Bukefalos 28 år!

"brinner" i höselaget

E

eliiun

Hejsan, jag har nyss bytt stall. Där använder dom höselage vilket jag aldrig använt tidigare.
Tillproblemet:
Höselaget blir varmare och varmare julängre in man kommer i balen.
Och det är riktigt hett. Är det inte då höselaget brinner?
Känner inte riktigt för att ge min häst det där. så hon får äta hö nu ist. Enligt stall ägaren är det ingen fara om dte inte mögglat. men vi
inakorderade är lite oroliga för det här.

Vad säger ni?
 
Sv: "brinner" i höselaget

Det ska INTE bli varmt. Då har ju förruttningsprocessen börjat.

Är bunten så redan när ni öppnar den? I såna fall, reklamara. Inte rätt plastat/ hål i plasten.
Om bunten blir så efter ni har öppnat, så väntar ni för länge med att fodra upp den. En öppnad bunt håller inte så länge, speciellt inte nu när det är ganska varmt ute.

Fodra inte med det!
 
Sv: "brinner" i höselaget

Balen JÄSER , inget man ska fodra med, rulla ut den på gödselstacken i stället och ge hästen din hö.
Det är troligtvis för varmt och balen börjar då att jäsa när den inte förbrukas nog snabbt i värmen. Vänta m ensilaget ett par veckor till.
 
Sv: "brinner" i höselaget

Nej nej jag skulle aldrig ge min häst det.
hon får käka hör tillsvidare.

Men Stallägaren är pront besluten om att det inte är så farligt så jag var bara tvunegn att kolla läget om det var jag som fått det där om bakfoten eller så. men¨det hade jag inte.


Tack för hjälpen:)
 
Sv: "brinner" i höselaget

När jag öppnade min så öppnade jag till slut hela och lade ut det på skullen. Om man vänder lite på det varje dag så torkar det istället för att ruttna. Det hade hunnit bli lite varmt innan jag fick ut allt, men det svalnade av och torkade. Luktar fint. Då kan man rädda hösilaget och slipper slänga... Fast det funkar ju bara om man har en torr plats att torka det på :).
 
Sv: "brinner" i höselaget

På gården där min häst står finns två stall, båda stallarna använder hösillage.
Det andra stallet (där min häst int estår) fick en bal som blev såhär varm. De rullade upp den så den låg luftigt och så använde de den iaf. Vet inte alls om man kan göra så eller bör slänga den. Jag personligen hade nog hellre slängt den, eller reklamerat den.
 
Sv: "brinner" i höselaget

Men även om man "fluffar upp" hösilaget som du beskriver, så har processen startat, hösilaget möglar men du ser inte möglet.
Metoden är inte att rekommendera.

Immer
 
Sv: "brinner" i höselaget

Men det luktar ju inte dåligt, är det fortfarande "farligt" att fodra med det då?
/en-som-alltid-går-efter-luktsinnet
 
Sv: "brinner" i höselaget

Öppnar man en ensilagebal så är det i första hand jästsvampar som börjar växa och detta startar en försämring av grovfodret.
 
Sv: "brinner" i höselaget

Så här skriver C Muller

Det kan vara svårt att upptäcka mykotoxiner i foder eftersom de inte alltid förekommer
samtidigt med själva mögelsvampen. Mögel i fodret behöver inte innebära att det finns
toxiner, och synbart mögelfritt foder behöver inte betyda att fodret är toxinfritt. Några
kännetecken kan dock vara att fodret klumpar sig i kakor, mögellukt, värmeutveckling, mörk
färg eller visuell mögeltillväxt. Djur som fått i sig mykotoxiner ser ofta undernärda och
parasitangripna ut, samt är svåra att få i god kondition igen trots en väl sammansatt foderstat
och/eller terapeutisk behandling (Whitlow, 1993).
 
Sv: "brinner" i höselaget

Det är inget att fodra med som regel och dessutom ska man vara försiktig så att det inte tar eld!
Ska man öppna en storbal nu så måste man rulla ut den där det är torrt och sedan lufta och röra i det flera gånger om dagen så att det torkar.
 
Sv: "brinner" i höselaget

Balen ska kasseras omedelbums!

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 243
Senast: Juli0a
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 617
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 511
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp