Bukefalos 28 år!

Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Vad är patetiskt låg nivå?
Jag tycker att Amaranth är superfräck som sporthäst men jag skulle aldrig avla på en C-hingst som morfar.

Det handlar inte om att leta fel, det handlar om att marknaden idag är så stor och lättillgänglig att man inte måste välja grannens hingst.
 
Sv: Bruksprov 2014

Fast jag tror fortfarande att det är självsanerande.
Och det är inte första gången det godkänns hingstar med låga exteriörpoäng.
jag minns en bruksprovsvinnare för inte så många år sen som hade 36 poäng på exteriören, jag minns inte hoppningen som så särskilt spektakulär heller och han var i aveln 2 år och fick totalt 24 avkommor
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2014

Samma år godkändes en på 34 poäng. Den fick totalt 2 avkommor.

Som sagt, det är självsanerande
 
Sv: Bruksprov 2014

Kan vara unikt blod som man vill ha in kanske?
I bägge fallen var blodet vid den tidpunkten rätt så orepresenterat.

I princip så håller jag med för jag tycker att 34 poäng är riktigt lågt. Men ärligt så tycker jag att skritt och trav inte är så viktigt på en hopphingst. Däremot vill i allafall jag ha en bra typ, sida och bra ben
 
Sv: Bruksprov 2014

Att anmärka på mödernet är ju inget som påverkas av dagsformen så det är väl i högsta grad legitimt.:) Men vissa här verkar ju ta prestationerna på bruksprovet för en sanning huggen i sten.
 
Sv: Bruksprov 2014

Kanske... Men varför ens godkänna är ju frågan...
Med de siffrorna så anser jag inte att de "för aveln framåt".


Avelsnämnden ska ju godkänna de hingstar som uppfyller kraven i hingstreglementet. Och hingstreglementet är det ASVH som tar fram.

I hingstreglementet finns det inget krav på totalexteriören för hopphästarna. Det finns endast krav på att de 4 och 5 åriga hopphingstarna ska ha lägst 23 poäng på de tre första delmomenten och då inget betyg under 7.

De dressyrstammade däremot måste ha lägst 38 totalt exteriört och inget betyg under 7.

Sett till detta var det två hopphingstar på bruksprovet som klarade de exteriöra kraven även för gångartshingstar. En 4-åring och en 5-åring. Båda med 38,5 poäng.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag håller med Corzette.
Om man nu enbart tänker på prestationsavel= svår klass, så rimmar det dåligt med konkurrensen utifrån. Gallra!
Var tog Flyinge o Bollerup vägen som ledande?
Vad vill folk ha?
Importerad hingst eller semin när efterfrågan är som nu liten. Bara de bästa går åt direkt

tittar man på hur många avkommor som blir icke tävlande hobbyhästar o där mediokra ston betäcks med en talang av den motsatta grenen för att man tror att den behöver ha en supertalang som far för att klara 1 m banhoppning / LA dressyr.

Ta mig som ex. Betäcker en bastard som är rar o trevlig för det mesta:p
Följer dock grentemat. Tror på utveckling o en mer normalstor.

Luxus verkar kunna ge både talangfulla, snygga o trevliga individer som passar alla mer eller mindre.

Temperament för ändamålet skulle jag vilja ha mer av i bedömningen.
Som i 90 dagars. Hur de uppför sig i stallet osv.

Crack C kan vara som Chapman m.fl. D v s svåra som hobbyhästar.
Om Rubinstein sa man att han gav så snällt att alla kunde rida dem, men också prestera om man nu ville det

Det var väl på tapeten för några år sen om vi avlar hästar som få kan rida.
Eliten kan inte rida alla hästar:D

Conaisseur (Victovies Fjärilsviol) kunde vi ha använt mer:love:
Trevliga, vackra o ridbara hästar.
 
Sv: Bruksprov 2014

De senaste åren så är det ju just importer eller åtminstone söner till importer som blivit godkända. Extremt få svenskstammade och det kan man ju också se på betäckningsstatistiken att de svenskstammade inte får så många ston.

Flyinge har inga ston kvar så de är långt ifrån ledande numera. Förra året och året dessförinnan så tror jag det stod en eller max två hingstar där. Iår vet jag bara en som ska vara uppstallad där. De har liksom lagt ner aveln sen ett par år tillbaka och satsar på utbildning mer.
 
Sv: Bruksprov 2014

Tittar man på de direktkvalificerade hopphingstarna som redan är fullt ut godkända i andra förbund är ju inte deras siffror ett dugg bättre. Coventry fick 5,5 på traven, 5,5. Så att hävda att vi släpper igenom för många här hemma vet jag inte om det är rätt. Det är ju trots allt samma exteriördomare på både de som gått fullt prov och de direktkvalificerade. Sen beror det ju på var de har gjort prov. Tyskland är ju mer eller mindre ökänt för att ha en mildare bedömning än många andra. Det lär ju inte vara en händelse att det lite för ofta händer att vinnare på deras flerdagarsprov misslyckas på andra länders bruksprov.
Allmänt temperament hade varit ett väldigt bra betyg att få in. Men tills vidare får vi väl fortsätta åka runt på tävlingsplatser och besöka hingstarna "hemma" :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2014

:)
den 4-åriga hopphingsten jag nämnde innan är dessutom en SWB så det är 50% SWB på de 2 hopphingstar som fick över 38, vilket ingen direktkvalificerade lyckades med. SWB kan ;)
 
Sv: Bruksprov 2014

kl

angående de låga poängen på hopphingstarna så verkar det mestadels komma från skritt och traven? De har helt ok exteriöra poäng men eftersom skritt och trav drar ned. Bryr man sig så mycket om traven i hopp?
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag gör det inte. Och som nån skrev, det är ointressant ur godkännandesynpunkt eftersom det bara krävs ett lägstabetyg för de första tre poängen.

För mig kvittar det fullkomligt om en hopphingst har 6 på trav.
 
Sv: Bruksprov 2014

kl

angående de låga poängen på hopphingstarna så verkar det mestadels komma från skritt och traven? De har helt ok exteriöra poäng men eftersom skritt och trav drar ned. Bryr man sig så mycket om traven i hopp?

Jag gör. Jag vill inte få en avkomma som inte hoppar hus och som dessutom INTE rör sej ok...

Var och titta på en franskstammad val en gång , KANONSTAM, men den rörde sej sämre än en tidigare avkomma vi avlat fram själva ur SWB med xx-pappa.
Blev inget köp... Så jo jag vill ha en korrekt häst med gångarter ÄVEN om det är en hopphäst.

Nu är ju jag dock "dressyrryttare" som avlar på hopphästar (anser att hoppmarknaden är roligare än dressyrmarknaden) så vill jag behålla en häst vill jag även kunna åka på dressyrtävlingar.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag tänker den rena hoppaveln, hela publiken susade till när Comfortuna hoppade men han har låga poäng på ffa trav. Skulle jag avla hopp skulle jag nog hellre satsa på hans bakben i hoppningen än hans trav..
 
Sv: Bruksprov 2014

Visst han hoppade super och hade väldigt trevlig uppsyn men jag skulle faktiskt inte avla på honom heller pga benen och traven. Ben har visserligen bevisligt låg arvbarhet men varför välja en hingst som hoppar bra när det finns hingstar som både hoppar bra och kan röra sig? Finns ju massor rör sig på multitalangmässig nivå som ändå hoppar flashigt.

Visserligen så kan det ha att göra med att jag har ställt ut en hel del ponnyer tidigare och är lite insnöad på exteriör därför men det tar mig faktiskt emot att använda en dressyrhingst med under 40 poäng exteriört eller en hopphingst med minst 7or på skritt och trav.
 
Sv: Bruksprov 2014

Visst han hoppade super och hade väldigt trevlig uppsyn men jag skulle faktiskt inte avla på honom heller pga benen och traven. Ben har visserligen bevisligt låg arvbarhet men varför välja en hingst som hoppar bra när det finns hingstar som både hoppar bra och kan röra sig? Finns ju massor rör sig på multitalangmässig nivå som ändå hoppar flashigt.

Visserligen så kan det ha att göra med att jag har ställt ut en hel del ponnyer tidigare och är lite insnöad på exteriör därför men det tar mig faktiskt emot att använda en dressyrhingst med under 40 poäng exteriört eller en hopphingst med minst 7or på skritt och trav.

Håller med... Nu är ju utbudet så stort så varför "nöja" sej med att hingsten "hoppar bra" ? När man kan få hela paketet ...

Lite som att våga chansa med hingstar som lämnar humör... Nej tack, då tar jag hellre en med BRA temperament OCH bra hoppförmåga, för dessa finns ju de med...
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 087
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 864
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 348
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp