Bröstförstoring

Då kan man läsa på om hur olika kvinnokroppar kan se ut så lär man sig något.

Tror säkert att du lyckas få de personer som mår extremt dåligt att helt plötsligt må bra genom att säga åt dem att läsa på hur olika kvinnokroppar kan se ut. Tänk om det vore så enkelt med psykologi. Ungefär som att säga till en person med depression att rycka upp sig för alla människor har sina svårigheter.
 
Men du vet ju inte hur personen känner, för eftersom du inte svarade på om det handlar om undersökningar som kan bevisa att man faktiskt är född med fel kön på något vetenskapligt sätt så antar jag att det handlar om att personen känner att den föddes med fel kropp.
Om en kvinna är platt så kanske denne känner sig som en pojke men med ett kvinnligt könsorgan, och inte endast handla om att "jag tycker mina bröst ser för små ut och jag tycker det är fult så jag vill ha större", alltså känna att den har en kropp som är bara till hälften av vad den bör vara. Precis som att en transperson känner att den är född med en kropp som enligt denne är fel. Så varför är endast det ena acceptabelt att korrigera men inte det andra?

Fast alltså, transpersoner "känner" inte bara att de är födda I fel kropp, de mår ofta väldigt dåligt I sin sits, och därför reagerade jag på ett uttalande där det jämställde allt psykiskt lidande som mindre värt. Transpersoner har sjukt mycket högre självmordsstatistik än icke transpersoner, det handlar inte bara om att "inte känna sig" som hemma I sin kropp utan mycket större. Inte för att förminska de med complex, men det är som @niphredil sager en helt annan grej än komplex, och mycket större. Därför ville jag ha ett klargörande från @NotlikeI eftersom uttalandet var som det var.

Man blir förmodligen "felkönad" för att man inte är så typiskt feminin. Att man skulle se manlig eller icke-feminin ut pga små bröst köper inte jag. Jag vet hur många småbystade tjejer som helst som definitivt ser ut som tjejer trots små bröst.

Jag tycker sånt här resonemang bara uppmuntrar och göder myten om att om du har för små bröst kommer folk peka och stirra och tro att du är kille. Och så ser ju inte verkligheten ut, hur dåligt man än kan må själv över det.

Angående transpersoner så tycker jag att det bara är fel att dra in det i diskussionen då det inte är en "skönhetsoperation". Det är nåt helt annat.

Angående tänderna: Jag menade specifikt saker som endast är pga estetik. Tandblekningar, tandställning etc. Man kan ju må jättedåligt över sånt också, även om det inte gör ont.

Ja du har rätt och jag uttryckte mig nog klumpigt, tänkte mer att det kunde vara en faktor om en redan har ett ickefeminint utseende. Menar inte heller att just ickebefintliga bröst ska ha någon särställning, men om läkare finner att det bästa för en patient som har ett utseende som sticker ut från normen är just operation ser inte jag att landstinget ska vägra betala för att det blir bättre om 60 år.

Jo, jag ser på utvecklingen att det var dumt av mig. Ville mest ha svar från den som fällde uttalandet.

Jo, jag förstod att det var det du menade, jag blev bara uppeldad när jag tänkte på hur illa det är när vi har många som lider som faktiskt inte kan göra något eftersom det inte täcks av skyddsnätet.
 
Tror säkert att du lyckas få de personer som mår extremt dåligt att helt plötsligt må bra genom att säga åt dem att läsa på hur olika kvinnokroppar kan se ut. Tänk om det vore så enkelt med psykologi. Ungefär som att säga till en person med depression att rycka upp sig för alla människor har sina svårigheter.
Det finns fakta som man kan ta reda på.

Istället för att köpa samhällets normer.

Att du vill blanda in depression, transpersoner och allt annat än just att samhällets normer säger att en kvinna ska se ut på ett sätt som inte alla kvinnor ser ut på.... vad det beror på vet jag inte och jag ser inte logiken i det.
 
Fast alltså, transpersoner "känner" inte bara att de är födda I fel kropp, de mår ofta väldigt dåligt I sin sits, och därför reagerade jag på ett uttalande där det jämställde allt psykiskt lidande som mindre värt. Transpersoner har sjukt mycket högre självmordsstatistik än icke transpersoner, det handlar inte bara om att "inte känna sig" som hemma I sin kropp utan mycket större. Inte för att förminska de med complex, men det är som @niphredil sager en helt annan grej än komplex, och mycket större. Därför ville jag ha ett klargörande från @NotlikeI eftersom uttalandet var som det var.

Ja som jag sa så är jag inte insatt alls i det här med transpersoner så bad om en förklaring om vad skillnaden är men fick ingen, så då gick jag på mitt eget antagande av vad det kan vara, vilket var att man då känner att kroppen är fel och kan jämföras med känslan som andra med starka komplex över sin kropp har.
Så tack för att du klargjorde lite mer.
 
Var nämnde jag just stora bröst? Suck.
Nej inte alla sätter in inlägg om det var det svaret du var ute efter?

Om jag säger att östrogen brukar ge bröst och att nej inte alla opererar sina bröst för att få en viss acceptabel "kvinnostorlek" på sina bröst när de genomgår behandling räcker det som svar?

Kan vi sluta blanda in transpersoner i den här tråden som handlar om normer och INTE om att vara född som man?

Det är oftast lätt att ta reda på om man är man, är en person osäker kan hen gå till läkare och fråga. Blir svaret "du är kvinna" så innebär det att du fysiskt ÄR kvinna även om du är plattbröstad och inte passar in i normen och då kan du inte hänvisa till att du har en "halv kvinnokropp" eller är "en halv transperson".
 
Det finns fakta som man kan ta reda på.

Istället för att köpa samhällets normer.

Att du vill blanda in depression, transpersoner och allt annat än just att samhällets normer säger att en kvinna ska se ut på ett sätt som inte alla kvinnor ser ut på.... vad det beror på vet jag inte och jag ser inte logiken i det.

Vilken fakta är det som skulle kunna få alla som mår psykiskt dåligt att må bra genom att bara läsa dem?

Jag blandar inte in depression, utan uttalandet du gjorde att det skulle räcka med att säga till en person att "ta reda på fakta om hur en kvinnokropp kan se ut", och det då skulle räcka för att personen skulle trivas med sig själv. Det jämförde jag då med uttalanden som folk faktiskt kan göra mot deprimerade personer där de säger åt dem att rycka upp sig för deras problem är inte värre än någon annans. Precis som om det skulle hjälpa. Och jag tror även du vet att det inte hjälper ett smack varpå jag trodde du skulle förstå min liknelse att det inte räcker med att säga åt en person som mår dåligt i sin kropp att "ta reda på fakta".
Hade det varit så enkelt så hade ju ingen mått dåligt över sin kropp alls.
Och ang transpersoner så hakade jag bara på just för att jag antog att det handlar om att inte trivas i sin kropp för att den inte ser ut som det kön man känner sig som. Och korrigerande av kön är ju accepterat, så då ville jag veta vad skillnaden är varför inte det andra är accepterat att korrigera.
 
Vilken fakta är det som skulle kunna få alla som mår psykiskt dåligt att må bra genom att bara läsa dem?

Jag blandar inte in depression, utan uttalandet du gjorde att det skulle räcka med att säga till en person att "ta reda på fakta om hur en kvinnokropp ska se ut", och det då skulle räcka för att personen skulle trivas med sig själv. Det jämförde jag då med uttalanden som folk faktiskt kan göra mot deprimerade personer där de säger åt dem att rycka upp sig för deras problem är inte värre än någon annans. Precis som om det skulle hjälpa. Och jag tror även du vet att det inte hjälper ett smack varpå jag trodde du skulle förstå min liknelse att det inte räcker med att säga åt en person som mår dåligt i sin kropp att "ta reda på fakta".
Hade det varit så enkelt så hade ju ingen mått dåligt över sin kropp alls.
Och ang transpersoner så hakade jag bara på just för att jag antog att det handlar om att inte trivas i sin kropp för att den inte ser ut som det kön man är född till. Och korrigerande av kön är ju accepterat, så då ville jag veta vad skillnaden är varför inte det andra är accepterat att korrigera.
Med fakta och terapi kan man få hjälp med sin verklighetsuppfattning om samhällets normer har gjort den skev.

Nu hinner jag inte skriva mer just nu men jag kan förklara mer sen om något är oklart.
 
Nej inte alla sätter in inlägg om det var det svaret du var ute efter?

Om jag säger att östrogen brukar ge bröst och att nej inte alla opererar sina bröst för att få en viss acceptabel "kvinnostorlek" på sina bröst när de genomgår behandling räcker det som svar?

Kan vi sluta blanda in transpersoner i den här tråden som handlar om normer och INTE om att vara född som man?

Det är oftast lätt att ta reda på om man är man, är en person osäker kan hen gå till läkare och fråga. Blir svaret "du är kvinna" så innebär det att du fysiskt ÄR kvinna även om du är plattbröstad och inte passar in i normen och då kan du inte hänvisa till att du har en "halv kvinnokropp" eller är "en halv transperson".

Att alla inte skaffar implantat vet jag, men de använder sig utav hormoner. Och jag vet inte vad du anser är en acceptabel kvinnostorlek på bröst, men det känns som att du hakat upp dig på att folk anser de måste vara stora för att det ska räknas och nu handlar det om att från början vara platt som en liten pojke och att man åtminstone vill ha något övht.

Du vill inte att vi ska prata mer om transpersoner men så gör du ett sådant uttalande att det är enkelt att ta reda på om man är en man eller kvinna genom att bara gå till en läkare och fråga och sedan nöja sig med svaret... Menar du alltså i så fall att det finns tester som kan bevisa vilket kön man är född som även om ens kropps utseende visar något annat? Eller hur vet man att man är född som man när man ser ut som en kvinna?
 
Och jag vet inte vad du anser är en acceptabel kvinnostorlek på bröst, men det känns som att du hakat upp dig på att folk anser de måste vara stora för att det ska räknas och nu handlar det om att från början vara platt som en liten pojke och att man åtminstone vill ha något övht.
Det här. DET HÄR. Det här är precis vad jag menar och som jag ruttnar på. Sluta prata sådär! Du lägger ju så jäkla mycket värderingar i det när du skriver sådär. Är jag väldigt plattbröstad så är jag fan inte platt som en liten pojke och det finns ingen anledning att uttrycka sig så. Jesus, gick du runt i skolan och kallade tjejer för plankor också eller?

Genom att uttrycka sig sådär så göder du föreställningen om att man ser ut som en kille/som en liten flicka/som en liten pojke/whatever om man inte har bröst. Du göder föreställningen om att man bör göra något åt sin kropp om den ser ut så. Det är gräsligt ycker jag.
 
Det här. DET HÄR. Det här är precis vad jag menar och som jag ruttnar på. Sluta prata sådär! Du lägger ju så jäkla mycket värderingar i det när du skriver sådär. Är jag väldigt plattbröstad så är jag fan inte platt som en liten pojke och det finns ingen anledning att uttrycka sig så. Jesus, gick du runt i skolan och kallade tjejer för plankor också eller?

Genom att uttrycka sig sådär så göder du föreställningen om att man ser ut som en kille/som en liten flicka/som en liten pojke/whatever om man inte har bröst. Du göder föreställningen om att man bör göra något åt sin kropp om den ser ut så. Det är gräsligt ycker jag.

Nej jag gick inte runt och sa så till andra, det var hur jag själv kände mig hela livet fram tills jag opererade mig, med egna pengar då bör jag väl nämna så ingen kommer och hackar på mig att jag utnyttjat något system.
Hur andra ser ut struntar jag helt och hållet i, faktiskt, men hur jag själv känner mig i min kropp har betydelse för mig och mitt välmående och jag trivdes inte. Platt som en liten pojke är vad jag kan förklara som tydligast hur jag kände mig. Jag kände mig inte kvinnlig någonstans och har haft problem med mobbning i skola och ja, folk har påpekat att jag inte haft några bröst och undrat hur gammal jag är, jag har sett blickar gå från där mina bröst skulle suttit till vänners som var yngre än mig som hade mer och fått kommentaren om att jag inte kan vara äldre än dem.
Vad du tycker om hur jag kände mig bryr jag mig dock inte om, tyck att det är gräsligt om du vill.
 
Att alla inte skaffar implantat vet jag, men de använder sig utav hormoner. Och jag vet inte vad du anser är en acceptabel kvinnostorlek på bröst, men det känns som att du hakat upp dig på att folk anser de måste vara stora för att det ska räknas och nu handlar det om att från början vara platt som en liten pojke och att man åtminstone vill ha något övht.

Du vill inte att vi ska prata mer om transpersoner men så gör du ett sådant uttalande att det är enkelt att ta reda på om man är en man eller kvinna genom att bara gå till en läkare och fråga och sedan nöja sig med svaret... Menar du alltså i så fall att det finns tester som kan bevisa vilket kön man är född som även om ens kropps utseende visar något annat? Eller hur vet man att man är född som man när man ser ut som en kvinna?
Jag skrev att det OFTAST är lätt att ta reda på vilket kön man har FYSISKT. Fysiskt. Kroppsligt. De flesta transpersoner föds med ett visst fysiskt kön som de sedan inte känner sig hemma i. Eller säger du att fysiska kön inte går att avgöra alls?

Om du är född som kvinna fysiskt och vill fortsätta vara kvinna kan du inte bara bestämma dig för att kalla dig en transperson för att du är missnöjd med en kroppsdel ok.
 
Eller säger du att fysiska kön inte går att avgöra alls?

Ja det var precis det jag sa :up:

Om du är född som kvinna fysiskt och vill fortsätta vara kvinna kan du inte bara bestämma dig för att kalla dig en transperson för att du är missnöjd med en kroppsdel ok.

Och jag har även sagt att kvinnor som är missnöjda med sina obefintliga bröst bestämmer sig för att kalla sig transperson :up:

Nej nu orkar jag inte mer i den här tråden :wtf: Bara att inse att folk som aldrig varit i samma sits aldrig kommer att förstå hur det är oavsett hur mycket de som vet hur det är försöker förklara, eller helt ovilliga att förstå av någon anledning.
 
Det här. DET HÄR. Det här är precis vad jag menar och som jag ruttnar på. Sluta prata sådär! Du lägger ju så jäkla mycket värderingar i det när du skriver sådär. Är jag väldigt plattbröstad så är jag fan inte platt som en liten pojke och det finns ingen anledning att uttrycka sig så. Jesus, gick du runt i skolan och kallade tjejer för plankor också eller?

Genom att uttrycka sig sådär så göder du föreställningen om att man ser ut som en kille/som en liten flicka/som en liten pojke/whatever om man inte har bröst. Du göder föreställningen om att man bör göra något åt sin kropp om den ser ut så. Det är gräsligt ycker jag.

Amen to that. Jag har väldigt små bröst, fyller inte ut en a-kupa, och jag tar faktiskt åt mig när folk uttrycker sig som om små bröst är något avvikande och extremt som skulle föranleda att folk stirrar på en. Då är jag ändå närmare 30 år gammal och har för länge sedan släppt tankar om en bröstförstoring, idag ser jag mina små bröst främst som en fördel, men det gör mig inte immun emot antydningar om att jag kanske ändå borde se mig själv som något slags freak of nature.
 
Måhända att antalet oärliga människor är stort, men jag tycker inte att det är rätt att ge just dessa såpass stor plats att det ska gå ut över de som faktiskt mår dåligt och skulle må bättre av hjälpen som finns till hands.



Och du anser att du har rätt att avgöra vad som är ett fysiskt fel?
Nej, jag är inte utbildad läkare.
 
@niphredil Kanske överreagerar eftersom resonemanget från @NotlikeI säger att transpersoner inte ska få hjälp de heller, eftersom de definitivt stämmer in på att de inte har ett fysiskt fel eller fysisk sjukdom, trots att de lever i ett livshotande tillstånd om de inte får hjälp med en könskorrigering. Men du kanske har det som undantag från ditt resonemang @NotlikeI? :)

Stödjer helt att transpersoner ska få kosmetisk hjälp i form av operation då en transkvinna med manliga könsdelar mm är ju ett fysiskt fel. Så nu tolkade du nog lite väl fritt.
Hade jag varit man hade ju min kropp varit fysiskt fel, nu har jag turen att vara kvinna i en kvinnokropp från början.
 
Ju mer jag förljer den här tråden i tysthet märker jag att jag, troligen är det där undantaget som bekräftar regeln.
Jag har själv nästintill obefintliga bröst, men har aldrig tagit illa upp av att någon sagt planka eller dylikt. Kanske har att göra med att jag aldrig gillat mina bröst och tycker de är i vägen trots att de är små? Annars vet jag inte varför.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 796
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 229
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 611
Senast: Tofs
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp