Bukefalos 28 år!

Bröllopsgåva - hur mycket?

Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Alltså, det är lite svårt att förklara när man inte är helt insatt i situationen. Men det var mycket i parets attityd som gjorde det hela. Det var lite bridezilla-varning över det hela. Och de uppskattade faktiskt gesten!
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Intressant! Undrar vad den skillnaden beror på, jag tycker att jag relativt ofta (minst en gång om året, företrädesvis på julen...) får saker som bara hamnar i en låda, räknar jag övriga familjen också (särskilt barnen) så blir det flera gånger om året. Antingen för att det är saker som kan vara fina men som vi aldrig använder eller för att de inte funkar ihop med annat vi har, alternativt att vi redan har något liknande. Är det så att du använder saker du inte gillar för att du har fått dem i present?
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Det beror väl helt enkelt på hur stor kretsen är där presenter/julklappar ges? Ju mindre krets, desto större chans att man får sånt man gillar eftersom givarna känner en.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Vilka får du de där presenterna av?

Dina föräldrar, dina syskon, dina svärföräldrar, din mans ingifta fastrar?

Jag får bara presenter av mina föräldrar, min man och min son ett vanligt år (förutom gäster som har med sig gå bort-presenter, oftast vin eller blommor, ibland tex en bit god parmesanost).

Det motsvarar också väl vilka jag ger presenter till, förutom att det kan bli någon insamling på jobbet el dyl. Senast jag fick insamlingspresent på jobbet var det helt perfekt: flera flaskor Amarone och ett generöst tilltaget presentkort på en ekologisk livsmedelsbutik där jag köpte goda ostar, havtornsmarmelad och andra lyxprodukter. (Jag fick även ett sällskapsspel som är en av jobbets profilprodukter, men jag lyckades diskret få byta det mot en annan av profilprodukterna som jag hellre ville ha.)
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag tycker att det mest handlar om mina äldre släktingars övervintrade idéer av gåvor och gåvosituationer. Jag eller barnen kan få saker som souvenirer (och då menar jag klassiska souvenirer, typ en pärlburk eller keramiksak) från långresor, bra-att-ha-grejer som de har över (som jag inte tycker är bra att ha, tex en ställning att lägga slevar på vid spisen), sånt-som-går-åt-grejer som inte alls går åt särskilt mycket hos mig (typ flerpack av grillfolie som de passat på att köpa när de ändå köpte till sig själva). :crazy:

Utöver detta kan det vara diverse som jag helst väljer själv, allt från mascaror till mössor.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

KL

Man behöver ju inte ge pengar bara för att brudparet önskar sig det. det är ju trots allt en önskan ;)

När vi var på bröllop förra året så önskades det pengar till Bröllopsresan vilket vi inte var så sugna på att ge. Inte av principskäl eller ngt sådant utan mest för att vi tyckte det var tråkigt. Åh andra sidan försåtr jag att folk inte vill ha en massa onödiga prylar.

Vi köpte en korg, piknickfilt och lite fin dricka, fina kex, glas etc. Helt enkelt en lyxpiknick. Nu blev detta väldigt lyckat just för att brudparet är riktiga naturmänniskor som älskar mat men poängen är att man kan säkert hitta på ngt annat om man nu inte vill ge pengar.

Vi gifter oss i höst och kommer inte önska oss pengar (får vi det av ngn så är det givetvis välkommet ändå). Däremot så vet vi av erfarenhet att en hel del av våra släktingar är urusla på presenter (så till den grad att det är bättre att de struntar i det) och eftersom vi håller på att helrenovera vårt hus så kommer vi skriva en önskelista med vettiga saker. Det är givetvis fritt fram för egna initiativ men för dem som kommer med porslinsfigurer så kan det vara bra att ha ngt annat alternativ de kan lägga slantarna på.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Det beror väl helt enkelt på hur stor kretsen är där presenter/julklappar ges? Ju mindre krets, desto större chans att man får sånt man gillar eftersom givarna känner en.

Det är absolut inte säkert. Sämtsa gåvogivaren som finns är min mor tex då hon köper saker som hon hade velat ha :up: Mina systrar och bröder brukar panikköpa tror jag och då blir det skit. Det här med att tänka efter och fundera vem som ska få det är inte riktigt deras grej tror jag. Pappa är bäst på att ge presenter. Numera ger han bara presentkort och då från affärer som han vet att man handlar i. Att jag får presentkort på MQ varje år från honom gör liksom inget för det används ju åtminstone. Nu när vi renoverar så får vi verktyg som vi lånat ofta av honom (alltså inte hans men likadana).
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

I TS hade man ju önskat sig pengar. Hade det varit kuvertavgift hade det ju inte varit något problem för ts att förstå hur mycket hon förväntades bidra med.



Och jag tycker att något sådan (eller liknande forumulering) är väldigt konstig Ungefär som att "jag förväntar mig att få presenter men eftersom jag inte vill ha några onödiga saker men är väldigt intresserad av värdet så kan ni sätta in motsvarande värde på mitt konto". Och nu menar jag när folk önskar sig "pengar". Inte bidrag till en viss sak.

Fast om folk mest är intresserade att på enklast möjliga vis föra över ett visst värde till mottagaren, och inte bryr sig ett dugg om vad eller hur, ja då förstår jag att man tycker ett kontonummer är bra och praktiskt.

Det har ju inte med vad som är en enkel present att fixa att göra utan att det på ett enkelt sätt försäkrar mig om att personen får vad den önskar mest.

Jag tycker det är bra mycket värre med alla dessa personer som har en massa villkor med sin gåva. Jag ger dig pengar bara om det går till...... Jag ger dig pengar bara om du tjänar max....... Osv.

När har det blivit okej att som gäst på en fest ställa villkor på sin gåva? Vad har jag som gäst med att göra hur värden använder sin gåva?

Om pengarna går till en resa eller en räkning är inte viktigt. Det viktiga är väl ändå att min gåva gör någon form av nytta? Skulle det nu vara så att värden för fästen spelar bort pengarna så är det också helt okej. Förhoppningsvis har personen i alla fall haft roligt för pengarna i så fall.

Varför skall jag som gäst ha några villkor för min gåva. Faktum är att jag tycker det är lite fräckt.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Alltså, det är lite svårt att förklara när man inte är helt insatt i situationen. Men det var mycket i parets attityd som gjorde det hela. Det var lite bridezilla-varning över det hela. Och de uppskattade faktiskt gesten!
Fast är det inte bättre att låta bli att gå då alternativt ge en helt annan present än att försöka uppfostra brudparet genom att villkora gåvan?

Jag hade inte ens tagit emot något sådant. Tur att de inte tog illa upp i alla fall!
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Vi är inga nära vänner till brudparet utan vi möts en gång/år och enstaka chattar via fb. Jag blev väldigt överraskad när inbjudan dök upp fast det känns roligt att ha fått den :). Jag skulle placera oss någonstans i "ytlig kompis" fack.
.

Är det ett bröllop du känner att du gärna vill åka till?
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

När ett par NÄRA vänner till oss gifte sig för nåt år sedan så gav vi 500:- som gåva. Det tyckte vi de förtjänade för de är verkligt trevliga och justa vänner.

Men om det var mer avlägsna bekanta så kanske 200:- är rimligt. Det motsvarar ju på ett ungefär att bjuda någon på enklare lunch/middag.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Mina äldre släktingar är ganska långt ifrån dina må jag säga.
Jag får jättefina saker av mina föräldrar och svärföräldrar (som är de äldre släktingar jag har kvar). När jag fyllde 50 så fick jag silverljusstakar av min mamma som min mormor också fick när hon fyllde 50. Jag blev jätteglad, de är både vackra och har ett stort affektionsvärde för mig. Normalt så brukar jag få extremt praktiska saker av mina föräldrar.

Sen är jag nog sådan att de flesta saker inte är så viktigt att jag måste välja själv. Jag kan knappt komma på vad jag absolut känner att jag måste välja själv för att det ska bli rätt.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jo, det hade troligen varit bättre. Problemet var att de verkligen uttryckte agg i förväg mot de gäster som de visste skulle komma med gåvor, samt under festen så vägrade brudgummen öppna de gåvor som getts eftersom de var oönskade. Enormt oförskämt hela alltet!
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

:eek: Fruktansvärt oförskämt! :eek:
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Och nej, vi umgås inte alls lika mycket med dem sen dess. Det känns som inte riktigt rätt på nåt vänster.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Det beror väl helt enkelt på hur stor kretsen är där presenter/julklappar ges? Ju mindre krets, desto större chans att man får sånt man gillar eftersom givarna känner en.

Nåja. Liten krets är inte nödvändigtvis synonymt med att givarna känner en. Förrförra julen(eller när det nu var) fick jag en mössa av min pappa. Den har redan figurerat i en tråd här som handlade om värsta presenten. Han tyckte den var fin och blev uppriktigt sårad över att jag aldrig använde den. Typiskt exempel på en kombination av att försöka föra över sin smak på någon annan och att tro att man känner någon bättre än man gör. Tur att jag är van och gillar honom ändå. :D

mimysse_zpscac1d2dd.jpg
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Själv duckar jag lite för att arrangera den typen av fester för att slippa denna problematik så jag har aldrig haft önskelistor i vuxen ålder, men hur ska man göra annars rent praktiskt? Folk tycker ofta att det "hör till" att ge en present, jag har aldrig varit med om att det har funkat att helt avsäga sig presenter, folk lyssnar inte på det. Alternativet är att man tar emot presenterna som man får och sedan säljer dem vidare, om man inte vill ha ytterligare en hyllvärmare eller utfyllnad på vinden. Om jag minns rätt är du rätt duktig på att rensa och är inte sentimental över gamla grejer, hur gör du? Är det möjligt att undvika att få och behöva ta hand om saker man inte vill ha?

Folk verkar oroa sig så himla mycket nu för att få saker som inte är perfekta. Jättekonstigt. Folk verkar också ha det perfekta kompletta bohaget, också konstigt.

Hur dålig smak är man rädd att släkten ska ha egentligen? Serveringsfat är dessutom stapelbara. Vi fick en del prylar, bara ett par enstaka var lätt oanvändbara, de står inne i ett skåp, vi kan offra de kvadratcentimetrarna, det kommer säkert något tillfälle då de passar.

Det är så "fint" numera att avsky saker och prylar och förakta vännernas förmåga att köpa presenter. Snart blir jag också tvungen att skriva den hatade raden "jag har allt jag behöver blabla" om presenter varteviga gång jag vill bjuda ngn på bullar när jag fyller år istället för att bara strunta i att alls nämna presenter, vilket jag tycker är det normala (då kan folk ta med en ananas för 20 kr om de vill, eller strunta i present eller ta med det man hittade som var kul och verkade passa.).
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

. Sämtsa gåvogivaren som finns är min mor tex då hon köper saker som hon hade velat ha :up:

Perfekt! Du slipper köpa något när det är dags att ge henne en present - och blir av med saken utan att slänga den. Vinn-vinn;)

. Förrförra julen(eller när det nu var) fick jag en mössa av min pappa. Den har redan figurerat i en tråd här som handlade om värsta presenten. Han tyckte den var fin och blev uppriktigt sårad över att jag aldrig använde den.

Men du är ju jättefin i den:D

Om min pappa hade valt en mössa åt mig efter sin egen smak skulle jag bli jätterörd. Faktiskt:love:
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Folk verkar oroa sig så himla mycket nu för att få saker som inte är perfekta. Jättekonstigt.

Jag håller faktiskt med dig. Hur fel kan det bli, liksom?

Jag har då och då fått små dukar som min åldriga mamma köpt (jag använder inte smådukar överhuvudtaget). Men de är valda med sådan omsorg, även om de skriker mot min smak så har mamma strävat efter något som hon tycker representerar mig. Och det är så himla rart att jag blivit jätteglad och hittat ställen där jag kan använda dukarna.

Ibland kan man se till tanken bakom, kan jag nog tycka. Hur personlig är Alessis citruspress?
 
Senast ändrad:
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Ja, jag tycker inte att den förändrar något. Logiken haltar betänkligt, varför skulle det vara bättre att de lägger pengar på garderober än på att reparera en mögelskada, garderoberna kommer de ju heller inte att ta med när de flyttar? Varför inte låta dem avgöra själva vad de bäst behöver för tillfället?

Tycker ni krånglar till det och tänker som om det inte var vänner emellan. Vet man att man kan göra så och gör det som en extra gullig grej för att göra dagen och presenten mer speciell och kul, varför vara tråkig och klaga. Det är väl klart att det inte är en present att ge -vem som helst, logiskt, artigt, kallt och med strikt leveranskod. Det är en typ av sak man ger en kär vän (En vän som vet att det är bara och ringa och säga -nej men äh, kan ni inte bara ge mig koden.).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp