Bukefalos 28 år!

Bröstförstoring

Ursäkta men vart har jag skrivit att jag förväntar mig det av andra? Vad folk lägger pengar på är helt upp till dem och vad de prioriterar och tycker är viktigt i sitt liv. Men att något som inte är eller ska räknas som en fysiskt fel ska korrigeras med pengar från landstinget tycker JAG inte känns rätt.

I vissa länder klassas det dock som en missbildning att vara platt som kvinna, så nog är det ett "fysiskt fel". Men det klassas kanske inte som det i Sverige.

Fast det är rätt enkelt, lika enkelt som att få tunga droger utskrivna. Vilket inte alls är svårt om man vet vilka rutor man ska kryssa i. Bara att googla sömnsvårigheter eller ångest och sen köra på beskrivningen av dem så får du utskrivet benzo på någon vecka.

Vad baserar du detta på? Har själv varit i depressionsträsket med ordentliga sömnrubbningar, paniksyndrom och ångest och annat skit och det var antidepressivt och samtalskontakt som erbjöds som hjälp. Tror faktiskt inte alls att läkare skriver ut starka mediciner hur som helst.
 
I vissa länder klassas det dock som en missbildning att vara platt som kvinna, så nog är det ett "fysiskt fel". Men det klassas kanske inte som det i Sverige.



Vad baserar du detta på? Har själv varit i depressionsträsket med ordentliga sömnrubbningar, paniksyndrom och ångest och annat skit och det var antidepressivt och samtalskontakt som erbjöds som hjälp. Tror faktiskt inte alls att läkare skriver ut starka mediciner hur som helst.

Jobbat och bott med missbrukare, samt att min syster som är socionom och jobbar på en alkohol och drog mottagning har samma erfarenhet. Hon gjorde sin c-uppsats om hur psykofarmaka är en inkörsport bla och hur många missbrukare just är missbrukare som tar "lagliga droger"
Så baserar det på olika studier, samt personlig erfarenhet.
Sen var du troligtvis ärlig med din problematik :) hoppas jag iaf och det var nog därför du fick den hjälp du fick.
Man behöver inte vara ärlig, psykologer kan inte läsa tankar. Vet många som t ex säger sig ha adhd symptom för att få ritalin utskrivet för att de sen kan sälja det för hyfsat pris och på så sätt finansiera sitt missbruk av olagliga substanser. Dessa personer har dock inte adhd utan har bara gjort lite efterforskning på va de vanligaste symtom är. Tester via dator (som testar ens koncentrationsförmåga genom att mäta hur många gånger dina ögon släpper fokus på dator skärmen du sitter framför) är lätta att fuska sig genom. Depression och ångest är igen super lätt att "fejka"
Finns dem som går så långt att de gör ett "självmordsförsök" (inom citationstecken för att de har räknat ut att de inte kommer dö av dosen/handlingen) för att stärka läkarnas misstanke om t ex då svår ångestproblematik (därman får benzo utskrivet t ex). Detta har de senare i behandling mot sitt missbruk erkänt. Ett avsnitt i kalla fakta tog upp problematiken lite faktiskt. Där en kille dömd för flera brott (50 tal narkotika brott?) som fick benzo och andra starka droger utskrivet av läkare. Man tycker att de inte bör skriva ut starka droger som är beroendeframkallande till personer med en tydligt problematik med droger. Men det sker alltså. I mycket större omfattning än vad man tror.
Läskigt att tänka på hur många rattonyktra som är ute på vägarna, tror kalla fakta sa något om 12 stycken i minuten i rusningstrafiken i Stockholm. Dessutom finns de troligtvis 3-4 till i minuten som är rattonyktra men endast på "lagliga droger" men minst lika farliga på för det.

Väldigt sidospår nu ja! Men man kan helt klart utnyttja systemet om man vill. Lika så för att få operationer, frågan är om man är samvetslös nog.

Står kvar vid min åsikt om att man får ABSOLUT ändra och operera saker man inte trivs med. Som jag skrev i mitt första inlägg till ts så tycker jag dock man ska överväga riskerna då alla operationer inte blir lyckade och vissa till och med dör under operation, ja även här i Sverige. Men skrev aldrig att ts absolut inte skulle göra det pga etiska skäl och att det på något vis skulle vara fel/fult/dåligt och att hon eller någon annan som inte trivs med små/stora/ojämna bröst eller annan kroppsdel inte ska ändra det om de vill. Klart alla ska göra vad dem vill för att trivas, man har bara ett liv!
MEN
Sår också kvar vid min åsikt att landstinget inte ska gå in och ekonomiskt stödja operationer som endast görs pga estetiska skäl. Så vidare det inte handlar om ett fysiskt fel eller fysiskt sjukdom. För JAG (pratar bara för mig själv, ingen grupp av människor som är emot att landstinget stödjer skönhetsoperationer) tycker det sänder fel signaler.
Jag personligen är numera redo att "lida" för att jag kanske ska kunna ändra någons liv, räcker med att en person kanske blir mer accepterande av sig själv för att jag ska tycka att det är värt alla blickar och kommentarer för min del. För det får mig att må bättre som person än vad någon operation kan göra! Men för andra är det bevisligen inte så och det är inget som helst fel med det.
Jag offrar den där goda gräddglassen för att inte stödja köttindustrin som är en av våra största miljöfaror.
Jag cyklar i snöslask och bitande kyla istället för att köra.
Jag gör det hellre obekvämt för mig fysiskt och till viss del psykiskt för jag vinner på det i längden när jag kan må bra över vem jag är istället för hur jag ser ut. Men det är jag helt enkelt.
Man får och är inte mindre värd för att man kanske vill göra sitt liv så bekvämt som möjligt. Äta den där goda köttbiten och korrigera sitt yttre för att vara mer bekväm med det. Man är bara annorlunda från mig, inget fel med det.


Men jag tycker inte statliga pengar ska gå till att stödja folks vanföreställningar.
Men vill de jobba för att nå sitt mål om att ha råd med att operera brösten om några år. För all del gör det om du kommer må bättre!
 
Undrar också vart jag skriver att folk ska tvingas leva med något det inte trivs med? Vad man lägger sina pengar på är upp till var och en,men tycker inte det ska stödjas ekonomiskt av landstinget då det sänder fel signaler enligt MIG.

Okej, så du är inte emot operation för att folk ska slippa må dåligt om inte annan hjälp hjälper om personerna tillhör de resursstarka personerna i vårt samhälle, men annars kan de gott få må dåligt? Sympatiskt.

Spinner vidare, handlar alltså inte om detta specifikt utan generell psykisk ohälsa.

Jag tycker att psykisk smärta värderas lite för lite generellt i vårt samhälle, psykisk sjukdom räknas inte som riktig sjukdom utan då är det bara att bita ihop, även fast psykisk sjukdom kan vara lika dödlig som en fysisk sjukdom.
 
Okej, så du är inte emot operation för att folk ska slippa må dåligt om inte annan hjälp hjälper om personerna tillhör de resursstarka personerna i vårt samhälle, men annars kan de gott få må dåligt? Sympatiskt.
Fast nä, i princip är det väl inte ett märkligt resonemang från notlikei? Det finns massa plastikoperationer som jag tycker att det är helt ok att göra utan att jag för den sakens skull tycker att landstinget ska bekosta dem?
 
Jobbat och bott med missbrukare, samt att min syster som är socionom och jobbar på en alkohol och drog mottagning har samma erfarenhet. Hon gjorde sin c-uppsats om hur psykofarmaka är en inkörsport bla och hur många missbrukare just är missbrukare som tar "lagliga droger"
Så baserar det på olika studier, samt personlig erfarenhet.
Sen var du troligtvis ärlig med din problematik :) hoppas jag iaf och det var nog därför du fick den hjälp du fick.
Man behöver inte vara ärlig, psykologer kan inte läsa tankar. Vet många som t ex säger sig ha adhd symptom för att få ritalin utskrivet för att de sen kan sälja det för hyfsat pris och på så sätt finansiera sitt missbruk av olagliga substanser. Dessa personer har dock inte adhd utan har bara gjort lite efterforskning på va de vanligaste symtom är. Tester via dator (som testar ens koncentrationsförmåga genom att mäta hur många gånger dina ögon släpper fokus på dator skärmen du sitter framför) är lätta att fuska sig genom. Depression och ångest är igen super lätt att "fejka"
Finns dem som går så långt att de gör ett "självmordsförsök" (inom citationstecken för att de har räknat ut att de inte kommer dö av dosen/handlingen) för att stärka läkarnas misstanke om t ex då svår ångestproblematik (därman får benzo utskrivet t ex). Detta har de senare i behandling mot sitt missbruk erkänt. Ett avsnitt i kalla fakta tog upp problematiken lite faktiskt. Där en kille dömd för flera brott (50 tal narkotika brott?) som fick benzo och andra starka droger utskrivet av läkare. Man tycker att de inte bör skriva ut starka droger som är beroendeframkallande till personer med en tydligt problematik med droger. Men det sker alltså. I mycket större omfattning än vad man tror.
Läskigt att tänka på hur många rattonyktra som är ute på vägarna, tror kalla fakta sa något om 12 stycken i minuten i rusningstrafiken i Stockholm. Dessutom finns de troligtvis 3-4 till i minuten som är rattonyktra men endast på "lagliga droger" men minst lika farliga på för det.

Måhända att antalet oärliga människor är stort, men jag tycker inte att det är rätt att ge just dessa såpass stor plats att det ska gå ut över de som faktiskt mår dåligt och skulle må bättre av hjälpen som finns till hands.

MEN
Sår också kvar vid min åsikt att landstinget inte ska gå in och ekonomiskt stödja operationer som endast görs pga estetiska skäl. Så vidare det inte handlar om ett fysiskt fel eller fysiskt sjukdom.

Och du anser att du har rätt att avgöra vad som är ett fysiskt fel?
 
Fast nä, i princip är det väl inte ett märkligt resonemang från notlikei? Det finns massa plastikoperationer som jag tycker att det är helt ok att göra utan att jag för den sakens skull tycker att landstinget ska bekosta dem?

Fast när vi talar om personer som mår dåligt av något som gör att de fysiskt sticker ut från normen (dvs folk tittar och pekar när de går ut) och de testat allt men inte kan må bra, då tycker jag att det är osympatiskt att tycka att endast de resursstarka i samhället ska få hjälp till att må bra och att de som har sämre förutsättningr ska få fortsätta må dåligt.
 
Fast när vi talar om personer som mår dåligt av något som gör att de fysiskt sticker ut från normen (dvs folk tittar och pekar när de går ut)
Jag visste inte att vi pratade specifikt om "peka och titta" utan endast om att man inte mår så bra över nåt. Väldigt små eller obefintliga bröst är knappast något som får folk att peka på stan, inte heller en väldigt stor näsa. Man kan ändå må väldigt dåligt över dem. Precis som att man kan må jättedåligt över sina bröst fastän de är fullkomligt normalstora, helt enkelt för att man vill ha större. Ska landstinget betala även det?
 
Jag visste inte att vi pratade specifikt om "peka och titta" utan endast om att man inte mår så bra över nåt. Väldigt små eller obefintliga bröst är knappast något som får folk att peka på stan, inte heller en väldigt stor näsa. Man kan ändå må väldigt dåligt över dem. Precis som att man kan må jättedåligt över sina bröst fastän de är fullkomligt normalstora, helt enkelt för att man vill ha större. Ska landstinget betala även det?

Jag tänker att om någon inte har bröst alls kan det definitivt vara så att folk tittar tex på badhus, om en går i linne sommartid, eller att en felkönas etc. Exemplet som var uppe här i början av diskussionen var ett stort födelsemärke i ansiktet som bade fått kommentarer och att bäraren upplever att det är där folk fäster blicken, och mår dåligt över. Nu är jag ingen expert, men tror att om en finns inom normalspektrat kommer samtalshjälp förmodligen att hjälpa? Men jag tänker att behandlande läkare förmodligen kan bedöma vad som hjälper personen bäst.
 
@niphredil Kanske överreagerar eftersom resonemanget från @NotlikeI säger att transpersoner inte ska få hjälp de heller, eftersom de definitivt stämmer in på att de inte har ett fysiskt fel eller fysisk sjukdom, trots att de lever i ett livshotande tillstånd om de inte får hjälp med en könskorrigering. Men du kanske har det som undantag från ditt resonemang @NotlikeI? :)
 
Jag tänker att om någon inte har bröst alls kan det definitivt vara så att folk tittar tex på badhus, om en går i linne sommartid, eller att en felkönas etc.
Jag tycker att man ska akta sig för att argumentera för att tjejer med väldigt små eller inga bröst alls ska få operation betald eftersom det förmodligen stärker känslan hos tjejer, med små bröst, att detta är något de bör få göra nåt åt eftersom det är åh så allvarligt och uppseendeväckande. Att man skulle felkönas enkom pga små bröst känns märkligt, likaså att folk skulle stirra om man gick med linne.

Jag tycker frågan om vem som ska få vad betalat är väldigt svår faktiskt och ingenting jag kan säga egentligen bu eller bä om. Jag förstår er som argumenterar för att om man mår dåligt bör man få det betalt (borde tandställningar betalas åt vuxna då? Tandblekningar? Bröstoperationer för normaltuttade folk? näsoperation åt mig?) samtidigt som jag kan tycka att det är lite smått problematiskt.

Jag för min del blandar överhuvudtaget inte in människor som är födda med fel kön och vill få det korrigerat. Det är för mig en helt annan sak än att må dåligt över en stor näsa.
 
Jag tycker att man ska akta sig för att argumentera för att tjejer med väldigt små eller inga bröst alls ska få operation betald eftersom det förmodligen stärker känslan hos tjejer, med små bröst, att detta är något de bör få göra nåt åt eftersom det är åh så allvarligt och uppseendeväckande. Att man skulle felkönas enkom pga små bröst känns märkligt, likaså att folk skulle stirra om man gick med linne.

Jag tycker frågan om vem som ska få vad betalat är väldigt svår faktiskt och ingenting jag kan säga egentligen bu eller bä om. Jag förstår er som argumenterar för att om man mår dåligt bör man få det betalt (borde tandställningar betalas åt vuxna då? Tandblekningar? Bröstoperationer för normaltuttade folk? näsoperation åt mig?) samtidigt som jag kan tycka att det är lite smått problematiskt.

Jag för min del blandar överhuvudtaget inte in människor som är födda med fel kön och vill få det korrigerat. Det är för mig en helt annan sak än att må dåligt över en stor näsa.

Jag har folk I min närhet som felkönas hyfsat ofta, en för att hon är lång, en annan för kort frisyr, så jag tanker att felköning där det väger in inte vore konstigt. Jag tanker egentligen inte att just bröst är något som ska ha en gräddfil, och argumenterar inte för det, utan gick in i tråden när det börjat gälla mer generellt, ska landstinget betala för operationer för att förbättra folks välmående. Min åsikt i frågan är inte "ja, fler operationer åt alla" utan mer att om det är vad behandlande läkare finner mest lämpligt för patienten när det kommer till utseende som kraftigt avviker från normen så är det nog det. Då förutsätter jag att all annan tillgänglig behandling provats och att det är sista utvägen, inte pga moraliska skäl utan för att det finns risker när det kommer till operation.

Jo, samtidigt argumenteras det i tråden för att alla operationer som inte har en fysisk sjukdom eller defekt som grund ska betalas av personen själv och inte av vården, oavsett hur dåligt folk mår över det. Och då finner inte jag det frågan speciellt konstig att ställa. Men så har jag inte diskuterat någon som mår dåligt over en stor näsa heller, eller ens velat lägga en värdering i om, när eller hur. Bortsett från att jag förutsätter att det, om det sker i landstingets regi, sker efter en läkares bedömning.

(Angående tänder dock är det helt sjukt att de inte räknas som en del av kroppen, jag tycker definitivt att personer som har hål, smärta etc ska kunna få hjälp med det, inte som nu att visa mindre bemedlade faktiskt inte har råd med ett tandläkarbesök. Dock inte för tandblekningar, utan för vanlig vård. :p)
 
Jag för min del blandar överhuvudtaget inte in människor som är födda med fel kön och vill få det korrigerat. Det är för mig en helt annan sak än att må dåligt över en stor näsa.

Men vad är det för skillnad med att anse att man är född med fel kön och att anse att man är född med en halv kvinnokropp? Eller har fel kön inte något med vad personen känner att göra utan en utredning med en massa tester där man kan se att personen är född som ett kön men fått fysiska utseendet av något annat?
Jag är absolut inte insatt i det här med att vara född med fel kön så det här är bara ren undran över hur det går till att fastslå att någon är född med fel kön.
 
Jag har folk I min närhet som felkönas hyfsat ofta, en för att hon är lång, en annan för kort frisyr, så jag tanker att felköning där det väger in inte vore konstigt.
Man blir förmodligen "felkönad" för att man inte är så typiskt feminin. Att man skulle se manlig eller icke-feminin ut pga små bröst köper inte jag. Jag vet hur många småbystade tjejer som helst som definitivt ser ut som tjejer trots små bröst.

Jag tycker sånt här resonemang bara uppmuntrar och göder myten om att om du har för små bröst kommer folk peka och stirra och tro att du är kille. Och så ser ju inte verkligheten ut, hur dåligt man än kan må själv över det.

Angående transpersoner så tycker jag att det bara är fel att dra in det i diskussionen då det inte är en "skönhetsoperation". Det är nåt helt annat.

Angående tänderna: Jag menade specifikt saker som endast är pga estetik. Tandblekningar, tandställning etc. Man kan ju må jättedåligt över sånt också, även om det inte gör ont.
 
Men vad är det för skillnad med att anse att man är född med fel kön och att anse att man är född med en halv kvinnokropp?
Könskorrigering är inte samma sak som en plastikoperation av estetiska skäl. Därför tycker jag inte alls att det ska dras in och jag tycker att det är synd om den här tråden ska mynna ut i massa cis-personer som argumenterar för rätten till att få större bröst betalda av landstinget med motiveringen "men transpersoner då?".
 
Könskorrigering är inte samma sak som en plastikoperation av estetiska skäl. Därför tycker jag inte alls att det ska dras in och jag tycker att det är synd om den här tråden ska mynna ut i massa cis-personer som argumenterar för rätten till att få större bröst betalda av landstinget med motiveringen "men transpersoner då?".

Men du vet ju inte hur personen känner, för eftersom du inte svarade på om det handlar om undersökningar som kan bevisa att man faktiskt är född med fel kön på något vetenskapligt sätt så antar jag att det handlar om att personen känner att den föddes med fel kropp.
Om en kvinna är platt så kanske denne känner sig som en pojke men med ett kvinnligt könsorgan, och inte endast handla om att "jag tycker mina bröst ser för små ut och jag tycker det är fult så jag vill ha större", alltså känna att den har en kropp som är bara till hälften av vad den bör vara. Precis som att en transperson känner att den är född med en kropp som enligt denne är fel. Så varför är endast det ena acceptabelt att korrigera men inte det andra?
 
Men vad är det för skillnad med att anse att man är född med fel kön och att anse att man är född med en halv kvinnokropp?
Alltså "en halv kvinnokropp".... Man är faktiskt inte en halv kvinna bara för att man har små eller obefintliga bröst. :banghead:

Jag vet inte vilken sten den här tråden lever under men åtminstone i modevärlden är det vanligt att kvinnor har platta bröst och ja jag menar platta som i helt platta. Det har säkert att göra med att modeller är smala vilket ts också säger att hon är och också unga vilket ts också är. Nu har tråden blivit till att man ska få större bröst betalda för att man har en "halv kvinnokropp" och nej jag orkar inte.
 
Men du vet ju inte hur personen känner, för eftersom du inte svarade på om det handlar om undersökningar som kan bevisa att man faktiskt är född med fel kön på något vetenskapligt sätt så antar jag att det handlar om att personen känner att den föddes med fel kropp.
Om en kvinna är platt så kanske denne känner sig som en pojke men med ett kvinnligt könsorgan, och inte endast handla om att "jag tycker mina bröst ser för små ut och jag tycker det är fult så jag vill ha större", alltså känna att den har en kropp som är bara till hälften av vad den bör vara. Precis som att en transperson känner att den är född med en kropp som enligt denne är fel. Så varför är endast det ena acceptabelt att korrigera men inte det andra?
Då kan man läsa på om hur olika kvinnokroppar kan se ut så lär man sig något.
 
Alltså "en halv kvinnokropp".... Man är faktiskt inte en halv kvinna bara för att man har små eller obefintliga bröst. :banghead:

Jag vet inte vilken sten den här tråden lever under men åtminstone i modevärlden är det vanligt att kvinnor har platta bröst och ja jag menar platta som i helt platta. Det har säkert att göra med att modeller är smala vilket ts också säger att hon är och också unga vilket ts också är. Nu har tråden blivit till att man ska få större bröst betalda för att man har en "halv kvinnokropp" och nej jag orkar inte.

Skaffar inte transpersoner bröst när de ska genomgå korrigering till att bli kvinna menar du?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 813
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 359
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 635
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp