Brukar sista siffrorna stå på köpekontraktet?

Lalinea

Trådstartare
När man köper en valp står hela säljarens personnummer på kontraktet då dvs även sista siffrorna?
 
Man kan väl vara seriös utan att ha kenneln som firma? Tar man bara nån kull om året eller vart annat år vilket många gör är det rätt overkill att driva det som firma. Skatta går ju utmärkt ändå.
Beror väl på antalet kullar.
Plus att man gör som man vill inom lagens riktmärken.

I vilket fall som helst bör man vara lätt identifierbar på kontraktet
 
Beror väl på antalet kullar.
Plus att man gör som man vill inom lagens riktmärken.

I vilket fall som helst bör man vara lätt identifierbar på kontraktet
Det är först när uppfödningen är ens huvudsakliga inkomst och försörjning eller betydande biinkomst som det kan börja ses som företagsverksamhet. Jag vet nog ingen inom hunderiet där själva UPPFÖDNINGEN varit så inkomstbingande. De jag känner som driver "hund" som företag tjänar pengarna på andra delar som tex kurser, utbildning och försäljning av tjänstehundar eller försäljning av hundrelaterade tillbehör.
Det finns inget olagligt i att ta flera kullar per år som privatperson så länge man deklarerar för inkomster och utgifter.

Men ja, man ska vara lättidentifierad som säljare på kontraktet.
 
Beror väl på antalet kullar.
Plus att man gör som man vill inom lagens riktmärken.

I vilket fall som helst bör man vara lätt identifierbar på kontraktet

Skatteverket brukar inte vara eniga med dig i den frågan. En verksamhet ska ligga i bolagsform om den har till syfte att gå med vinst (och rimliga möjligheter att göra detta). Har man inte vinstsyfte, vilket de flesta uppfödare mig veterligen inte har, ska det deklareras som inkomst av hobby. (Momsar gör man ju beroende på omsättning, även på hobbyverksamhet.)

Jag hade ärligt talat inte velat köpa varken hund eller katt av någon som har vinstsyfte och affärsplan framför ögonen i sitt avelsarbete.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 269
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 648
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 343
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp