B

**BORTTAGEN**

Hej!

Har ett sto e- Briar. Jag är nu lite nyfiken på om det finns någon som har eller vet något om hur hans avkommor "kan" vara...något luddig :crazy: fråga men säkert är det någon som fattar vad jag menar.

Mitt sto är ca 170 cm och har otroligt snälla o kloka ögon. Hon är självständig och visar gärna upp sig. Trots sin ringa ålder (5 år) så vill hon gärna ta ledarpossitionen, men går undan om än motvilligt när ett äldre sto kommer. Ute i skogen är hon otroligt frammåt och letar gärna "spöken"¨. Blir hon rädd blir hon förstelnad. Hon försöker inte sticka utan står bara blick stilla och hjärtat slår i 190... ;) när hon sedan märker att stubben inte hoppar upp o biter henne i benen, ser hon mest förnärmad ut :D
Har hört att många Briar avkommor har ett fantastiskt psyke, där är jag beredd att hålla med. :bow:

Skulle vara roligt att höra hur era hästar beteer sig och om man kan finna några typdrag hos dem.
Mvh Moon
 
Vi har en liten Briartjej i stallet, en liten nätt dam, fem
år och ca 1.58 hög.
Hon är trevlig att hantera, rör sig lätt och är mkt känslig.
Tyvärr så är ägaren VÄLDIGT nybörjare så hästen får
inte ridas på det sätt som hon behöver..(dvs i form, lära sig balansera sig, grunderna osv)

Men med mycket hjälp kan den bli en riktigt bra tror jag, hoppar riktigt bra, och rör sig ok, ingen "supergång".
 
Vi har en 2,5-årig valack e. Briar. Egen uppfödning som vi nu börjat förbereda för inridning så smått. Dock kommer han behöva mycket tid för att växa och utvecklas i lugn och ro då han är STOR, precis över 170 redan nu, så vi tar det sakta men säkert.

Han är en synnerligen okomplicerad häst, om än försiktig i sin framtoning och med en hel del hyss för sig. Har han tex tråkigt i hagen så tar han helt sonika och plockar ner övertråden med frambenet och kliver sedan ut... :crazy: Fördelen med att vara stor med lååånga ben :smirk: Han är en buse i hagen som gärna svanssurfar på de andra hästarna som låter honom hållas trots att han nu är både ganska gammal och stor...

Han har ett hjärta av guld, intet ont finns i honom :love:! Han är en väldigt lugn och sansad individ, något av en Ferdinand. Gillar dock inte att bli lämnad ensam i hagen - då går han ut...
Han är trots sin storlek ganska kompakt med kort rygg. Just nu är han dock kobent bak efter att ha växt enormt och musklerna inte hängt med, förhoppningsvis (förmodligen) rätar de upp sig vartefter musklerna börjar komma, i övrigt är han välbenat med grova ben och rejäla ledgångar minst sagt.

Han rör sig väldigt bra, med luft, mycket bra takt och balans och gott påskjut. Löshoppat har han bara gjort ett fåtal gånger men efter att han fattat vad han skall göra så har han visat att det finns en hel del hoppning också därinne!

En kanonhäst är han :)
 
Ni som har Briar avkommor hur stora mödrar har ni och hur stora är akommorna?

Vill betäcka mitt sto med antinge Briar eller Parco dock blir det tyvärr inte till våren. I vilket fall är jag intresserad av att veta hur stora avkommorna kan bli. Mitt sto är bara 157cm och jag vill inte ha någon jätte till avkomma (i alla fall inte höjd mässigt). Utan runt 160cm är ölagom.
 
Har en 2-årig val efter Briar o fullblod. Den är stor, jätte trevlig och snäll. Blir säkert runt 170 som färdig, vi ska rida in den nu efter jul. Jag tror den blir trevlig, tempramentet verkar helt ok.
 
Jag har en föllunge hemma efter honom. Mamman är 162 och e. Napoleon - Lester - Chagall. Föllungen är sju månader och jättesnäll! Han är 140 cm hög nu och grov. Blir antagligen stor! Om man jämför med andra avkommor vi har haft blir han säkert minst 170 cm. Stege ;)
Hade en 5 åring e. Briar på inridning förra året och han var 173 ungefär och väldigt grov. Men jättesnäll! Lite klumpig och så men mycket trevlig. Har sett andra avkommmor efter Briar oxå som inte har haft så stora mammor men ändå blivit runt 170. Så jag tror han nedärver lite storlek.
Men har bara hört positivt om Briar avkommor i allmänhet. Hög ridbarhet och snälla!


"Naturen skapar hästen - men tränaren gör hästen" :banana:
 
Hm...hoppas att det inte blir så om jag betäcker med honom. Fast å andra sidan har Aminette nästan bara litet bakom sig...
 
mmm jag vet inte... Sånt är svårt, man vet ju aldrig hur det blir förrän den har kommit ut. Jag trodde inte Walter skulle bli så stor, men nu blev han det så nu får jag leva med det. Nu tänker jag aldrig sälja honom för han är hur go som helst!!
Kanske inte blir så stor om mamman är liten Hoppas... :D
 
Nej jag vet och det är så jobbigt!
Därför funderade jag på Parco. Han lämnar något mindre avkommor. Måste kolla lite Blup. Där borde det ju stå vad han ger för avkommor generellt sett. För det är väl där man kollar är det inte det? :confused:
 
Inte för att försvåra det än mer för dig men mamman till vår 2,5-åring var knappt 160 (stamboksförd som 1.58). Bakom sig hade hon enbart hästar som var max 165 - hingstar inräknade.

Vår kille är nu runt 172 och kommer förmodligen växa en bit till även om han just nu är väldigt ojämn med rumpan runt 5 cm lägre. Skulle tippa på att han slutar på 175-176.

Jag har sett antingen smått eller rejält stor efter Briar men det finns med största sannolikhet en mängd 165-hästar också. Någonting jag noterat är att hingstungarna efter honom oftast är de som är riktigt stora medan stona är de som är små - ingen vetenskaplig undersökning dock utan något jag tänkt på själv...

Förutom storleken (hade planerat en liiite mindre unge :crazy:) så är vi kanonnöjda med vår herre! Han är en okomplicerad pärla med både mycket gång och hopp!
 
:crazy:

Men det är ju bra att de verkar vara så bra allihop efter honom. Har inte hört något "ont" om hans avkommor än, förutom höjden då, men det är ju från min sida.

Ska se om jag inte kan få lite hjälp med statisken på honom, men jag lägger upp en ny tråd om det här inne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp