrot problem. Varken min fjordis eller syrrans halvblod ca 165 har haft problem att sadelkammaren är i vägen.
Beträffande låsen så har en transport försäljare sagt till mig att de låsen är mycket bättreför det gör att det är enklare att stänga. Håller med om det. På en begangnad transport där det ev har varit en häst som har sparkat på baklämen så är den låsningen mycket bättre.

Ända negativa är att Brendrup är så fast i sin inredning. Det går inte att höja eller sänka bommarna.

När det gäller köpa begangnat så gäller det att kolla mycket hur släpet är skött. Är nöjd med Brendrupen jag har åkt mycket i men även nöjd med min Kyllinge 91 som jag köpte.

/Linda
 
Jag tittade in i ett Brenderupsläp häromdagen och blev lite fundersam över bommarna fram. Tittade inte så noga men är det så att bommarna verkligen sitter fast och inte går att flytta? Hur gör man då om man har en lite mindre häst? Eller är det så att alla hästar får anpassa sig efter den höjden bommen sitter?
 
Ojdå, att bommarna fram var fasta var inget jag lade märke till. Får nog kolla hur det ser ut med det. Sitter dom i rätt höjd kanske det inte gör så mkt men vad händer om hästenfastnar på nåt sätt så att man skulle behöva flytta på bommen :crazy:
 
Men det verkade som om det fanns panikutlösning från utsidan. Min reaktion var att det inte verkade gå att ändra höjd på bommarna.
 
Min kompis har ett nyare brenderup och det är nog bland de sämsta släpen jag nånsin har sett, det är vingligt och skrangligt, mattan går inte att få riktigt ren och bommarna går inte att höja och sänka!
Enda fördelen är att den är hög, men jag hade helt klart satsat på ett annat släp! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 588
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp