Brukar ni ha täcken på era hundar?

Lillefrun

Trådstartare
Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och jag vet att min ras och liknande är rätt extrema jämfört med många andra men börjat fundera extra nu när jag börjat kika mer på Tollare som är så annorlunda mot mina kineser.

Har era kläder och när har dom det?

Mina har regntäcke oavsett årstid om det regnar. Även om det är på sommaren så får dom ha tunna regntäcken för om dom blir väldigt blöta så kommer dom börja frysa. Sen övergår vi till lätt fodrade täcken, sen till dom varmaste täcken jag lyckats hitta och när det är väldigt,väldigt kallt kan dom få ha en rejäl overall. Dom har också skor på sig på vintern. Det började jag med förra året och det visade sig vara väldigt bra. Knappt dom ville gå utan när dom vant sig och när jag tyckte att dom inte behövdes längre.

Jag måste ha minst 2 täcken till var och en av av dom av alla modeller dvs 4 av varje så att dom kan torka mellan gångerna så jag äger nog ett fyrtiotal täcken.
 
Jag har isländsk fårhund, och det är väl så olikt dina kineser man kan tänka sig i fråga om päls :D De enda kläder han har är en reflexväst som vi använder dagligen under den mörka årstiden och när det pågår jakt i skogarna häromkring. Under det dryga år som vi haft honom har jag heller aldrig sett honom frysa. Han följer lika glatt med oavsett väder ute - regn på tvären, tio graders kyla, höststorm - inget verkar dämpa hans entusiasm över att vara ute! Och i vintras kunde han lägga sig i väl vald snödriva på gården och tugga på ett ben! Så täcken känns ganska onödigt, han är alltid torr och varm längst in under pälsen :) Dessutom är det bra struktur på pälsen - oavsett hur skitig han är efter en dag ute så glider smutsen liksom bara av när han torkar.

Däremot blir han ju lätt för varm sommartid - allt över 15 grader tycker han nog egentligen är "för varmt". Men han gillar att bada och vi har lyckan att bo nära sveriges längsta sandstrand som har en del som är "hundstrand" så där hänger vi ofta varma sommardagar.

Skor har jag inte ens tänkt tanken att man kan ha på en hund :o
 
Jag har regntäcke om vi går promenader i ösregn under vinterhalvåret och det är egentligen av helt egoistiska anledningar (slippa blöt hund som röjer runt i huset). Hon blir sällan blöt inpå skinnet, då skulle vi behöva vara ute LÄNGE i regn. Dock hatar hon regn och min upplevelse är att hon får LITE bättre tolerans för regnet med täcke på så jag har inte alltför dåligt samvete för det heller.

I övrigt har hon superfunktionell päls och trots att den inte är särskilt tjock har jag aldrig direkt märkt att hon frusit. Skulle vi träna ute, stanna och fika någonstans på en vinterpromenad eller liknande ser jag bara till att hon har något att ligga på så brukar det räcka.
 
När de regnar kan jag behöva de om de är kallt. Annars går hon inte ut.
Söker dock ett nytt för hon vill inte ha nått som sitter mellan frambenen, om nån har nått tips?
1A909921-43A8-4365-B8EF-50658A8E444B.jpeg

Hon har liksom knappt nån päls 🙈
 
Nästan aldrig förutom om det är rejält kallt. Ibland har de även nättäcket från back on track. Hade gärna haft täcke oftare men båda hundarna är täckes-motståndare så oftast får de slippa även om jag tycker det är toppen med regntäcke när det regnar.
 
Den gamla hunden klipps och han har efter kastreringen och år av klippning ingen sträv päls kvar nästan så han behöver täcke. Regntäcke när det är vått, termotäcke när det är kallt och ett fleecetäcke när han är nyklippt om det är lite kyligt ute.
Unghunden har superbra, sträv päls och behöver inget täcke nästan. Köpte ett Back on track till henne till ösregn och iskalla dagar.
 
Regntäcke om det ösregnar, mest för det är grymt opraktiskt med en dyblöt hund i lägenheten och han torkar ganska långsamt
Funderar på skaffa ett vintertäcke i år pga han har fått problem i ländryggen och är rädd det ska förvärras om han blir kall
 
Absolut. Har vinthundar varav några är väldigt tunna i tävlingskondition. Har många olika täcken beroende på. Mot vintern försöker jag köra mer lager på lager.

Är det riktigt kallt skiter vi i promenad för ingen njuter.

Jag har fleecetröjor som funkar nu och sedan som undertröja, varma täcken på vintern eller i bil, fleeceoveraller, tunna vind/regbtäcken, tjockare ylletröjor, bot I olika former, softshell på tävling (pga kan öppnas vid bringan och under magen).

Har säkert bara nämnt hälften.

Här är tikarna med lager på lager under en tävlingsdag i oktober
FB_IMG_1570369266378.jpg
 
Jag har två schnauzers (standardvarianten) och de har täcken några gånger om året. I princip aldrig på promenad om det inte är typ -10 eller kallare vilket det sällan är här i Skåne - men när de är i hundgården (de har självklart ett litet hus att gå in i också), med mig ute hos djuren eller när vi är iväg och tränar. Vintertäcke när det är riktigt kallt. Regntäcke om det öser ner, för min skull så att jag slipper få in två tokblöta hundar :D Och back on track eller fleecetäcke när de tränat och ska pausa om det är kyligt/blött ute. Ffa den ena hatar täcke så jag undviker det så mycket som möjligt.

Min ceskyterrier jag hade innan älskade att ha en stickad tröja när han var nyrakad.
 
Har täcken till min Whippet, just nu "bara" ett ofodrat tunt regntäcke (användes även under sommaren om det regnade), ett softshell med lite fleece på insidan (används vid regn och blåst/lite kallare), ett fleece +trikå täcke, används i princip dagligen nu när vi har haft runt 3-9 grader. Kommer sy varmare täcke också, och pyjamas att ha under de olika täckena för att köra lager på lager.
 
Pekingesen som var klippt året runt hade regntäcke, tröja eller fodrat täcke efter väder.
Griffonen har väldigt bra päls och är inte frusen trots liten. Han torkat snabbt och verkar vara gjord av teflon, bara dra av med handduk så är ben tassar, ben och mage torra.
Får se till vintern när det blir riktigt kallt om han behöver något täcke då 😊
 
Dalmatinerna:
Fleecetäcke/tröja vid torrt väder mellan typ +10 till -5
Vintertäcke från -5
Regnar det så är det regntäcke istället för fleecetäcke.
Regnar det kraftigt så får de regntäcke även vid varmare väder, inte för de fryser ute utan för de fryser när de kommer in och är blöta och inte i rörelse längre.
Ibland slipper de täcken om det är väldigt soligt eller om vi bara ska gå så kort så det tar längre tid att klä alla hundar än gå promenaden.
Skor på vid typ -20 till den lilla tiken, de andra får skor först vid -30. Den lilla tiken får också ”mössa” vid behov, för hon förfryser öronsnibbarna så de blöder hela tiden.
Ska vi vara väldigt stilla så får de fleecetäcke från +15 och vintertäcke redan från typ +5.

Spanieln:
Regntäcke vid kraftigt regn.
Fleecetröja om vi ska vara stillastående och det är kallare än typ +10.
Hon är ganska frusen av sig, speciellt om hon är blöt eller blir stillastående.

Retrievern:
Fryser aldrig.
Regntäcke på vid kraftigt regn för min egen skull.
Får fleece på när vi ska vara stillastående och det är minusgrader men det är nog mest för min skull. Huvudsaken hon har något varmt att ligga på.
Har däremot problem med snöklumpar mellan tårna som skaver upp blödande sår, så kan få skor på vid långpromenad när det är snö. Spelar ingen roll hur mycket jag klipper pälsen..

Gemensamt för dem alla är att de får ”kläder efter väder” om de ska ligga en längre stund i bilen i kallare väder.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min Whippet är väldigt vädertålig faktiskt! Hon blir oftast arg över att ha täcke på sig och gör allt i sin makt för att få av det! Går faktiskt promenader vintertid utan täcke så länge som hon är i rörelse!
Vid regn har hon regntäcke och om vi ska vara i stillhet och det är kallt ett fodrat täcke!
Har massor med täcken till henne men det är hon som inte vill använda dom :rofl:
 
Har aldrig någon form av täcken eller kläder på min Labbe och jag har heller aldrig sett henne frysa, inte ens när det är 10-15 minusgrader som är det kallaste vi haft här under de två vintrar hon funnits. Tollare behöver inte heller några kläder, de har massor av päls och är väl anpassade för ett nordligt klimat. Enda grejen med dom är att man ser hur små och taniga de är när pälsen blir våt och fluffet försvinner :D
 
Nike har täcke ofta, även inne ibland. Jon tycker ju varmare desto bättre. Gon hålls ju nedklippt dessutom pga hopplös päls. Hon har då olika tjocklekar på täcken och när det blir som kallast kör jag lager på lager på henne.

Annars brukar de andra hundarna ha täcke på innan och efter träning när det är kallt, om de ska ligga stilla i eller utanför bilen när det kallt.
 
Jag har aldrig haft täcke på någon hund, vare sig det varit hund av spetsras eller strävhår, stor eller liten. Inte heller labbarna jag hade på forntiden hade behov av täcke.
 
Hade täcke till pudeln och även en overall. Till Leffe har jag regntäcke. Han fryser inte men han tycker inte om när man torkar av honom och det är ju förnedrande, han vill gärna torka sig själv i soffan och jag vill inte ha blöt skitig soffa. Han är kvick som satan upp i soffan. Sen
 
Jag använder Back on track's nättäcke till Aussien, när han behöver vara mycket i bilen)(typ vid tävling/träning), om det är ca 7 grader eller under. Använder den även efter hårdare fysisk ansträngning. På vintern har han vintertäcke från ca -20 grader och nedåt (bor i nordligare delen), inte för att han fryser, utan för att hålla muskler och leder varma. Är ändå en temperaturskillnad på ca 40 grader inne-ute.

Labben har kraftig artros i ena armbågen+bogen och börjar bli till åren. Han fryser inte heller på vintern, men han får ha vintertäcke på vid ca -10 och nedåt, för att hålla musklerna och lederna varma han också.
 
Jag har isländsk fårhund, och det är väl så olikt dina kineser man kan tänka sig i fråga om päls :D De enda kläder han har är en reflexväst som vi använder dagligen under den mörka årstiden och när det pågår jakt i skogarna häromkring. Under det dryga år som vi haft honom har jag heller aldrig sett honom frysa. Han följer lika glatt med oavsett väder ute - regn på tvären, tio graders kyla, höststorm - inget verkar dämpa hans entusiasm över att vara ute! Och i vintras kunde han lägga sig i väl vald snödriva på gården och tugga på ett ben! Så täcken känns ganska onödigt, han är alltid torr och varm längst in under pälsen :) Dessutom är det bra struktur på pälsen - oavsett hur skitig han är efter en dag ute så glider smutsen liksom bara av när han torkar.

Däremot blir han ju lätt för varm sommartid - allt över 15 grader tycker han nog egentligen är "för varmt". Men han gillar att bada och vi har lyckan att bo nära sveriges längsta sandstrand som har en del som är "hundstrand" så där hänger vi ofta varma sommardagar.

Skor har jag inte ens tänkt tanken att man kan ha på en hund :o
Det är inte ”vanliga” skor utan som fodrade strumpor med antihalk tyg på undersidan.

Mormor och morfar har en Jack russel och han badar i gyttja och är helt ren när vi kommer till bilen som din. Mina drar åt sig allt och inget glider av. Måste torka tassarna varje gång vi varit ute i regn och är det slask och smutsigt ute får jag tvätta tassarna i duschen efter promenaderna.

Päls där allt glider av låter väldigt skönt och smidigt. Men om han kommer in från ösregn, torkar du honom så att det inte ska bli blött inne?
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 460
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 883
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp