Bukefalos 28 år!

Brukshundar och könsbunden aggressivitet

Upplever Collies som lite sega i träning utifrån dom få jag sett, speciellt när jag är van vid BC.

Men Kelpie låter som något att kika på. Har inte tänkt så mycket på schäfer, har nog lite dåliga erfarenheter, alla schäfrar på patrullhundskurserna jag gick hade stora problem med att ljuda mycket, men det kanske inte är så i vanliga fall? Men skönt att höra att dom ofta fungerar bra med andra av samma kön. Hur stora brukar brukshanarna bli?

Kan absolut ha hundarna delade när jag inte är hemma, det är ju en väldigt säkerhetsåtgärd, man vet aldrig om något skulle hända.
Jo schäfer låter! Dom ljudar mycket!
 
Upplever Collies som lite sega i träning utifrån dom få jag sett, speciellt när jag är van vid BC.

Men Kelpie låter som något att kika på. Har inte tänkt så mycket på schäfer, har nog lite dåliga erfarenheter, alla schäfrar på patrullhundskurserna jag gick hade stora problem med att ljuda mycket, men det kanske inte är så i vanliga fall? Men skönt att höra att dom ofta fungerar bra med andra av samma kön. Hur stora brukar brukshanarna bli?

Kan absolut ha hundarna delade när jag inte är hemma, det är ju en väldigt säkerhetsåtgärd, man vet aldrig om något skulle hända.
Kelpie känns som den ras förutom collie av dom du räknat upp som har lättast att acceptera andra hundar om det är viktigt för dig.
Jag vet inte om du menar i hemmet eller ihop med andra(främmande) hundar?

Träna kring andra hundar klarar ju alla brukshundar och att släppas ihop för lek med vänner och bekantas hundar får man ju prova sig fram precis som med alla hundar tänker jag :)

För mig hade könsbunden aggressivitet hamnat rätt långt ner på listan av vad som vore viktigt vid köp av brukshund om jag haft det intresset :)
 
Kelpie känns som den ras förutom collie av dom du räknat upp som har lättast att acceptera andra hundar om det är viktigt för dig.
Jag vet inte om du menar i hemmet eller ihop med andra(främmande) hundar?

Träna kring andra hundar klarar ju alla brukshundar och att släppas ihop för lek med vänner och bekantas hundar får man ju prova sig fram precis som med alla hundar tänker jag :)
Det är i hemmet. Helt ok om man inte kan släppa ihop för lek med andras hundar. Men orkar inte med en till hund som vill döda mina andra hundar.
 
Tycker det är lite olika faktiskt.
Visst de är inte knäpptysta (men det är nog ingen brukshund) men det är inte alla som tjuter hela tiden. Tränat med många tysta schäfrar. Det handlar både om träning och om linjer tror jag.
Säkert men dom som låter dom låter verkligen :)
 
Det är i hemmet. Helt ok om man inte kan släppa ihop för lek med andras hundar. Men orkar inte med en till hund som vill döda mina andra hundar.
Tycker kelpie låter som ett bra val och passar säkert din bc bättre om dom ska busa än en stor rottis som mosar den :)
 
Gått på?
Jag försökte bara förklara varför man vill ha raser med könsbunden aggression. Det är väl ett forum vi är på? 😅

Schäfer borde absolut kunna fungera för TS.

Jamen då har även jag rätten att säga vad jag skulle söka o inte. Detta är tillomed en tråd just om könsbunden aggresivitet :)
Ja du har huggit innan när jag skrivit något om brukshundar och gick då till personligt angrepp :)
 
Jamen då har även jag rätten att säga vad jag skulle söka o inte. Detta är tillomed en tråd just om könsbunden aggresivitet :)
Ja du har huggit innan när jag skrivit något om brukshundar och gick då till personligt angrepp :)
Ja, jag reagerade som sagt inte på huruvida du skulle vilja ha en hund med könsbunden aggression eller inte utan ifrågasättandet av aveln på raser med det. Att man tycker det är jobbigt att leva med en hund med könsbunden aggression och därför inte vill ha en har jag full förståelse för.

Jaså? Jag minns rätt sällan vad jag diskuterat med andra om tidigare. 🤷‍♀️
 
Ja, jag reagerade som sagt inte på huruvida du skulle vilja ha en hund med könsbunden aggression eller inte utan ifrågasättandet av aveln på raser med det. Att man tycker det är jobbigt att leva med en hund med könsbunden aggression och därför inte vill ha en har jag full förståelse för.

Jaså? Jag minns rätt sällan vad jag diskuterat med andra om tidigare. 🤷‍♀️

Tror det va ungefär samma sak då men med hundar som dödar djur.
Jag verkar ha svårt att uttrycka mig för jag menar att om en vill något ska ändras så behöver en aktivt välja bort att köpa/avla på de "svagheterna" rasen har.
Jag har svårt att välja bort, för mig "grundläggande egenskaper" även om hunden kanske är bättre i sporten.
Som en jättebra hopphäst som en fortsätter avla på fast den nedärver sämre mentalitet.

Ja då var det att jag hade "gosedjur" (labben då antar jag) och inte förstod mig på brukshundar :)
 
Tror det va ungefär samma sak då men med hundar som dödar djur.
Jag verkar ha svårt att uttrycka mig för jag menar att om en vill något ska ändras så behöver en aktivt välja bort att köpa/avla på de "svagheterna" rasen har.
Jag har svårt att välja bort, för mig "grundläggande egenskaper" även om hunden kanske är bättre i sporten.
Som en jättebra hopphäst som en fortsätter avla på fast den nedärver sämre mentalitet.

Ja då var det att jag hade "gosedjur" (labben då antar jag) och inte förstod mig på brukshundar :)
Låter som rätt avancerad genetik det är väl dessutom redan rätt inavlat inom många raser om man läser senaste tidens snackis?
 
Tror det va ungefär samma sak då men med hundar som dödar djur.
Jag verkar ha svårt att uttrycka mig för jag menar att om en vill något ska ändras så behöver en aktivt välja bort att köpa/avla på de "svagheterna" rasen har.
Jag har svårt att välja bort, för mig "grundläggande egenskaper" även om hunden kanske är bättre i sporten.
Som en jättebra hopphäst som en fortsätter avla på fast den nedärver sämre mentalitet.

Ja då var det att jag hade "gosedjur" (labben då antar jag) och inte förstod mig på brukshundar :)
Grejen är ju att man vill ha de andra egenskaperna rasen har - det går alltså inte att välja bort "svagheterna" eftersom då får man också tumma på de egenskaperna man vill ha. Det är liksom ingen som tycker könsbunden aggression är toppen utan att det är något man får leva med helt enkelt om man vill ha en viss ras.

För många av oss är det inte ett problem att man inte kan ha två hanar ihop tex. Man väljer att antingen ha grindar hemma eller bara en hane i taget.

Förlåt men menar du detta:
"Ja, och jag menar på att majoriteten av hundar skulle döda under rätt förutsättningar - det är därför det är viktigt att veta att vi har rovdjur som sällskapshundar dvs det är inga gosedjur eller djur med mänsklig logik eller moral."
Ur https://www.bukefalos.se/threads/hund-som-tar-katter-och-andra-hundar.1519224/page-6#post-20264470

Det är verkligen inget personpåhopp utan ett konstaterande, ett som jag fortfarande står för. Ser inte hur jag hoppat på dig som person överhuvudtaget i inlägget faktiskt.
 
Tycker det är lite olika faktiskt.
Visst de är inte knäpptysta (men det är nog ingen brukshund) men det är inte alla som tjuter hela tiden. Tränat med många tysta schäfrar. Det handlar både om träning och om linjer tror jag.

Boxer är för det mesta FÖR tysta. ;) Gäller dock inte mina nuvarande.
 
Vet många dobbisar som gillar att höra sin egen röst tyvärr 🙈
Tonto är sådan och jag hatar det. 🥹 Bog kan visserligen vara en riktig gnällspik (piper när han inte får hälsa på folk, han är sjukt översocial så han får inte hälsa på någon längre 😅) ibland också och det ger mig grå hår, men är villig att kompensera om allt annat är bra liksom.
 
Jag hade inte köpt kelpie då jag tycker det är för osäkert kort om du nu vet vad du vill ha hunden till.
Tycker de verkar vara väldigt ojämna som ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 448
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 067
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 410
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp