Brodda inför tävling??

V

virregirl19

I helgen ska jag på en lokal/regional hopptävling som anordnas på gräsbana. Skulle behöva lite tips nu inför tävling, då jag aldrig tidigare har tävlat på gräs. Frågan är: Ska jag brodda hemma med gräsbroddar innan jag lastar o åker på morgonen??? (vet att den kan va riskabelt med broddar i transporten) Vore ändå knasigt o ställa sig o brodda på tävlingsplatsen....lr? Ska starta 1 m lokalt (fm) & 1.10 m regionalt (em), så då behövs ju en vet.bestikning genomgås...kan hon ha broddarna på då??? Tack på för hand!!! :)
 
så länge du har en häst som kan stå någelunda stilla en stund tycker jag du ska brodda på plats, men gör rent hålen och fixa allt sånt hemma samt stoppa gärna i lite bomull för att förenkla på tävlingsplatsen. Förstår inte vad som skulle vara knasigt att brodda på plats, nästan alla andra gör det. Men om man har en häst som inte kan stå stilla en sekund så kan det vara bäst att göra det hemma.

Broddarna kan vara på vid vet.besiktningen vad jag vet. Ingen som sagt något till mig.
 
hmm... har du en häst som står helt stilla i transporten och du har REJÄLA skydd så skulle jag nog brodda hemma för det kan ganska jäkligt med dessa broddhål...
 
Jag brukar gäna och göra färdigt och sätta i blindbrodd kvällen innan om jag ska tävla på gräs.

Rekommenderar verkligen blindbrodd då de bara är att skruva ur och direkt i med gräsbrodden. De är så små och platta så hästen kan knappast göra sig illa på en blindbrodd.
 
Måste bar alägga till en fråga :crazy:

Om man skulle tävla på gräs, har en häst som inte står still i transporten, och som ibland kastar sig ut, och när man har den på tävlingsplatsen är det nästan omöjligt att hålla den stilla..
Va sjutton gör man i det fallet?

Enda möjligheten skulle ju vara att da med sig en kompis till hästen, men om ja skulle tävla på gräs så skulle det ju förmodligen vara en storhästtävling o det är bara ponnyer här som tävlar typ.. :crazy:
om ni förstår min fråga? :p
 
Då är det nog tyvärr bara att endera lära hästen att stå still på tävlngsplatsen eller att undvika tävlingar på gräs. Har, liksom du, svårt att se några andra alternativ.

Till trådskaparen. Jag håller med de andra, gänga upp hålen hemma och stoppa i papper/bomull/plugg och brodda sedan på plats.
Ska du möjligen till ERF?
 
om du inte får hästen att stå still på tävlingsplatsen skulle jag brodda hemma och ha på rejäla skydd samt boots som skyddar för balltramp. Alltså typ som man har när man transporterar på vintern med broddar, eller iaf jag har.
 
Jag håller med dom andra..... Brodda hemma med gräsbrodd skulle jag aldrig göra, känns för riskabelt, men om man har en häst som int kan stä stilla har man la inte så många val....Jag har blindbroddar som man kan sätta i hemma, funkar utmärkt! :banana:
 
Jag har tänkt på det att (jag i af) började använda boots när jag hade gräsbroddar och satte på dom på tävlingsplatsen. Sen kom jag på att jag jag hoppar ju med broddar på vintern och åker transport så varför börja med sånt bara för att det är gräsbroddar?
 
Jag , precis som flera stycken har sagt, gängar och skruvar i blindbrodd kvällen innan och byter sedan till gräsbrodd på tävlingsplatsen. Skulle aldrig åka med gräsbrodd i transporten, pga skaderisken och skadorna som kan bli i mattan i transporten
 

Liknande trådar

Hoppning I helgen skall jag på hopptävling där framridningen sker på gräsbana och framhoppningen och tävlingen hålls på paddexbana. Med tanke på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Habina
·
Tävling Jag ska åka på min första tävling med längre resväg. Så jag sitter nu och funderar över hur tidigt man kan komma fram :D Känns lite dumt...
Svar
13
· Visningar
1 722
Senast: Nominous
·
Tävling hästen min är svår lastad men går åtminstone in i transporten nu och åker bra, allt går bra när vi last tränar då jag är lugn och inte...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp